Inngangen til det 20. århundret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 20. Den store katastrofen
Advertisements

Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
KOMMUNISMENS FALL BERLINMUREN VAR SYMBOLET PÅ DET DELTE EUROPA
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Kapittel 17: Andre verdenskrig
Kapittel 21. Kommunisme og nazisme
Mellomkrigstida Ideologiene sin tid?
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Kapittel 6: Massepolitikk og nasjoner
Den russiske revolusjon © Hege Fagerli
Konflikter som preget verden
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Mellomkrigstiden: Fascismen og nazizmen
De russiske revolusjonene 1917
Kapittel 14: En verden i ubalanse
Kapittel 15: Fascismen og nazismen
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 22. Andre verdenskrig
Kapittel 19. Nasjonalisme
Første verdenskrig
Marius Vøllestad Bø vgs
Marius Vøllestad Bø vgs
De tidligere kommuniststatene etter den kalde krigen
Kapittel 14 En verden i ubalanse
Første verdenskrig. Læringsmål - Du skal;
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Europeisk identitet? Antikken: –Gresk oppfatning av tre verdensdeler: Europa, Asia og ”Libya”- Afrika –Herodot: Frihet og demokrati –Romerriket: Språk,
Demokratier som overlevde
I diktaturenes skygge.
Oversiktsforelesning HIS1300, 15. mars 2010
Oversiktsforelesning HIS1300, 15. mars 2010
Revolusjonen 1917 Misnøye med tsarens styre
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Fascisme og nazisme Italia Tyskland. Mange likheitstrekk: Italia: Etter 1.verdskrig: Svake regjeringar, høg arbeidsløyse, aksjonar mot bedriftseigarane,
DEN RUSSISKE REVOLUSJONEN Russlands deltakelse i den første verdenskrigen hadde satt det russiske folket på harde prøver. 15 millioner mann og halvparten.
2. verdenskrig Før krigen: 1933: Hitler blir diktator i Tyskland
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
VIRKELIGHETSOPPFATNING: Den annen verdenskrig dreide seg om at fascismen, en totalitær variant av kapitalismen, prøvde å knuse kommunismen og ta over resten.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
DEN RUSSISKE REVOLUSJON Hva betyr ordet «revolusjon?» STOR FORANDRING – SKJER FORT.
Den første verdenskrig
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Den russiske revolusjon Tsaren må gå av Marsrevolusjonen Novemberrevolusjonen.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
1. verdenskrig. Hvordan var krigen? Tyskland: Krig på to fronter (to steder): Hvor? I Frankrike og Russland. Tyskland prøver å ta Frankrike fort for å.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
I diktaturene skygge. Sovjetunionen Lenin skulle ikke skape et demokrati. Lenin skulle virkeliggjøre Karl Marx ide om det klasseløse samfunnet. Lenin.
DEN KALDE KRIGEN 1945 – 1989.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Den russiske revolusjon
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
Første verdenskrig
Kapittel 2 «Europa erobrar verda»
Den kalde krigen – hvem var fiender?
Hvordan endret samfunnet seg?
Politiske ideologier 1800->.
1. verdenskrig: Revolusjon i Russland 1917: Russland blir kommunistisk
Andre verdenskrig DEL 1.
2.verdenskrig.
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Hvorfor revolusjon i Russland?
Utskrift av presentasjonen:

Inngangen til det 20. århundret Første verdenskrig Inngangen til det 20. århundret

Inngangen til hva? I mellomkrigstiden: Hva var årsakene til krigen? 1950-1980-årene: Den russiske revolusjonen var den viktigste konsekvensen av krigen. Etter 1990: Grensene i Midt-Østen var den viktigste arven. Med økende Holocaust-bevissthet: Den første totale krigen: Folkemord og industrielt massedrap.

1814-1914-2014 Hvor gikk demokratiseringen? Perspektivet fra mars 1914: Hundre år med demokratisering av det konstitusjonelle monarkiet, selv i Russland. Perspektivet fra mars 2014: 25 år med demokratiske revolusjoner, i Latin-Amerika, i Øst-Europa, i Afrika, Asia og nå i Midt-Østen.

1919-1939-1949 Hvor gikk demokratiseringen? Sommeren 1919: En demokratiseringsbølge ruller over Sentral-Europa. Sommeren 1939: Parlamentarisk demokrati bare rundt Nordsjøen (og i Sveits). To år senere er det fem igjen, Englands skjebne avgjør demokratiets. Sommeren 1949: Blokkdannelser. Halve Europa er i Stalins hånd, og forblir kommunistisk i 40 år.

Demokratisering og statens makt Definisjon: Økt folkelig deltakelse i statens anliggender (gjennom valg, opinionen, interesseorganisasjoner, verneplikt). Demokratisering og nasjonalisme hører tett sammen. Nasjonen utøver sin suverenitet gjennom staten. Målsettingene er: selvstendighet, homogenisering, ekspansjon. Økt folkelig deltakelse gir økt innflytelse over staten og gir staten økt makt over borgerne.

Demokratiseringen og årsakene til krigen Demokratisering gjennom integrasjon i nasjonalstaten: Allmenn verneplikt, allmenn stemmerett, allmenn statlig skolegang. Nasjonalstatene er maktgeneratorer, som konkurrerer med hverandre: Kolonikappløp, rustningskappløp, alliansefortetting. Nasjonalismen driver konkurransen og destabiliserer statssystemet

Demokratiseringen og den totale krigen 74 millioner menn mobiliseres over hele verden. I de første to årene er samfunnets egen-mobilisering viktigere enn statens. Krigen utsetter samfunnspakten for en «demokratisk prøve» (Furet). Russlands tsarisme, Østerrike-Ungarns multinasjonale imperium og Tysklands militaristiske monarki består ikke prøven.

Total krig Totale metoder Totale målsettinger Total mobilisering Total kontroll Stig Förster

Totale metoder Russlands deportasjoner våren 1915 Fordrivelsen av armenerne våren 1915 Materialschlachten: Verdun og Somme 1916 Britisk blokade og tysk ubåtkrig 1914-1918 = Folkemord, industrielt massedrap, krig mot sivile

Totale målsettinger Anneksjonisme, ekstreme krigsmålsettinger Nasjonalister krever en seier som rettferdiggjør ofrene. Kompromissfred ikke mulig Radikal nasjonalisme blir en massebevegelse. Det tyske imperiet i øst, etter Brest-Litovsk, i 1918.

Total mobilisering, total kontroll Fra 1916: Statens tvangsmobilisering viktigere enn samfunnets egenmobilisering. Statsutgiftenes andel av BNP når opp i 50-70% (langt under 20% før 1914). Kommandoøkonomi: Markedet leverer ikke nok krigsmateriell, staten må allokere ressurser, dirigere arbeidskraft. Sensur, propaganda, ideologiserte fiendebilder for å opprettholde befolkningens offervilje.

Russlands vei til kommunistisk diktatur Tsarismen består ikke den demokratiske prøven og styrtes i 1917. Mulige fremtider i 1917: sovjetstyre, parlamentarisk demokrati, bolsjevikenes diktatur. Bolsjevikene kupper statsmakten, oppløser nasjonalforsamlingen, tar kontroll over sovjetene, utløser borgerkrig (1918-1921).

Krig, borgerkrig, ettpartistat Bolsjevikene lover bøndene jorda og sanker tilstrekkelig støtte til å vinne borgerkrigen. Totale metoder gir en totalitær stat: Deportasjoner, terror, rekvisisjoner (plyndring), et hierarkisk, militarisert partiapparat. 7-9 millioner døde, omfattende sultedød Lenins tilbaketog fra krigskommunismen (NEP) ledsages av politisk innstramming (1921): Arbeideroppstander slås ned Andre partier forbys Makten konsentreres i politbyrået

Fascismens fødsel av krigens ånd I motsetning til den radikale nasjonalismen før 1914 er fascismen en massebevegelse: En kamp mot nasjonens nedgang En kamp mot alt som splitter nasjonen: sosialisme, parlamentarisme, klassekamp, fremmede raser Best grobunn i tapernasjonene: Tyskland, Østerrike, Ungarn – og det misfornøyde Italia.

De totalitære statene Har felles «institusjoner»: Fører, partiet med dets ideologi (dvs. bevegelse) og konsentrasjonsleirer. Militarisert beslutningsstruktur: «Førerprinsippet» i NS-staten Partiet som maktpyramide og erstatnings-stat i Sovjetunionen.

Totalitarismen som en avart av demokratiet? NS-staten som konsensusdiktatur. Kommunismen som voldelig utjevning. Demokratisering som økt folkelig deltakelse i staten, tvang og egenmobilisering: De totalitære bevegelsene mobiliserer for en total transformasjon av samfunnet. Kommandoøkonomi gir staten total kontroll Total målsetting om å skape det nye mennesket Totale metoder: Terror, konsentrasjonsleirer, massedød gjennom menneskeskapt sult, folkemord

Demokratisering og total krig Den totale krigen kanaliserte demokratiseringen inn i totalitære bevegelser og regimer.