E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Møreaksen - et samlet fylke
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Nasjonal Transportplan
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål

Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Utredninger og planfase
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Samfunnsøkono mi Motorveibro over Håøya Folkemøte Drøbak kino 11. februar 2015 Alliansen Nei til bro over Indre Oslofjord
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Skredsikring fra 2010 til nå
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer Lars Aksnes Statens vegvesen Vegdirektoratet

Utfordringer Store trafikkmengder med ÅDT mellom 10 000 og 35 000 kjøretøyer per døgn. Lange køer visse tider. Variert og ujevn standard Stort antall drepte og hardt skadde, mange møteulykker Støyproblemer Strekningen Sandvika – Hønefoss inngår i Statens vegvesens firefeltsstrategi, men en slik utbygging vil ta lang tid. Behov for midlertidige tiltak.

ÅDT 2003

Trafikkulykker 1994-2004

Mulighetsstudie for bompengefinansiering 2005 Wøyen – Bjørum åpnes 2009 Kjørbo – Wøyen inngår i Oslopakke 3 Bjørum – Hvervenmoen (Hønefoss) inngår i mulighetsstudien Fire parseller: Bjørum – Skaret Skaret – Rørvik Rørvik – Stein Stein – Hvervenmoen (Hønefoss) Total kostnad 2005: ca 3,3 mrd kr (stor usikkerhet) Bompengeopplegg med fire antennepunkt

Parsellinndeling

Bompengeopplegg i mulighetsstudie

Mulighetsstudie for bompengefinansiering 2005 Bompengetakst Med 50 % statlig finansiering beregnes en gjennomsnittlig bompengetakst per antennepunkt til ca 10 kr (2005). Med ugunstige forutsetninger kan taksten øke med opp til 70 %. Forslag til utbyggingsrekkefølge: Bjørum – Skaret Rørvik – Stein Stein – Hvervenmoen (Hønefoss) Skaret – Rørvik Positive vedtak til bompengeopplegg i: Bærum formannskap Hole kommunestyre Ringerike kommunestyre Akershus fylkesting Buskerud fylkesting

Planstatus Bjørum – Skaret Skaret – Rørvik Rørvik – Stein Innsigelse på kommunedelplan til behandling i Miljøverndepartementet Skaret – Rørvik Finnes ingen planer og ingen planlegging pågår Rørvik – Stein Finnes konsekvensutredning fra 1998 Ingen planlegging pågår Stein – Hvervenmoen

NTP 2010 -2019 Transportetatenes forslag innenfor planrammen: Fylling Steinsfjorden 130 mill kr (2007) i siste seksårsperioden + 20 % -rammen: Fylling Steinsfjorden 130 mill kr (2007) i første fireårsperioden Sandvika – Wøyen 1 150 mill kr i siste seksårsperioden (Oslopakke 3) Bjørum – Skaret 1 100 mill kr i siste seksårsperioden (delvis bompenger) Stortingsmeldingen: Presenteres tidligst i slutten av februar

KVU/KS1 for Ringeriksbanen Konseptvalgutredning (KVU) for Ringeriksbanen ferdig 19.november 2008 Utredningen belyser 7 jernbanekonsept, 2 vegkonsept og kombinasjoner av enkelte veg- og jernbanekonsept Utredningen er nå til høring

Hva er KS1? KS1 – Kvalitetssikring av store prosjekter i en tidlig fase Et nytt beslutningspunkt: Valg av konsept Skal man starte planlegging etter plan- og bygningsloven starte (kommunedelplan eventuelt. reguleringsplan) Regjeringen beslutter på grunnlag av konseptvalgutredning (KVU) og KS1 Hvorfor KS1 Bedre styring på store prosjekter Styring av ressursbruken på planlegging Høyere kvalitet på planleggingen Prioritering av prosjekter skjer i NTP og årlige budsjetter

KVU og KS1 KVU Konseptvalg-utredning Statens vegvesen, Jernbaneverket, fagetater KS1 Ekstern kvalitets- sikring av KVU (ansvar dept) Regjeringen beslutter

KS1 innført i 2006 KS1 innført i veg- og jernbanesektoren september 2006 Alle prosjekter > 500 MNOK skal til KS1 før planlegging og alternativsutredning Overgangsordninger Oppstart i NTP 2006-2009 – unntatt Oppstart i NTP 2014 – skal til KS1 Oppstart i NTP 2010-2013 – Mange fikk unntak. 12 veg- og jernbane prosjekter skal ha KS1

Strekningen Sandvika – Hønefoss: KS1 for Ringeriksbanen E16 Sandvika – Hønefoss er unntatt fra krav om KS1 Siden unntaket gjaldt for prosjekter med oppstart i perioden 2010 – 2013 har Statens vegvesen ønsket at aktuelle vegkonsept på E16 mellom Sandvika og Hønefoss blir belyst i KVU for Ringeriksbanen for å unngå et eventuelt senere krav om KVU/KS1

Anbefaling i KVU for Ringeriksbanen Jernbane Gods: Krysningsspor og sikkerhetstiltak på dagens jernbanelinje på Gjøviksbanen og Roa – Hønefoss for å øke kapasiteten Persontrafikk: Utbygging av Ringeriksbanen Sandvika - Hønefoss Veg Utbygging av E16 i dagens korridor mellom Sandvika og Hønefoss til fire felt Utbedring av trafikksikkerheten på de strekninger som forventes å ta lang tid å bygge ut til fire felt