Norgeslån på tvers Samsøk og samlinger og samarbeid -Noen betraktninger etter å ha testet funksjonalitet på tvers av systemene Innlegg på 72. bibliotekmøtet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv ett eller flere søkeord: ord i tittel, forfatter eller emneord.
Advertisements

Fellessøk i Trøndelag Fylkesbibliotekene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag finansierer og etablerer klient for fellessøk i Konkurransegrunnlag og.
v/Tormod Engebu, IKAVA KDRS 13. november 2013
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Samsøk og samlinger og samarbeid Samsøk og samlinger og samarbeid Konsekvenser av samsøktjenester for brukeren og bibliotekene Erfaringer med norgeslån.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Fylkeskommuner September Eksamensdata • Test av eksamensdata • Manuell sjekk av filer før innlesing: -ukjente lærestedsnummer.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Prosjekt Felles lånekort Presentasjon til ALEPH’s brukermøte 2. desember 2004 Av Øystein Reiersen, prosjektleder.
Intelle SMS Mobile Link
SMS-tjenester i ALEPH ALEPH Brukermøte 17. Oktober 2003 Svein I. Halvorsen.
Spørsmål og svar 1. november 2007 ALEPH Plus Team.
Skriv ett eller flere søkeord:
FJERNLÅN, INNLÅN, NORGESLÅN…
Forelesning på Høgskolen i Oslo JBI
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
Tiltak for å redusere sykefraværet
Finn Musikken Søk i databaser Frida Røsand
«Nån jävla ordning ska det va’» Små folkebibliotek om Dewey Unni Knutsen, 21. mars 2012.
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
Biblioteksøk – status Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket.
Ikke kortreist, men fortreist
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Hjelp-funksjoner i online-kataloger Linda Katrine Berge.
Hva er det med fjernlån? Forelesning på Høgskolen i Oslo JBI
Kunnskapsorganisasjonsdagene 27. januar 2006 Nasjonalbibliotekets supersøk - i nød og i lyst, eller i gode og onde dager Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Nyhetsliste ALEPH brukermøte 17. oktober 2003 David Massey.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Hvorfor bruke Fjernlån? David Massey ALEPH brukermøte 2007.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Eirik Gaare, FiA1 Regionalt samsøk (RS) - muligheter og begrensninger Bibliofil brukermøte 2005.
Brukerseminar NAV, Side 2 Brukerseminar 25. oktober 2007  Informasjon fra NAV / Tolketjenesten  Tolk på arbeidsplass v/ tolkene på ASVO.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Logg deg inn på portalen som du pleier. Velg deretter Bibliotek i venstre kolonne.
Evaluering av inntaket ( DLG ).
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
Nettsider Vi ser at bibliotekenes nettsider har for lite innhold. Dette er en viktig informasjonskanal for innbyggerne i kommunen. Også bruk av sosiale.
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
Elektronisk postjournal videreføring av innhold og funksjonalitet Vedlegg 1.4 Mal for postjournal.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Lånesamarbeid = ressursdeling Nina Karlstrøm Seniorrådgiver ABM-utvikling Bodø.
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
Bibliotekmøte i Nordland, september 2017 Helén Sakrihei
Hvem er vi? Utdannet bibliotekar ved Loughborough University of Technology Koordinator for BIBSYS Brukerstøtte Funksjonell tjenesteekspert på Alma med.
Depotbiblioteket. Biblioteksøk. «Fra fjern og nær»
Oppsummering og veien videre
Forberedelser før overgang til MM3
Merkantilsamling Kristiansund
- kvoter, opptaksrunder, tilpasning av tekster på Søknadsweb og e-post
Utskrift av presentasjonen:

Norgeslån på tvers Samsøk og samlinger og samarbeid -Noen betraktninger etter å ha testet funksjonalitet på tvers av systemene Innlegg på 72. bibliotekmøtet på Hamar 19. mars 2010 Anne Berit Brandvold, Østfold fylkesbibliotek

 Biblioteksamarbeidet i Østfold har vært opptatt av testing på tvers av biblioteksystemene  Fagutviklingsgruppe med representanter fra alle biblioteksystemer som er i bruk i Østfold  Har sett på funksjonalitet til Nasjonalt lånekort, regionale samsøk og Norgeslån

 27. november 2009 ble det gjort en del større endringer i Norgeslån  8. januar 2010 var fagutviklingsgruppa samlet for å identifisere hva som fungerer og hva som ikke fungerer på tvers av systemene

Hva fant vi?  Norgeslån fungerer mellom Bibliofil-bibliotek  På tvers av systemene er ikke funksjonaliteten god nok • Vi sendte et brev til Biblioteksystemter med kopi til systemleverandørgruppa og de systemene som finnes i Østfold • Brev til alle fylkesbibliotekene fra Biblioteksystemer • Svarbrev til Østfold fylkesbibliotek fra Biblioteksystemer

Bibliotek innen regionen blir prioritert  I Østfold faller ofte Fredrikstad og Hvaler ut (Tidemann), og tidvis også Sarpsborg (Mikromarc). I et regionalt samsøk må vi kunne stole på at vi får kontakt med alle bibliotekene. I Østfold betyr det at to av de største bibliotekene ofte ikke er tilgjengelige Et regionalt samsøk må ha stabil kontakt med alle bibliotekene i regionen

Innhøsting av bestandsinformasjon  Norgeslån får ofte mangelfull bestandsinformasjon fra Mikromarc  Det er ofte uoverensstemmelse mellom materialtype på treff i Norgeslån og posten på det aktuelle Mikromarc- bibliotek

Søk etter spesifisert materialtype  Å søke spesifikt på en materialtype gir best resultat i Bibliofilbibliotek  Bør sluttbruker advares mot å søke på spesifikke materialtyper? Norgeslån må gi like gode treff enten man søker på ”alle medier” eller velger en bestemt materialtype

Samsøk utover egen region  Så lenge innhøsting av bestandsinformasjon ser ut til å være så usikker som vist i våre eksempler, kan vi risikere at Norgeslån henter inn materiale fra andre regioner, selv om det finnes i egen region Norgeslån må kunne garantere for kortreist materiale

Bestillingsfunksjon  I Bibliofilbibliotek blir sluttbruker ledet til Norgeslånprosedyren uansett hvilket nivå hun prøver å bestille fra  I Mikromarc-bibliotek blir man oppfattet som lokal låner dersom man bestiller direkte på posten Har man et Nasjonalt lånekort, må man kunne bli identifisert som Norgeslåner uavhengig av hvilket nivå man forsøker å bestille fra.

Fornyelse via sms  Norgeslån lover sluttbruker at de kan fornye alle sine lån via sms. Det gjelder bare dersom man har lånt alt i Bibliofil- bibliotek. Fornyelse via sms må støttes av alle systemene

Avviste bestillinger Rutiner for tilbakemelding til sluttbruker må være klare. Eierbibliotek må gi beskjed både til sluttbruker og hentebibliotek og gi begrunnelse for avvisningen

Oppsummert:  Det må være stabil kontakt med alle systemer  Alle systemer må kunne avgi korrekte bestandsopplysninger, både når det gjelder antall eksemplarer og lengde på ventelister  Samsøket må kunne sammenligne alle bibliotek i forhold til lengden på venteliste og antatt ventetid  Systemene må snarest finne ut av hva som er feil nå meldingen ”Mangler bestandsinformasjon” kommer opp i trefflisten  Fornyelse via sms må støttes av alle systemene

Hva har skjedd etterpå?  Biblioteksystemer har avdekket at Z tjenesten for Mikromarc 2 og 3 i mange tilfeller ikke oppgir bestandsinformasjon  Informasjonen er i en del tilfeller ikke riktig  Biblioteksystemer har valgt å fjerne Mikromarcbibliotekene fra Norgeslån inntil feilene er rettet.

Hva har skjedd etterpå? (forts)  Bibits har tatt problemene alvorlig.  Har testet Z39.50 på Mikromarc 2 og mener nå at den gir riktig bestandsinformasjon  Mikromarc 3 gir for tiden ikke korrekt svar på eksemplarstatus, vil bli rettet innen påske(?)  Mikromarc 3 vil gi full støtte for NILL standarden, NorZIG standarden og rutinene innenfor Lånerinitiert innlån (LII) slik det er definert i samarbeidet mellom systemleverandørene i Norge