10 års erfaringer med drift av liten vindpark Pål Sandnes Mehuken I Mehuken II
1/3 Operatør 1/3 1/6 Mehuken I – 4,25 MW 5 omsøkte prosjekt Mehuken II – 18,4 MW Vågsvåg – 24 MW 5 omsøkte prosjekt - 660 MW 6 meldte prosjekt - 460 MW
Litt bakgrunn om Mehuken Vindpark Lokalisert på Måløy i Vågsøy kommune
Fakta om Mehuken vindpark Mehuken I Konsesjon 1997 Kjøpt Vardar/Østfold Energi 2000 I drift des 2001 (Norges største) 5 stk Vestas V52 (850 kW, nedregulert til 800kW) Snart 10 år erfaringsinnhenting Kvalheim Kraft DA driver ”selv” Mehuken II Konsesjon 2008 I drift juli - oktober 2010 8 stk Enercon E70 (2300 kW) Kjøper drift av leverandør mot garantert tilgjengelighet
Slik drives Mehuken I Alt kjøpes, KKDA har ingen egne ansatte Daglig leder/ Driftsleder Vardar => Zephyr (ØE) Planlagt vedlikehold Vestas Driftsovervåking EB / Vestas Feilretting SFE Nett Kraftanmelding/-salg Østfold Energi Regnskap EB => ØE Brøyting Måløy kommune/? Hvor er ”vaktmesteren”, den som ”lever med” turbinene?
Mehuken – eierne i provinsen sett fra Måløy Stor geografisk av stand – krever tid og kostnader Få turbiner – driftsleder kan ikke bare ”stikke innom”
Mehuken I – driftserfaring 1: Krevende site Vindforholdene er krevende på Mehuken Turbulens skaper problemer Vibrasjoner –> stans av turbinen – kvitteres på stedet Overhastighet –> stans av turbinen – fjernkvitteres Vestas 1 montør i 3 år for egen regning på Måløy Flere stans i uken Utsagn: ”kun nødvendig med at en bondemann ser til turbinene en gang i uken, vi tar løpende service”
Mehuken I – driftserfaring 2: Like er ikke like Vi bestilte 5 turbiner, fikk fra 3 ulike generatorleverandører 6 generatorer ble skiftet (garanti), nå er alle like og stabile. Lærdom: Leverandører vil ha minst 3 leverandører som møter deres spesifikasjoner.
Mehuken I – driftserfaring 3: Leverandøren har trang dør Tidvis vanskelig å få kontakt med leverandør, men rask ved stans. Leverandør bistår betydelig pr telefon ved feilretting, komponentskifting. KKDA ”kan ikke” bruke tilstrekkelig tid til å bli turbinekspert med bare MI
Mehuken I – driftserfaring 4: Reservedeler blir dyre Varsellyspære slukket. Vestaspris pære ca 17.000 NOK Reofonpris komplett: ca 7000 NOK Gjelder dette alle deler? Betydelig potensiale for kostreduksjon.
Mehuken I –driftserfaring 5: Gir er forbruksvare 1 gir skiftet 2006 4 gir skiftet 2010 (pris = ett års produksjon) Hvor lenge lever et gir? Kan mye spares ved tilstandskontroll? Skal man ha et gir ”på lager” etter x år? Jeg kunne ikke noe om gir, men det finnes kunnskap der ute.
Skadet tannhjul turbin 1.5
Mehuken I – driftserfaring 6: ”daglig” tilsyn manglet De første 8 år ingen systematisk kontroll ut over service og feilretting Gjennomgang ved eksperter i 2009 da DONG kjøpte seg inn. Avdekket ikke noen vesentlige feil, men flere små ”skjønnhetsfeil”
Mehuken I- driftserfaring 7 Har trent nedfiring i skipsbyggehall, også brannvesenet Kontroll av HMS-utstyr kjøpes AAK og lokalt Savner felles regler for adgang turbiner, helsekrav til personell osv.
Mehuken I =>Mehuken II Intet galt med Vestas, men det ble Enercon denne gang. Valgte girløst fordi leverandør garanterte tilgjengelighet hvis ”all-inclusive”-avtale Alt i alt en ryddig byggeprosess
Mehuken II – driftserfaring (1): Hvem er rette person Totalt leverandøransvar krever kommunikasjon Leverandør oppleves lukket, hører ikke på råd Vareleveranse Ansettelser Vanskelig å finne rette vedkommende ved installasjon WEB-løsninger Kontaktpunkt flytende, hierarkisk.
Mehuken II – driftserfaring (2) Innkopling etter full stans Innkoplingsstrømstøtet senket spenning nær 10 % i Måløy Velkjent for leverandør, ikke for oss. Løst ved sekvensiell innkopling - ettermontert
Mehuken II – driftserfaring (3) Nye flyvarslingslys sjenerer omgivelsene på lang avstand. 10 cd -> 2000cd Løsning: Installasjon av OCAS system kommer høsten 2011 – godt mottatt av alle Systemet holder lys slukket til flyvende objekt kommer, også akustisk i flyet.
Mehuken II – driftserfaring (4) diverse Driftsbygg plassert i vindparken, hvorfor det? Utsikt Tilgang om vinteren Størrelse Leverandør har ikke lokal kontakt, enkle ting tar tid. Første års gjennomgang av tilgjengelighet blir spennende.
Mehuken - erfaringer Vi har ansatt vaktmester Holde området ryddig Vaske i driftsbygg Følge opp veier/stikkrenner osv Tilrettelegger for allmenhetens bruk
Balanseoppfølging Nytt balanseregime endret avtaleforholdene Stor produksjonsvariasjon pr turbin, men park rimelig stabil. Østfold Energi satset på rask programkorrigering Resultat: mindre enn 3 % balansekostnad så langt Ytterligere gevinst ansees kostbar, 0 % ikke mulig mål.
Takk for meg
Kvalheim Kraft DA KONTAKTINFORMASJON Postboks 17 1701 Sarpsborg Driftsleder: Johnny Hansen, jh@zephyr.no Mob: +47 907 14 330 www.kvalheimkraft.no post@kvalheimkraft.no 23