OPERATIVT LEDERSKAP
Figur 1. Livet og læren
Figur 2. Bevisstgjørings- og læringsprosesser
Figur 3. Praksislæringssløyfen
Figur 4. Registrering av unik kunnskap
Figur 5. Kurssløyfen
Figur 6. Fra teori til praksis
Figur 7. Liv-og-lære-modellen
Figur 8. Operative ledere i krysningspunktet
Figur 9. Sammenhengen mellom teoriområder og kapitler i boken
Figur 10. Ledelse
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (1)
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (2)
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (3)
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (4)
Figur 11. Maslows behovshierarki
Figur 12. Mitchell og Larsons klassifikasjonsmodell for ledelsesteorier
Figur 13. Maslows behovshierarki
Figur 14. Produksjonsprosesser er avhengige av læringsprosesser
Figur 15. Forankringsaktiviteter i tre lærings- og utviklingsprogram 2001–2004
Figur 16. Maslows behovshierarki
Figur 17. Kommunikasjonstrappen
Figur 18. Sak og relasjon
Figur 19. Individets tre jeg-tilstander
Figur 20. Individets tre jeg-tilstander – utvidet modell
Figur 21. Voksen–voksen/voksen–voksen-dialog
Figur 22. Foreldre–barn/foreldre–barn-dialog
Figur 23. Foreldre–barn/barn–foreldre-dialog
Figur AO
Figur 24. Ledelsesmodellen og læring
Figur 25. Erfaringsbasert læring – fritt etter John Dewey
Figur 26. Prinsippskisse for instruksjon
Figur 27. Instruksjonsplan
Tabell
Tabell B (1)
Tabell B (2)
Tabell B (3)
Tabell B (4)
Figur 28. Virksomhetsmodellen – som prosessnettverk
Figur 29. Standard verdikjede med verdikjedeledd
Tabell side 144.
Figur 30. Verdikjedemodell for virksomhet som bearbeider og omsetter fisk
Figur 31. Eksempel på verdiskapere
Figur 32. Toppledelsens utfordringer
Figur 33. Operative ledere − i sentrum av virksomhetsmodellen
Figur 34. Stabsledere – må selge seg inn i virksomheten
Figur 35. Eksempel på verdiskapere innen verdikjedeleddet 4 Produksjon
Figur 36. En verdiskaper beskrevet ved sine prosesser
Figur 37. Ansvarskart – kobling av verdikjede og beslutningskjede (1)
Figur 37. Ansvarskart – kobling av verdikjede og beslutningskjede (2)
Figur 38. Jobbsamtaleskjema – med referanse til prosessene
Figur 39. Kvalitetsstyring
Figur 40. Kvalitetsplanlegging – kundestyrt prosess i seks trinn
Tabell side 169 (1)
Tabell side 169 (2)
Tabell side 172
Figur 41. Fra verdikjede til flytdiagram
Figur 42. Vanlige symboler benyttet i flytdiagram
Figur 43. Arbeids- og kontrollbeskrivelser spesifiserer hvert trinn
Figur 44. Eksempel på flytdiagram for kjøttdeigproduksjon
Figur side 177
Tabell side 177
Tabell side 178-179 (1)
Tabell side 178-179 (2)
Tabell side 178-179 (3)
Figur 45. Innholdet i en kontrollbeskrivelse
Figur 46. Liv-og-lære-modellen for læring i virksomheter
Tabell side 185
Tabell side 187
Figur 47. Hovedtrinnene i forventningsavklaring mellom leverandør og kunde
Figur 48. Den synlige og den usynlige fabrikken
Figur 49. Bruk eksisterende kompetanse
Figur 50. Fire oppgaver ved kvalitetskontroll
Figur 51. Styresløyfe for en tretrinnsprosess – styringsaktiviteter basert på måling
Figur 52. Bruk av styringskort
Figur 53. PDCA-hjulet – prinsippet for kontinuerlig forbedring
Figur 54. Prosess
Figur 55. Fremgangsmåte ved problemløsning
Figur 56. Kraftfeltanalyse
Figur 57. Leverandørens syv spørsmål
Figur 58. Parsammenligning for å velge mellom ulike løsninger
Figur 59. Tiltaksplanskjema for oppsummering av flere tiltak
Figur 60. Effektivitet av gjentatte tiltak
Tabell side 211
Figur 61. Eksempel på tellekart
Figur 62. Eksempel på tellekart benyttet i tjenesteproduksjon
Figur 63. Forenklet prosessforløp vist som flytdiagram
Figur 64. Standard ishikawadiagram
Figur 65. Ishikawadiagram med fem årsaksområder
Figur 66. Ishikawadiagram med fem trinn bakover for å finne den egentlige årsaken
Figur 67. Styringskort med innplottede stikkprøveverdier på åtte ulike tidspunkt
Figur 68. Prosessentrering
Tabell side 221
Figur 69. Paretoanalyse av en tjenesteleveranse
Figur 70. Korrelasjon mellom kornmengde og avstand mellom radene
Figur 71. Generell virksomhetsmodell basert på verdikjedetenkning
Figur 72. Verdikjedeledd definert ved sine verdiskapere
Figur 73. Verdiskapere definert ved sine prosesser i en kjøttvirksomhet
Figur 74. Jobbsamtale som grunnlag for læringstiltak
Figur 75. Del A i mal for jobbsamtaleskjema – Formalia og introduksjon
Figur 76. Del B i mal for jobbsamtaleskjema – felles virksomhetskompetanse
Figur 77. Del C i mal for jobbsamtaleskjema – avdelingsspesifikk kompetanse
Figur 78. Del D i mal for jobbsamtaleskjema – oppsummering og konklusjon
Figur 79. Kompetanseoversikt for Pakkeri Øst
Figur 80. Kompetansetrappen
Tabell side 240
Tabell side 241 (1)
Tabell side 241 (2)
Tabell side 241
Figur 81. Eksempel på innholdsfortegnelse for jobb-bok
Figur 82. Prosedyre for jobbsamtale
Tabell side 249
Figur 83. Oppsummering av kvalifikasjoner og kvalifikasjonsbehov
Figur 84. Ledelse
Figur 85. Virksomhetsutvikling etter liv-og-lære-modellen