SEX SELLS, SO WHAT?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Oljefondet – Store lån til land, lån til store rettighetsbrudd
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Unge & Rus.
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Sommervikar i Blend.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
12. Oppsummering.
Barn og unges rett til deltakelse
Foreløpige resultater
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Seniorrådgiver Tone Viljugrein,
Abort - Mål s. 36 Reflekter over etiske temaer knyttet til abort
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Helsestasjon for ungdom – til terningkast sex
REKLAME.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Buskerudregionens incestsenter
8. Kommunikasjonsvirkemidler
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Beskrivelse av aktiviteten:
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Kjell Erik Øie Statssekretær
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Hvordan bruke Økonomilappen?
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Temakveld Nettvett og spill.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Mange av de valgene vi tar som enkeltmennesker berører også andre. De valgene jeg tar som polititjenestemann kan få store konsekvenser for både enkeltmennesker.
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
“Disippel-høring”.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Fest og følelser Om seksualitet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Seksualinformasjon i asylmottak
Tema Introduksjon Identitet, følelser og relasjoner Kropp og kjønn
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006.
Hvordan blir barns rettigheter ivaretatt? Kirsten Kvalø, Leder, PRESS - Redd Barna Ungdom.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Markedsføring.
Enkel innføring i reklame
Hvordan blir dere påvirket av reklame?
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Hvordan snakke med barn om sex
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Fest & følelser Velkommen
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Venner & valg Velkommen.
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Utskrift av presentasjonen:

SEX SELLS, SO WHAT?

Foredrag om reklamens makt og påvirkning av barn og unge. Tirill Sjøvoll, PRESS – Redd Barna Ungdom

Dette skal vi snakke om: Litt om PRESS Begreper Hva, hvorfor og hvor er reklamen? Reklamens virkemidler

Ord og begreper Kommersialisering: Utnytte i handelsøyemed, gi et foretningsmessig preg. Seksualisering: Gi noe et seksuelt preg

Hva er reklame? Reklame er betalt massekommunikasjon fra en avsender vi kan gjenkjenne. Hensikten er å påvirke til kjøp av varer og tjenester, eller til endring av holdninger (BLD)

Hvorfor har vi reklame? Skal blant annet informere forbrukere om hvilke produkter som er tilgjengelige på markedet Endre holdninger til den ene eller den andre retningen

Hvor finner vi reklame?

Overalt! Hver dag utsettes vi for rundt 400-500 kommersielle budskap

Finnes ulike typer reklame Retter seg mot ulike målgrupper Reklame har både positive og negativekonsekvenser Kan påvirke og endre holdninger begge veier

Men så finnes de eksemplene som gjør at vi reagerer

SPRAY MORE – GET MORE AXE

Denne typen reklame fører ikke med seg så mye godt..

Skaper usunne og uoppnåelige idealer Kropp Utseende Holdninger Hvordan skal den perfekte jenta være? Hvordan skal den perfekte gutten være?

Sunn Slank Jenter: Ung Trendy Jenter: Sexy Ingen cellulitter Vakker Sporty Pen hud Solbrun Sunn Slank

|

Reklamens triks Selge en følelse - Utnytte usikkerhet- rette seg mot barn og ungdom - Retusjering - Sjokkere; f.eks ved å spille på sex

KJØP I-POD OG FØL DEG SLIK! Å selge en følelse KJØP I-POD OG FØL DEG SLIK!

Spille på usikkerhet/ ungdom som målgruppe

RETUSJERING Retusjering

Ralph Lauren

SEX SSS Sex

Hvorfor effektivt å rette seg mot barn og ungdom? Barn og ungdom er big business Identitetsøkende, usikker – finne image Etablere forbruksmønsteret tidlig Påvirke foreldres fobruksmønster Trendsettere ”Evig ung”

Hvorfor spiller reklamen på sex? Sjokkerende Noe intimt og personlig Tabu, spennende Utnytter usikkerhet

Men ikke minst; sex do sell! I 2007 ble det brukt 11 198,0 milliarder kroner på reklame i Norge Innen 2010 vil det bli brukt over 254 milliarder norske kroner på reklame over hele verden Mer penger enn det brukes på utviklingshjelp

Hvorfor er dette problematisk? Hvorfor er reklame problematisk? Hvorfor er dette problematisk? Den kommersielle verden setter standarder for hvordan vi mennesker skal være Skaper idealer som er umulig å oppnå. Psykiske problemer Opptil 47 000 barn og unge har problemer i forhold til mat Barn og ungdom mest utsatt Jente-/gutteblader og pornosider har blitt den nye seksualundervisningen Mye reklame bryter etiske retningslinjer og lover, blandt annet Barnekonvensjonen!

Seksualundervisning på diesel.no http://www.diesel.com/collection/diesel/deni m

Regelverk I 1972 fikk vi Markedsføringsloven som skal hindre urimelig markedsføring og avtalevilkår Art 17 i Barnekonvensjonen; rett til informasjon Beskytte mot skadelig informasjon 2007 ny markedsføringslov der barns rettigheter ble implementert

Regelverket brytes Idealene fortsatt usunne Utenlandske tv selskaper trenger ikke følge norske lover Internett Fortsatt moteskapere i Milano og Paris som bestemmer hvordan modeller skal se ut

Ser du ikke slik ut?

Føler du ikke for å ha sex slik?

Eller slik?

Er du ikke stinn av cash?

Synes ikke du det er kult med liksom voldtekt?

DET ER HELT GREIT!

PRESS er en motvekt

Dette mener vi i PRESS A. Skjønnhetsideal og barnemote PRESS krever: Et forbud mot markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankemidler En absolutt heving av aldersgrensen for å få utført kosmetisk kirurgi til 18 år. Unntak kan gjøres ved medisinske grunner etter henvisning fra lege En merking av alt bildemateriale av mennesker som er retusjert, spesielt i reklamer Mer naturtro utstillingdokker i butikkvinduer At forbrukerombudet får myndighet til å slå hardere ned på uetisk barnemote ve

Dette mener PRESS forts. B. Reklame rettet mot barn Et internasjonalt forbud mot reklame rettet mot barn Mer opplæring for barn i skolen om reklame og påvirkning Verneplaner mot reklame i alle norske kommuner Et forbud mot frislipp av reklame i det offentlige rom

Bli med å stem på årets «gull-barbie» Bli med i PRESS Vær bevisst på hva du lar deg påvirke av.