Dialogforedrag av nyhetsredaktør Per Skøien i Laagendalsposten Hva tenner redaksjonen?
Vi blir interessert i….. det unike det personlig sterke en nyhet med betydning urettferdighet Lovbrudd et drama /ulykke/hendelse
Hvordan få en sak på trykk? • Tenk gjennom; er dette en nyhet? • Kan den knyttes personlig? • Hvilken samfunnsmessig betydning? • Vi blir hindret av et regelverk!
Hvordan IKKE få en sak på trykk Åpenbar dobbelt agenda True med annonseboikott Ren tekstreklame
Hva skjer når medienes søkelys rettes mot din bedrift? vi gir oss ikke Ikke forsøk å lure pressen vi blir ikke mindre interessert hvis vi føler at noen holder noe skjult vær tilgjengelig - svar på spørsmålene lag en beredskapsplan
Oppgave 1 Du driver en kommersiell bedrift som skal feire sitt tiårsjubileum. Du ønsker oppmerksomhet i pressen. Hva gjør du?
Oppgave 2 Du er daglig leder i en bedrift. Politiet slår til mot lokalene dine, og tar beslag i flere datamaskiner. En av dine ansatte pågripes og siktes for å ha lastet ned store mengder barnepornografisk materiale, og har lagret dette på bedriftens serverpark. Det er kaos i den lille bedriften. Så ringer Laagendalsposten. Hva gjør du da?
Oppgave 3 Du er daglig leder i en bedrift som bruker giftige kjemikalier i sin produksjon. Avfall fra kjemikaliene er feilaktig lagret utenfor lokalene dine. En fem år gammel jente leker innenfor bedriftens område. Hun får i seg litt av giften, og blir fløyet til sykehus, hvor hun svever mellom liv og død. Hva gjør du når pressen banker på?