IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Del Rett Veiledningstjeneste om opphavsrett og undervisning Jens Breivik Norgesuniversitetet
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Halvdagskurs – Voss Energi •Argo Administrator •Enkel bildebehandling.
Lage e-post med bilde som vedlegg
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: multikanal kampanje Innleveringsfrist 15. august.
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Duo- en liten innføring
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Mandag 8. November Powerpoint..
Lagre vedlegg Noen e-postmeldinger har et vedlegg. Vedlegget kan være et dokument eller et bilde. Det kan man lagre på PCen. Da kan man finne det igjen.
Steinar Jensen, IbisIKT as
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Åpen klasse Innleveringsfrist 15. august.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Nasjonalt læringsnett. Læringsressurser på Utdanning.no.
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Jan Frode Haugseth Førsteamanuensis i pedagogikk, ALT, HiST Ph.d. i sosiologi Faglærers perspektiv på læringsplattformer.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Digitale tips til bruk i FYR- arbeidet
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
INMA Performance Awards
INMA Performance Awards
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
INMA Performance Awards
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
INMA Performance Awards
Utskrift av presentasjonen:

IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL

Formål med presentasjonen •Ønsker å gi noen praktiske tips til hjelp i e-lærerens hverdag –Vise et verktøy for skjermrecording og gi eksempler på hva dette kan brukes til •Avmystifisere administrasjon av digitale ressurser –eller læringsobjekter eller innholdspakker eller hva vi nå skal kalle dette

Del 1: Skjermrecording •Tenk på PC’en som en tavle –Viser noen foiler, peker og snakker –Ønsker å håndtegne og skrive formler –Skal forklare bruken av et dataprogram •Disse oppgavene vil jeg ”filme” slik at studenten kan spille av opptaket når det passer –Verktøyet må være enkelt i bruk og gi god kvalitet

Hva jeg vil demonstrere •Oppgave: E-lærer skal gi respons på en skriftlig innlevering •Tungvint løsning: –Åpne dokument, skrive inn respons –Lagre dokument, åpne e-post, finne vedlegg –Sende e-post •Enklere løsning: –Åpne dokument, skrive inn respons, –sende e-post direkte fra tekstbehandler

Noen flere eksempler •E-læring ved HiST, AITeL: –Matte, tegne og forklare med tablet-PCMatte –Datakom, kombinert bruk av Powerpoint og et analyseprogramDatakom, •En lenke til et slikt skjermrecordings- verktøy som heter Camtasia:

Del 2: Administrasjon av læringsressurser •Det raskeste er å laste ressursen opp i et LMS eller publisere den på en webside: Min fil Min PC Mitt fag Min distribusjon LMS, WEB

MEN hva med gjenbruk? •Tja, trenger vi gjenbruk da? •Kolleger bytter fag, hvor er kildefilene? •En ressurs kan vel brukes i flere fag? •Kanskje ressursen til og med kan deles i et fagfellesskap mellom flere inst.? •Kanskje studentene skal ha tilgang til å sette sammen sine egne innholdspakker? •Flere argumenter?

Gjenbruk krever mulighet for gjenfinning, en plass å kunne lagre objektene og mulighet for å gruppere objekter

Gjenbruk krever gjenfinning… •Hvor mange dokumenter er det ikke som heter ”leksjon1”? •For å kunne søke etter digitale læringsressurser må de ha knyttet metadata til seg som forteller noe om innholdet •Metadata er beskrevet i LOM-standarden, Learning Object Metadata •Det arbeides med en norsktilpasset NORLOM standard gjennom e-standardprosjektet:

…en plass å lagre objektene… •Vi trenger et repositorium for lagring av læringsobjekter •Læringsobjekter er (i mitt vokabular) digitale læringsressurser + metadata •Eksempel på et repositorium: –Intralibrary (demo) •Ikke et eksempel på et repositorium: –Utdanning.no (demo)

…og mulighet for å gruppere objekter. •Avspilling fra LMS kan være alt fra en enkel visning av et dokument til innlagt sekvensering av mange ressurser, tester og samhandlingspunkter •Stikkord: SCORM og Learning Design –ADL/SCORM: –IMS/LD: •Eksempel på et grupperingsverktøy –RELOAD

Til slutt •Vi trenger tilgang til et repositorium med gode, norske eksempler –En markedsplass for kjøp/utveksling –Lære av hverandre og oppnå ”kritisk masse” for bruk av denne teknologien –Ikke alle brikker er på plass enda (standarder, opphavsrett, kvalitetssikring, kompetanse) men…