Skolelinux og forslag til ÅVL ● Krav til digital kompetanse ● Hvordan lovforslaget stopper Skolelinux ● Sterk vekst i mediebruk ● DRM – Digital Restriction.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
HVA ER ?.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Forskning og utvikling
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Hva med de som ikke kan eller vil bli "digitale borgere" Petter Bae Brandtzæg SINTEF ACTIVE
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
EU Copyright Directive (EUCD) Hva vil vi miste? ● Den digitale esperanto ● Produktovervåkning ● Hvem hjelper politikerne? 1.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Nyheter visma business
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Bergen Sydvesten Rotaryklubb
”Tilgjengelighet for alle”
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Dynamisk publisering med fri programvare ● Den digitale esperanto ● Dematrialisering ● Hva gjør vi så når vi... publiserer? 1 Av prosjektleder for Skolelinux.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Gruppe nr. 14 ”Motto er oppskrytt” Medlemmer: Ildrid Fostervoll
Gruppe nummer 10 Morten Dybing Pål Johannesen Tore Christian Johnsen
Sammensatte tekster.
Elektroniske filformater til brukerne. Bruksområder Info-hefter Skjemaer Tabeller …
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Økonomi og pengestrømmer i idretten
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Seniornett Norge. Digital Arv.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Utskrift av presentasjonen:

Skolelinux og forslag til ÅVL ● Krav til digital kompetanse ● Hvordan lovforslaget stopper Skolelinux ● Sterk vekst i mediebruk ● DRM – Digital Restriction Management – Dine Rettigheter Minker ● Våre forslag

Digital kompetanse ● Ikke mange ville trodd at elevene måtte bruke Internett til eksamen for 10 år siden ● I dag er det omfattende bruk av digitale mapper i skolen ● Læremidlene blir fordelt elektronisk, gjerne med DRM-begrensninger ● 3600 skoler og minst elever og lærere berøres av kravene til IKT-verktøy Like viktig som å lese, skrive og regne

Skolelinux > 200 skoler ● Kommuner sentraldrifter systemet på 9 – 32 skoler, en del på enkeltskoler ● Ulsrud videregående skole sparer i året på Skolelinux ● Oslo-skolen vil spare 2,3 millioner i måneden, som utgjør vikartimer Skolelinux-prosjektet koster rundt 3 millioner i året

Hvordan «MP3-loven» stopper Skolelinux ● Lovbeskyttelse av DRM i §12 og §53 gir i praksis et forbud for Skolelinux å legge ved en egenutviklet mediespiller for digitale læremidler i skolen ● Den eneste måten Skolelinux kan skaffe seg mediespiller er dersom eierne av DRM-systemer (Microsoft og Apple) stiller spillere til disposisjon. Sjansen for det bedømmes som svært liten. Microsoft er sterk motstander av den mest brukte lisensen i fri programvare viser brev til EU ● Dersom Skolelinux ikke kan tilby en lovlig mediaspiller, vil skolene sannsynligvis droppe Skolelinux. Da kjøper skolene Microsoft eller Apple buntet med DRM ● Forslaget til Åndsverkslov innebærer en statlig regulering som betyr at Skolelinux ikke kan brukes i skolen når IKT har blitt like viktig som å lese, skriv og regne

Kilde IFIP (Platebransjens egne omsetningstall) Omsetning av musikk tredoblet over 20 år

Økt tilgjengelighet ● I 1970 bare èn radiokanal og èn fjernsynskanal ● I dag er det fem nasjonale og 300 lokale radiokanaler. Musikk og film sendes daglig på 2 NRK-kanaler, TV2, TVNorge, TV3 ● Man kan ta opp digital musikk og film fra mange av disse stasjonene, i høyeste kvalitet! ● Sendingene kan følges på Internett, digital radio, via mobiltelefonen, og digitalt bakkenett

Eksplosiv vekst i andre medier ● SMS har økt fra 0 til 2,5 milliarder fra ● DVD-markedet var over 2 milliarder i 2002 ● Dataspill for ca. 400 millioner i 2003, en femdobling siden 90-tallet ● Salget eksploderer for: • Digitalkameraer • Spillkonsoller • Flatskjermer • MP-3-spillere... men ikke CD-spillere... Kilde: Espen Andersen. Forsker på BI

Familen har fått en tredobling av teleregning på 6 år Familien brukte kr i kr i

Platebransjen har betalt MMI «vi taper 6-7 milliarder» 1,1 millioner nordmenn kopierer musikk. Den kopierte musikken i 2002 har en gateverdi på 7 milliarder kroner viser MMI på oppdrag av den internasjonale plateindustrien (NORWACO). Hvor mange som kopierer fra «en ulovlig fremstilt kopi» vet ingen EMI-direktør Per Eirik Johansen er i dag ikke spesielt glad for måten de store plateselskapene taklet Internett rundt årtusenskiftet. - Musikkbransjen sov. Tok ikke konsumentenes ønsker alvorlig. Dermed kom Napster og andre k.no/magasin/musikk/nyhende/bransje/ html

Står ikke til troende ● Dagens lov virker. Napster-løsninger er ulovlig i Norge. Gateverdi på 6-7 milliarder fra MMI står ikke til troende. ● Et tap må beregnes i forhold til faktisk tap, ikke salg man aldri ville oppnå sier BI-forsker Espen Andersen. En 14- åring med 200 kroner i måneden til musikk som henter ned filer fra nettet utgjør ikke noe tap for bransjen medmindre hun reduserer sitt innkjøp av musikk ● CD-salget har holdt seg utrolig godt til å ha et 23 år gammelt medium. De 5 største selskapene har 79% markedsandel. De har økt sine inntekter ved hvert moms- påslag. Konklusjon: De konkurrerer ikke! ● Platebransjen har gjort en god jobb i konkurranse med veksten i andre medier som mobile tjenester, spill, DVD osv.

Hva er DRM? Brukerne blir marionetter på egen datamaskin ● Det opprettes et lite «kontor» inne i spilleren. Her tar f.eks. Microsoft kontroll over dine data ● Rent teknisk trenger du en nøkkel fra Microsoft for å låse opp og bruke kontoret ● Man må være tilkoblet et datanett for å bruke nøkkelen ● DRM brukes også i nettbanken for å sikre dine penger. Da er det banken, ikke Microsoft som eier kontoret. Nettbanken forstyrrer ikke PC-en

DRM og overvåkning ● Når du spiller DVD-film kontakter programmet Microsoft for å skaffe opplysninger om filmen ● Samtidig leveres opplysninger om DVD-filmen og et unikt digitalt fingeravtrykk fra din datamaskin til Microsoft ● Microsoft kan følge hvilken film som spilles på en bestemt datamaskin NRK forutsetter bruk av MS Media Player med DRM for flere av sine TV-sendinger på Internett

DRM og innlåsing ● Filmarkivet har mottatt statlig støtte for å leie ut film av eldre norsk årgang på Internett ● For å se film hjemme må man ha et kundeforhold til en bestemt dataleverandør ● Skjermbildene viser hvordan man utestenger norsk IKT- industri som Opera og Skolelinux

Universell utforming: IKT kan hjelpe blinde kan «se», døve kan «høre» ● Forslaget til §53a vil forby Skolelinux å lage DRM- verktøy som tilrettelegger for funksjonshemmede ● §53a er i strider med Stortingsvedtak om universell utforming

Våre erfaringer så langt ● Offentlige etater, leverandører av læremidler, og NRK forutsetter at skolene skal ha et kundeforhold til Microsoft. Dette kan sammenlignes med at parkeringsplassene utenfor kommunehuset kun var tilgjengelig for et bestemt bilmerke ● Statstøtte til Filmarkiv, NRK og læremidler lages kun for Microsoft-eid DRM. Skolelinux og annen norsk programvareindustri holdes utenfor ● I Oslo-skolen vil fortsatt bruk av Microsoft koster 2,3 millioner ekstra i måneden, eller vikartimer. Det offentlige går glipp av besparelser ● Departementet mener platebransjen skal subsidieres med 52 millioner. Forslag til en ny lov er en milliardgave til noen få store produsenter av programvare Handelsunderskuddet er på 23 milliarder i IKT-bransjen. Vi bør stimulerer til nyskapning og programvareutvikling i Norge. Derfor:..

Våre forslag ● Skolelinux må få lov til å lage og tilby verktøy for bruk av DRM- beskyttet materiale som fri programvare (GPL) ● Vi ønsker at flest mulig kan levere DRM-verktøy. Stopp stalige subsidieringen av Microsoft-DRM gjennom NRK, Filmarkivet ol. ● Vi ønsker bruk av åpne standarder, og bidrar til at DRM samvirker på alle plattformer med fri programvare ● Vi ønsker oppfølging av stortingsvedtak om universell utforming. Vi må få lov til å utvikle verktøy for for blinde, døve og andre med funksjonshemninger ● Vi ønsker at alle skal kunne bruke fremmed hjelp for ved bruk av DRM-beskyttet materiale, og vi ønsker datostemplet DRM Vi ønsker fortsatt innovasjon og mangfold.

Spørsmål?