Museenes plass i markedsføringen av Norge som reisemål Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Sportsbransjen Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.
Clarion Hotell Admiral By vandring •Møter opp på turistkontoret •Får heftene der all nødvendig innformasjon står.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Dyreparken på 300 sekunder.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Tid som yrkesaktiv og pensjonist Inntreden i yrkeslivet.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Norske museers omdømme
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Om skole og næringslivssamarbeid
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Frostating på Frosta juni Reisemål med Olavsarven som plattform - Fylkesråd Susanne Bratli Frostating på Frosta juni 2008 Reisemål.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Innledning ved BioHus konferansen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Margrethe Helgebostad
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Utskrift av presentasjonen:

Museenes plass i markedsføringen av Norge som reisemål Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge

2 Vekst i reiselivet frem mot 2020 Kilde: World Tourism Organization

3 Et ambisiøst mål Visjon: Norge skal ta en større del av den internasjonale veksten i reiseliv ved å være et av de foretrukne reisemålene for den kvalitetsbevisste reisende. Mål: Antall utenlandske reisende til Norge skal øke med 1 million, fra 3,5 millioner i 2004 til 4,5 millioner i Dette tilsvarer en vekst på cirka 30% i antall ankomster til Norge Mål: Økt lønnsomhet i reiselivsnæringene gjennom målrettede investeringer i innovasjon

4 1 million flere besøkende i 2010? Kilde: TØI, Gjesteundersøkelsen og UNWTO World Tourism Barometer Ant. turistankomster (tusen) 0,30 % 0,40 % 0,50 % 0,60 % 0,70 % 0,80 % 0,90 % Markedsandel i Europa HistorikkAnkomster med 6 % årlig vekstAnkomster med 3,4% årlig vekstMarkedsandel Europa

5 5 prosent økning i utenlandske gjestedøgn når mer enn halve året er tilbakelagt Total (Norge + utland)NorgeUtlandet hiå 2005hiå 2006hiå 2007

6 Overordnet strategi reiseliv Innovasjon Norge skal bidra til økt verdiskaping i norsk reiseliv gjennom: • Økt satsing på merkevarebygging av Norge som reisemål • Satsing på større grad av foredling av det norske reiselivsproduktet gjennom utvikling av fremtidsrettede produkt- og opplevelseskonsepter, herunder særlig fokus på kortferier og sesongutvikling • Øke kompetansen på konseptutvikling, kommersialisering, pakking og vertskapsrollen, samt tilgjengeliggjøring av markedsdata og trender. • Økt satsing på betalingsdyktige målgrupper i de internasjonale markedene

7 Satsingsområder MICE Tematiske ferier Revitalisering av rundreise og baseferie Fotos: Bernd Kuleisa, Terje Rakke, Morten Brun, Anders Gjengeda, Nancy Brundtl/Innovasjon Norge Kortferie

8 Mot en mer opplevelsesorientert økonomi • Varer og tjenester skal: • Gi opplevelse • Vekke behag • Skape identitet • Fra ”unique selling points” til at design og historie teller mer • SSB-tall viser at vi bruker mer penger på kultur og fritid enn på mat

9 Hva vil turistene i fremtiden? Bilder: Terje Rakke/Nordic Life/IN og Gaby Bohle/IN

10 Hvorfor Norge? Bil- og fergeturister fra Tyskland: Naturen trekker mest, maten og prisene minst Natur og landskap Stillhet og ro Miljøstandard generelt Interessante byer/steder God kjennskap til Norge Lyse kvelder /netter Trygghet på reisen Svært viktigGanske viktigLitt viktigIkke viktig Gjestfrihet Aktivitets- muligheter Attraksjoner Prisnivå Slekt/venner i Norge Mat og drikke

11 Hvordan utforskes ferielandet? Bil- og fergeturister: Unisont svar fra alle landsdeler Nærkontakt med naturen Oppleve stillhet og ro Oppleve særpregede byer/landsbyer Reise omkring Se hvordan folk i Norge lever Svært viktigGanske viktigLitt viktigIkke viktig Synsinntrykk fra kjøretøyet Lære noe nytt Være i fysisk aktivitet

12 Kvaliteten på tilbudene - jevnt god Og helhetsopplevelsen er enda bedre (for de store turistgruppene) Svært bra Ganske bra Verken eller Ganske dårlig Svært dårlig

13 Norsk prisnivå - over middels Vurderinger gjort av turistene på veg og ferge Svært høyt Ganske høyt Middels Ganske lavt Svært lavt

14 Attraksjoner i Norge (2002) Nøkkeltall: •12 mill årlig besøkende •NOK 2.2 milliarder i omsetning hvorav halvparten er offentlige tilskudd • årsverk

15 Attraksjonsoversikt sommer Holmenkollen m. Skimuseet/hopptårnet, Oslo Verdenskulturminnet Bryggen i Bergen Kristiansand dyrepark, Kristiansand TusenFryd, Ås/Oslo Flåmsbanen, Flåm Hadeland glassverk, Jevnaker Fløibanen, Bergen Festningsbyen/Gamlebyen Fredrikstad Vikingskiphuset, Oslo Hunderfossen Familiepark, Øyer v/Lillehammer

16 Attraksjonsoversikt sommer Nasjonalgalleriet, Oslo Frammuseet, Oslo Kon-Tiki museum, Oslo Norsk folkemuseum, Oslo Maihaugen, Lillehammer Stiklestad nasjonale kultursenter, Verdal Akershus slott og festning, Oslo Vestfold Fylkesmuseum, Tønsberg Norsk Skogmuseum, Elverum Museet Erkebispegården, Trondheim Det Hanseatiske museum og Schøtstuene, Bergen Hedmarksmuseet og Domkirkeodden, Hamar

17 Utfordringer for Norge • Lav kjennskap til og kunnskap om Norge som reisemål • Større sesongvariasjoner • De lange reisene er under press • Lav kompetanse på pakking og salg • Få sterke reiselivsaktører og opplevelsesprodusenter? • Få sterke destinasjoner og produkter som er en reise verdt? Foto: Terje Rakke/Nordic Life/Innovasjon Norge

18 Utfordringer for museene • Må bestemme seg for om de skal være et turistprodukt • Tema fremfor geografi, ref vinnerne • Produkt og markedsføring er vesentlig • Tilgjengelighet i form av åpningstider og inngangspenger • Må være en del av det totale opplevelsesproduktet • Må ta del i destinasjonenes markedsføring i utlandet • Det trengs egne kampanjer i Norge, ref. Barnas Norge Foto: Terje Rakke/Nordic Life/Innovasjon Norge

19 Mulighetene • Markedet for internasjonale reiser, vokser • Markedet for kortere ferier, hele året, vokser • Vekstpotensial for Norge og norske reiselivsprodukter i viktige markeder, ref. Geoturisme • Enhetlig kommunikasjon av Merkevaren Norge bidrar til å skape en enhetlig og tydelig posisjon i fremtiden • Innovasjon basert på markedskunnskap er den viktigste kilden til å bygge en sterk merkevare over tid, ref OPTIMA • Uten produkt og service har vi ingen Merkevaren Norge

20 10 millioner til ”Kort og godt” • Fokus på det internasjonale kortferiemarkedet • Kan være temaorientert • Forpliktende samarbeid mellom ulike aktører for å gjøre opplevelser tilgjengelige • Nasjonal tilskuddsramme med NOK 10 mill. i potten • Ta kontakt med ditt lokale distrikskontor

21 Norge i den store verden • Norge er et lite land, som er lite kjent som land, og enda mindre kjent som turistreisemål, også i våre nærmarkeder • Norge har ingen tydelig posisjon som turistreisemål, og kjennskap og kunnskap til reisemålet Norge er lav i våre viktigste markeder • Den internasjonal konkurransen er sterk og økende • Norge assosieres med vakker, storslagen og ren natur • Norge assosieres med å være kaldt, dyrt, mørkt og lang borte