”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
SpråkutviklingEN i Norge på 1800-tallet
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
I dette shoppingcenteret hadde kvinner en unik mulighet til å velge seg ut en passende make blant forskjellige menn.....
OPPLYSNINGSTIDEN Ca
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Utviklingen i Øst-Europa og den kalde krigens avslutning
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Nasjonalromantikk
To meninger om hva som var ”norsk” omkring 1900
Tre viktige krav Faglig kunnskap Fagdidaktisk refleksjon Skrivedugleik
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
God kommunikasjon på nettet
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Lag setninger med pluskvamperfektum og preteritum. 
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
NYREALISMEN Realismen på 1800-tallet ble avløst av nyromantikken og heimstaddiktningen på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av tallet.
Hvordan vi fant det ut... Vi søkte først mye på internett og leste i bøker. Når det ikke var noe mer å lese igjen på skolebibloteket, og ikke noe mer.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
100 lure ord å lære.
Språkutviklingen i Norge
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Språkutviklingen i Norge
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Olav den hellige ( Haraldsson)
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD” IVAR AASEN 1813 - 1896 ”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”

Ivar Aasen 1813-1896 http://www.groven.no/rolf/previewpages/previewpage85.php

Bondesønn fra Ørsta på Sunnmøre orsta.rotary.no

OPPVEKST Mistet mor da han var 3 år Mistet far da han var 12 Lite krefter til det slitsomme arbeidet på gården Glad i å lese Lånte bøker i en boksamling i Volda Ble omgangsskolelærer i hjembygda

Omgangsskolelærer Lærer som vandret fra gård Omgangsskole-lærerens kiste home.c2i.net

Ivar Aasen ble huslærer hos prost Thoresen i Herøy på Sunnmøre Fikk privatundervisning i grammatikk og latin Aasen ville ikke ha en universitetsutdannelse, men ville studere selv. Det han lærte skulle være til hjelp for bøndene og deres stand www.heroy-no.kommune.no

Begynte å lese gammelnorsk Fant likheter med egen dialekt Nordmenn på denne tiden leste og skrev på dansk www.digitalarkivet.no

Kunne det være en sammenheng mellom bygdedialektene og det norrøne språket? www.illustratorene.no

Aasens livsverk: Å skape et eget norsk skriftspråk basert på en del av de norsk dialektene. www.nrk.no

Ivar Aasens reiser: Fra 1842 til 1847 gikk han til fots eller med hest rundt i Norge. I 1846 hadde han gått 403 mil Ivar Aasens reiser i Norge

Resultat: Aasens to hovedverk Det norske Folkesprogs Grammatik (1848) Ordbok over det norske Folkesprog (1850) www-bib.hive.no

Kristiania Bosatte seg i Kristiania i 1847 Ugift og ensom Teatergata 6 www.snl.no

Aasens vitenskaplige arbeid blir anerkjent Jamstillingsvedtaket: I 1885: Stortinget vedtok å sidestille landsmålet (nynorsk) med riksmålet (bokmål) som ”Skole – og officielt Sprog”. Dette betydde at elevene kunne skrive på landsmål i skolen.

www.dipity.com

Ivar Aasen som dikter Både språkforsker og dikter 1885: Ervingen (skuespill) 1863: Symra (diktsamling) ”Nordmannen” – (Mellom bakkar og berg) To versjoner av ”Mellom bakkar og berg”: Tradisjonell framføring: (Ctrl+Enter) http://www.youtube.com/watch?v=6-8Ee4KhIyQ Punk/rock-versjon: (Ctrl+Enter) http://www.youtube.com/watch?v=DoK245bWDOI

Knud Knudsen – 1812-95 www.norsknettskole.no Enig med Aasen om at norsk skriftspråk måtte baseres på talemålet Ville gå mer forsiktig til verks

Ville bygge det nye språket på overklassens dannede tale (byene)

Erstatte særdanske ord med norsk Rense språket for fremmedord Kvitte seg med en del danske stavemåter: Eks. bløte konsonanter skulle erstattes med harde – gade, kage, gabe ble til gate, kake, gape

Aasen derimot ville bygge et norsk skriftspråk på en del av de norske bygdedialektene. Hvordan? www.bistandsaktuelt.com

Hvis mange varianter, valgte han den meste utbredte formen - VI: vi, me, mi, oss. Valgte me, for det var mest utbredt. Hvis ingen variant var mest utbredt, lagde han et nytt ord: - hestarne (hestane) www.hesteplassen.no

Ville vise til ordets opphav. - huset (husit) Noen ganger valgte han å skrive et ord i samsvar med det norrøne systemet, selv om uttalen var annerledes. Ville vise til ordets opphav. - huset (husit) Dersom han kunne velge å bruke et ord av nordisk opphav i stedet for fremmedord, valgte han det første. - råda (anbefala), byrja (begynda) Hus på Ivar Aasens tid www.dolaringenboklag.no

Aasens arbeid fikk konsekvenser for demokratiet Det nye skriftspråket ble et språk som de fleste nordmenn kunne kjenne seg igjen i. Bønder og vanlige folk kunne lettere forstå det som ble skrevet og sagt. Dette fikk betydning for deres innflytelse og makt i det norske samfunnet. www.stortinget1905.no/images/utsnitt/069_utsnitt.jpg