Samhandling: Metonymi, metafor og aspekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Effektiv prosjektplanlegging
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Råd til barn og foreldre
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Hvilken rolle spiller semantiske kart i lingvistikk?
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
UkeAktiviteterTema/InnholdMål Uke 1STIKKBALL Man: Alle Tirs: Alle Ons: 3. og 4. trinn Tors: 1. og 2. trinn STIKKBALL Man: Stikkball Tirs: Fotball Ons:
onsdag den tjueandre januar
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Målene våre for september og oktober er:  Komme inn i rutiner og bli kjent med gruppa.  Lære seg å se endringene i naturen når høsten kommer.  Få kjennskap.
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Morfologi.
Morfologi.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
“Verb som lånord i russisk – hvorfor er noen av dem biaspektuelle, mens andre er imperfektive?” Laura A. Janda University of Tromsø
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Åpne en luke hver dag og få en gave
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Aspektklynger Laura A. Janda, UNC-Chapel Hill
"Hvordan leksikalsk betydning kan bestemme aspektoppførselen ved russiske verb" Laura A. Janda UNC-Chapel Hill
Bergen, juni Paradigmestruktur: En kognitiv analyse av suffiksskifte i russiske verb Tore Nesset Universitetet i Tromsø.
Konkurrenceevne og globalisering 10. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Janej
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BATEK Prosessmodellering i Visio. BATEK Bruk av Vité mal i Visio n Start Vité fra program menyen n Velg New Project n Gi navn på prosjekt.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Produktion og udbud 4. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Metaforidentifiserings- prosedyre (MIP)
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Bevegelsesverb Forelesning i RUS mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling: Metonymi, metafor og aspekt Tore Nesset Universitetet i Tromsø

Hoved-personen står for bladet Metonymi: “A cognitive process in which one conceptual entity, the vehicle, provides mental access to another conceptual entity, the target, within the same cognitive model.” (Radden & Kövecses 1999)

Hva kan Donald lære oss? Barn kan forstå humoren i å blande “kjøretøy” og “mål” Metonymi er en grunnleggende kognitiv prosess

Hva kan Donald ikke lære oss? Hvilken rolle spiller metonymi i grammatikk? Hvordan samhandler metafor og metonymi?

(5a) Nærhetsrelasjon 1: Helhet-Del “Rifle” “Riflet løp” Metonymi mellom del (riflet løp = kjøretøy) og helhet (gevær = mål)

(5b) Nærhetsrelasjon 2: Innhold-beholder “Melken veltet” Metonymi mellom innhold (melk = kjøretøy) og beholder (glass = mål)

(5c) Nærhetsrelasjon 3: Kontakt “Hele huset var på bena (=alle var våkne)” Metonymi mellom to ting i kontakt: hus = kjøretøy og personer = mål

(5d) Nærhetsrelasjon 4: Nærhet uten kontakt “The president will participate in the roundtable” I tillegg har vi metonymi mellom person og personens aktivitet. Metonymi mellom to ting nær hverandre: rundt bord = kjøretøy og personer = mål

Russisk aspekt og metafor Perfektiv: Enkeltstående handling med resultat Imperfektiv prosess som utfolder seg gradvis Handling som gjentar seg Jandas (2004) metaforanalyse: PERFEKTIV = KONKRET GJENSTAND IMPERFEKTIV = FLYTENDE SUBSTANS Jandas metaforer motiverer bruken av de to aspektene. jf. (7) a og b.

Metafor og metonymi har komplementære roller i aspektsystemet. Knytter aspekt til masser og gjenstander Motiverer bruken av aspektene Metonymi: Forbinder de ulike betydningene til perfektive verb med hverandre Forbinder de ulike betydningene til imperfektive verb med hverandre Relaterer perfektive og imperfektive verb med samme rot Metafor og metonymi har komplementære roller i aspektsystemet.

(8) Perfektiv aspekt Konkret-faktisk: Slående eksempel: Prototypisk perfektiv Konkret-faktisk: Enkelthandling, ofte i sekvens Slående eksempel: Gjentatt handling beskrives vha. ett eksempel Potensiell mulighet: Evne/potensial beskrives vha. ett eksempel Oppsummerende Flere delhandlinger beskrives som én handling Beholder for innhold: En gruppe handlinger = metaforisk beholder Eksempler = innhold Innhold for beholder: En gruppe handlinger = metaforisk beholder Eksempler = innhold Innhold for beholder: En gruppe handlinger = metaforisk beholder Eksempler = innhold

Slående eksempel (8b) Potensiell mulighet (8c) Konkret- faktisk (8a) Opp- summerende (8d) Betydningene til perfektive verb danner en radial kategori vha. metonymi (--->)

(14) Imperfektiv aspekt Pågående-durativ: Ikke-pågående-stativ: Prototypisk imperfektiv Pågående-durativ: Prosess som utfolder seg foran øynene på oss Ikke-pågående-stativ: Tilstander (ikke “hva gjør du nå?”) Generaliserende: Iterativ, habituell, generisk Allmenn-faktisk Fokus på at handlingen fant sted, ikke på temporale egenskaper Beholder for innhold: En gruppe handlinger = metaforisk beholder Eksempler = innhold Del for helhet: Helhet: handling med temporale egenskaper Del: handling uten temporale egenskaper Del for helhet: Handling: varighet+endring Tilstand: varighet

Stativ (14b) Generaliser-ende (14c) Pågående- durativ (14a) Allmenn-faktisk (14d) Betydningene til imperfektive verb danner en radial kategori vha. metonymi (--->)

(20) Fire typer perfektive verb Naturlig perfektiv Endrer aspekt, men ikke leksikalsk betydning Spesialisert perfektiv Endrer aspekt og leksikalsk betydning Sammensatt handling Tilordner temporale grenser til hendelse Engangshandling (semelfaktiv) Plukker ut en repetisjon av en gjentatt handling

(21) Naturlige perfektiver Ipf = aktivitet Pf = resultatet av aktiviteten Eksempel: pisat’ ‘skrive’ – napisat’ ‘få skrevet’ Janda (2008): “Activity shares a temporal boundary with the result it produces” Metonymi av kontakt-typen

(22) Spesialiserte perfektiver Ipf = aktivitet Pf = ikke-normalt resultat Eksempel: pisat’ ‘skrive’ – perepisat’ ‘omskrive’ Janda (2008): Fjernere slektskap ipf - pf Metonymi av nærhetstypen

(23) Sammensatte handlinger Ipf = aktivitet Pf = tidsbegrenset aktivitet Eksempel: rabotat’ ‘arbeide’ – porabotat’ ‘arbeide en stund’ Janda (2008): Tidsbegrensning gir del av hele aktiviteten Metonymi av helhet/del-typen

(24) Engangshandlinger Ipf = repeterende handling Pf = én repetisjon Eksempel: prygat’ ‘hoppe’ – prygnut’ ‘gjøre ett hopp’ Janda (2008): Den imperfektive handlingen inneholder den perfektive Metonymi av innholdstypen

4 perfektiver og 4 metonymier Naturlig perfektiv Spesialisert perfektiv Sammensatt handling Engangshandling Vi har et en-til-en-forhold mellom perfektiver og metonymi

Konklusjon: Metonymi forbinder Metafor Samhandling: betydningene til perfektiv aspekt betydningene til imperfektiv aspekt imperfektive og perfektive verb med samme rot Metafor Knytter aspekt til masser og gjenstander Motiverer bruken av aspektene Samhandling: Metafor og metonymi har komplementære roller i aspektsystemet