OPERATIVT LEDERSKAP. OPERATIVT LEDERSKAP Figur 1. Livet og læren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

OPERATIVT LEDERSKAP

Figur 1. Livet og læren

Figur 2. Bevisstgjørings- og læringsprosesser

Figur 3. Praksislæringssløyfen

Figur 4. Registrering av unik kunnskap

Figur 5. Kurssløyfen

Figur 6. Fra teori til praksis

Figur 7. Liv-og-lære-modellen

Figur 8. Operative ledere i krysningspunktet

Figur 9. Sammenhengen mellom teoriområder og kapitler i boken

Figur 10. Ledelse

Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (1)

Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (2)

Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (3)

Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (4)

Figur 11. Maslows behovshierarki

Figur 12. Mitchell og Larsons klassifikasjonsmodell for ledelsesteorier

Figur 13. Maslows behovshierarki

Figur 14. Produksjonsprosesser er avhengige av læ­ringsprosesser

Figur 15. Forankringsaktiviteter i tre lærings- og utviklingsprogram 2001–2004

Figur 16. Maslows behovshierarki

Figur 17. Kommunikasjonstrappen

Figur 18. Sak og relasjon

Figur 19. Individets tre jeg-tilstander

Figur 20. Individets tre jeg-tilstander – utvidet modell

Figur 21. Voksen–voksen/voksen–voksen-dialog

Figur 22. Foreldre–barn/foreldre–barn-dialog

Figur 23. Foreldre–barn/barn–foreldre-dialog

Figur AO

Figur 24. Ledelsesmodellen og læring

Figur 25. Erfaringsbasert læring – fritt etter John Dewey

Figur 26. Prinsippskisse for instruksjon

Figur 27. Instruksjonsplan

Tabell

Tabell B (1)

Tabell B (2)

Tabell B (3)

Tabell B (4)

Figur 28. Virksomhetsmodellen – som prosessnettverk

Figur 29. Standard verdikjede med verdikjedeledd

Tabell side 144.

Figur 30. Verdikjedemodell for virksomhet som bearbeider og omsetter fisk

Figur 31. Eksempel på verdiskapere

Figur 32. Toppledelsens utfordringer

Figur 33. Operative ledere − i sentrum av virksomhetsmodellen

Figur 34. Stabsledere – må selge seg inn i virksomheten

Figur 35. Eksempel på verdiskapere innen verdikjedeleddet 4 Produksjon

Figur 36. En verdiskaper beskrevet ved sine prosesser

Figur 37. Ansvarskart – kobling av verdikjede og beslutningskjede (1)

Figur 37. Ansvarskart – kobling av verdikjede og beslutningskjede (2)

Figur 38. Jobbsamtaleskjema – med referanse til prosessene

Figur 39. Kvalitetsstyring

Figur 40. Kvalitetsplanlegging – kundestyrt prosess i seks trinn

Tabell side 169 (1)

Tabell side 169 (2)

Tabell side 172

Figur 41. Fra verdikjede til flytdiagram

Figur 42. Vanlige symboler benyttet i flytdiagram

Figur 43. Arbeids- og kontrollbeskrivelser spesifiserer hvert trinn

Figur 44. Eksempel på flytdiagram for kjøttdeigproduksjon

Figur side 177

Tabell side 177

Tabell side 178-179 (1)

Tabell side 178-179 (2)

Tabell side 178-179 (3)

Figur 45. Innholdet i en kontrollbeskrivelse

Figur 46. Liv-og-lære-modellen for læ­ring i virksomheter

Tabell side 185

Tabell side 187

Figur 47. Hovedtrinnene i forventningsavklaring mellom leverandør og kunde

Figur 48. Den synlige og den usynlige fabrikken

Figur 49. Bruk eksisterende kompetanse

Figur 50. Fire oppgaver ved kvalitetskontroll

Figur 51. Styresløyfe for en tretrinnsprosess – styringsaktiviteter basert på må­ling

Figur 52. Bruk av styringskort

Figur 53. PDCA-hjulet – prinsippet for kontinuerlig forbedring

Figur 54. Prosess

Figur 55. Fremgangsmåte ved problemløsning

Figur 56. Kraftfeltanalyse

Figur 57. Leverandørens syv spørsmål

Figur 58. Parsammenligning for å velge mellom ulike løsninger

Figur 59. Tiltaksplanskjema for oppsummering av flere tiltak

Figur 60. Effektivitet av gjentatte tiltak

Tabell side 211

Figur 61. Eksempel på tellekart

Figur 62. Eksempel på tellekart benyttet i tjenesteproduksjon

Figur 63. Forenklet prosessforløp vist som flytdiagram

Figur 64. Standard ishikawadiagram

Figur 65. Ishikawadiagram med fem årsaksområ­der

Figur 66. Ishikawadiagram med fem trinn bakover for å finne den egentlige årsaken

Figur 67. Styringskort med innplottede stikkprøveverdier på åtte ulike tidspunkt

Figur 68. Prosessentrering

Tabell side 221

Figur 69. Paretoanalyse av en tjenesteleveranse

Figur 70. Korrelasjon mellom kornmengde og avstand mellom radene

Figur 71. Generell virksomhetsmodell basert på verdikjedetenkning

Figur 72. Verdikjedeledd definert ved sine verdiskapere

Figur 73. Verdiskapere definert ved sine prosesser i en kjøttvirksomhet

Figur 74. Jobbsamtale som grunnlag for læringstiltak

Figur 75. Del A i mal for jobbsamtaleskjema – Formalia og introduksjon

Figur 76. Del B i mal for jobbsamtaleskjema – felles virksomhetskompetanse

Figur 77. Del C i mal for jobbsamtaleskjema – avdelingsspesifikk kompetanse

Figur 78. Del D i mal for jobbsamtaleskjema – oppsummering og konklusjon

Figur 79. Kompetanseoversikt for Pakkeri Øst

Figur 80. Kompetansetrappen

Tabell side 240

Tabell side 241 (1)

Tabell side 241 (2)

Tabell side 241

Figur 81. Eksempel på innholdsfortegnelse for jobb-bok

Figur 82. Prosedyre for jobbsamtale

Tabell side 249

Figur 83. Oppsummering av kvalifikasjoner og kvalifikasjonsbehov

Figur 84. Ledelse

Figur 85. Virksomhetsutvikling etter liv-og-lære-modellen