Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

I.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Distribusjon og digitalt innhold NLB fremtidige distribusjonsmodell.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Kulturnett som arena for arkivformidling
1 Tilgjengeliggjøring av elektroniske registre – idéer og problemstillinger Seminar om tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier, Skógar, Island,
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Charles Babbage •Liv •Difference Engine •Analytical Engine •Arv •Hvorfor ikke •Grüner.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjon Er en viktig del, kanskje den viktigste del, av moderne databehandling Med det får vi tilgang til.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Sammensatte tekster.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Kunnskapsorganisasjonsdagene 27. januar 2006 Nasjonalbibliotekets supersøk - i nød og i lyst, eller i gode og onde dager Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Formalisering av B2B applikasjoner
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
DRI1001 h05 - Pensumseminar 24.aug Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar Om pensumseminaret og obligatoriske.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Datakommunikasjon Fagnr.: ITF20205 Fagsider:
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Lydkort. De første PC’ene  Liten høyttaler på hovedkortet  Lagde ”beep” med forskjellige frekvenser  Nok til å spille veldig enkel musikk, men det.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”

En virtuell verden  I et sivilisert samfunn er lagring og bearbeiding av data en viktig oppgave  Det har vi gjort i tusener av år:  Hulemalerier  Helleristninger  Symboler brukes for å representere fysiske gjenstander:  Et bilde av en okse ”erstatter” en okse  Vi innfører penger  Romerne hadde egne folk som holdt orden på kontoer (varer og penger)  Handelsfirmaene som kom i gang i middelalderen måtte holde orden på varer på lager, fraktdokumenter, kjøp og salg  Bokholderi  Regnskap

Industrielle revolusjon  Med dampmaskiner fikk en kraft  Jobben ble da å formalisere industrielle prosesser  F.eks., kunne en beskrive veving som et sett av fysiske bevegelser, så kunne en lage en maskin som gjorde jobben  Masseproduksjon

I dag  Automatiserer også administrative prosesser  En ser ikke lengre store kontorer med hundrevis av ansatte som gjør det samme  Heller ikke arkitekt- og ingeniørkontor med mange ansatte  Datamaskinen gjør standardjobben

Vi blir symbolarbeidere  I dag er det stadig flere av oss som jobber med ”symbolske” data  Selv de som har praktiske jobber blir ”symbol- arbeidere”:  Industriarbeideren er blitt programmerer  Mating av kyrne styres av dataprogrammer  Data fra instrumenter og kontrolltårn er viktigere for flygeren enn det som sees ut vinduet  Vi bygger en virtuell verden

Hva er dette?

Det symbolske blir viktig  ”Symbolske” organisasjoner er sentrale i et moderne samfunn:  Bank  Forsikring  Børs  Media  For en arbeider blir det å beherske symbolske data blir viktigere enn fysisk styrke

Hva er symbolsk?  En hundrekronerseddel er en fysisk gjenstand  Men det er kun representasjonen som er fysisk  I basis symboliserer denne verdien 100 kroner  -Og kan erstattes av andre representasjonsformer, gjerne digitale  En bok er fysisk i papirrepresentasjonen:  I prinsippet er denne symbolsk  -Og kan erstattes av andre representasjonsformer

Andre eksempler  Billetter  Underskrifter  Bilder  Musikk  Kart  Bøker  …

Symbolsk - digitalt  For alt som er symbolsk kan vi velge en digital representasjon  Store fordeler:  Kompakt  Tilgjengelig overalt  Flyttbar  Basis for beregninger

Men  Vi mennesker kan ikke bruke en digital (kodet) form  Må derfor konvertere inn- og ut-data, for eksempel:  Tastatur til kode  Kode til tegn på skjermen  Fra koder til lyd  Fra lyd til koder

Periferienheter DeviceFunction KeyboardCharacter input Mouse, touchInput of (relative) position PrinterCharacter and graphical output DisplayCharacter and graphical output Video recorderContinuous graphical input LoudspeakersSound output TVGraphical output (video) ScannerGraphical input (pixels) NMC machinePhysical output (e.g., positions, speed of tool) RobotOutput of physical operations

Overføring av symboler  Digitale symboler (penger, musikk, brev, etc.) kan overføres enklere enn fysiske  Etter hvert må vi regne med at det meste finnes digitalt  I en mellomperiode må vi arbeide både med tradisjonell og ny digital form:  Minibanker (inn- og ut)  Telefakser  Scanning  OCR  Printing  CD, DVD

Digitaliseringen endrer verden  Banker  Fysiske penger forsvinner, med dem mange bankjobber  Fotobutikker:  Vanlig film forsvinner  Fremkalling er ikke lengre aktuelt  Laboratorier legges ned  Fotoapparater selges i databutikker  Musikk:  CD platen forsvinner, men den mange musikkforretninger  Vi laster ned musikk via nett  Kanskje til datamaskiner som også er hi-fi anlegg

Neste gjennombrudd: Elektronisk papir  Dataskjermer sender lys mot øyene til brukeren gjennom et filter. Det kan bli tungt for øynene i lengden.  Med vanlig papir benytter vi bakgrunnslyset i rommet.  Elektronisk papir etterligner vanlig papir, men her er “blekket” flyttbart.  I laboratoriet i 1997, kommersielt tilgjengelig fra 2006 (s/h, begrenset format og oppløsning).  I laboratoriet i dag: fleksible enheter, større format, farge

Hva skjer  Når vi har slike enheter i tabloidformat  Farger og god oppløsning  Scenario:  også “papir”-avisene distribueres elektronisk  printere og kopimaskiner forsvinner  mange typer bøker blir elektroniske

Standarder for overføring  Standarder er nødvendig for å overføre data  Defineres på mange lag, fra det fysiske (kabler m.m.) til høynivå (f.eks. oversending av epost)  Viktige standarder:  TCP (Transmission Control Protocol)  IP (Internet Protocol)  SMTP (Simple Mail Transfer Protocol)  MIME (Multipurpose Internet Mail Extension)  HTML, HTTP, XML …

også standarder for  bilde  video  musikk  tekst  viktig med ”åpne” standarder, dvs. slik at vi f.eks. kan spille av musikken på den enheten vi velger, åpne dokumentet i det programmet vi velger

Språk  Språk er symbolske  Definerer egne programmeringsspråk:  Høy formaliseringsgrad  Presis  Entydige  Med store programmer trenger vi byggeklosser:  Prosedyrer  Record-definisjoner  Moduler  Objekt-orientering

Programsystemer  Med gode programspråk kan vi bygge systemer  Disse behandler digitaliserte data  Etter de (formaliserte) behandlings- regler som vi legger opp til

Konklusjon  Det meste (av symbolske data) kan digitaliseres  Når data er digitalisert kan de lagres i en datamaskin, behandles og overføres på nett  Det gir i seg selv enorme effektiviserings- gevinster  Formaliserte behandlingsregler kan utføres av et dataprogram  Standarder er viktig for å kunne gjøre dette effektivt.

Eksempel: Droner

Møblering av lugar