Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

1: Hvem hadde en far som var med på Eidsvoll i 1841?
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kapittel 14 På tur i skogen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
En presentasjon av: Kyrsten, Denise, Dove, og Jess
44 Hector om skikk og bruk I Norge
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Amalie Skram «Karens jul».
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Sett inn riktig tid/form av verbene.
Side 162 Sett inn riktig preposisjon eller adverb
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Kapittel 2: Episk diktning
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Henrik Ibsen.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Maria Gripe.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Repetisjon og fortsettelse!
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Presentasjon av familien til Johanne
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Henrik Wergeland.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe) Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme

1. Frode Korslund sier: ”Den gamle litteraturen bør muligens legges på hylla.” Frode Korslund sa at den gamle litteraturen muligens burde legges på hylla. 2. Trollmor sier: ”Den gamle litteraturen er ikke verdiløs.” Trollmor sier at den gamle litteraturen ikke er verdiløs.

3. Trollmor sier: ”Jeg føler at jeg ikke alltid hører hjemme i min egen tid.” Trollmor sier at hun ikke alltid føler hun hører hjemme i sin egen tid. 4. Dette var 1800- tallsforfatternes kamp. Dette var kampen til forfatterne i det nittende århundret.

5. Ideer om løsrivelse var ikke allmenne tanker i unionstiden. Ideer om å løsrive seg var ikke allmenne tanker i unionstiden. 6. Asbjørnsen og Moe samlet inn folkeeventyrene. Det var Asbjørnsen og Moe som

7. Asbjørnsen og Moe samlet inn folkeeventyrene. Folkeeventyrene ble samlet inn av Asbjørnsen og Moe. 8. Wergeland var en produktiv dikter. Dikteren Wergeland hadde en stor produksjon. 9. Wergeland døde 36 år gammel av tuberkulose. Tuberkulosen tok livet av Wergeland, 36 år gammel.

10. Camilla Collett debuterte etter at hun var blitt enke 10. Camilla Collett debuterte etter at hun var blitt enke. Camilla Collett debuterte etter at hennes mann døde. 11. Romanen tar opp sosiale problemer i samtiden. Samtidens problemer blir tatt opp i i romanen. 12. Bjørnson fikk nobelprisen i litteratur i 1903. I 1903 ble Bjørnson tildelt nobelprisen i litteratur. 13. Amalie Skram fikk stor betydning. Amalie Skram ble svært betydningsfull.

Skram sammen på grunn av nervene. 15. Folk syntes hun skildret 14. Etter en tid fikk Skram nervesammenbrudd. Etter en tid brøt Skram sammen på grunn av nervene. 15. Folk syntes hun skildret altfor direkte. Folk syntes hun var altfor direkte i skildringer. 16. Litteraturen hennes vekket forargelse hos folk. Folk ble forarget på grunn av litteraturen hennes. Bilde: Amalie Skram

17. Ibsen oppholdt seg i Italia og Tyskland i til sammen 27 år. Ibsen hadde opphold i Italia og Tyskland på til sammen 27 år. 18. Et dukkehjem bidro til Ibsens internasjonale gjennombrudd. Det var Et dukkehjem som bidro til Ibsens nasjonale gjennombrudd. 19. Nora tok opp et lån hos sakfører Krogstad. Nora lånte penger av sakfører Krogstad. 20. Krogstad truer Nora. blir truet/trues av Krogstad.

21. Nora tror at Torvald vil ta på seg skylden 21. Nora tror at Torvald vil ta på seg skylden. Nora tror at Torvald vil si at han er skyldig. 22. Fedre kan ta godt vare på barna sine. Mødre kan ta godt vare på barna sine. Fedre kan ta like godt vare på barna sine som som mødre. 23. Nora står ikke som eksempel på god oppførsel. Helmer står ikke som eksempel på god oppførsel. Verken Nora eller Helmer står som eksempler på god oppførsel.