AMS installasjonstjenester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Praktisk info til prosjektkunder
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
SIKKERHET i BKK Vestlandets eget kraftselskap Steinar Torsvik
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
”Vi ønsker å tilby Kunden best mulig service ved våre tjenester”
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Oppfølging og kvalitetssikring
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Kvalitetssikring Program Golf
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Prosjektleder Inger Svendsrud
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Bybanen Utbygging (BU)
Visjon, virksomhetside og verdier
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Asker - mulighetenes kommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Om veiledning av team i læringsnettverk
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Lyse – mer enn et selskap
Camilla Hall-Henriksen
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

AMS installasjonstjenester

Temaer Kort om oss Erfaring med AMS montasje Tjenester Gjennomføringsmodell Suksesskriterier

Entreprenørtjenester – noen fakta

Virksomhetsområder med tilhørende selskap i konsern Ringeriks-Kraft AS Finans / økonomi HR / Samfunnskontakt Vannkraft Ringeriks-Kraft Produksjon AS Infrastruktur Nett Bredbånd Avregning energi Ringeriks-Kraft Nett AS Marked Energisalg kraftforvaltning 1 linje kundekontakt Ringeriks-Kraft Strøm AS Entreprenør Bygging infrastruktur Belysning AMS Ringeriks-Kraft Service AS Ny fornybar energi Bio / VP jordvarme / rådgiver Ringeriks-Kraft Nærvarme AS Viul Kraft AS Fiberselskapet AS Virksomhetsområder med tilhørende selskap i konsern Nettservice Østlandet AS Eiere er Ringerike Kommune (73%), KLP (15%) og Hole Kommune (12%)

Ringeriks- Kraft Service AS Kontor Asbjørnsensgate 14 i Hønefoss Satellitt på Vøyenenga i Bærum Datterselskap Nettservice Østlandet på Roa Bemanning 75 personer Produktområder Klassisk e-verk Veielektro AMS Omsetning 120 mnok Omsetning utenfor konsernet 70% Prosjekter i hele Norge

Hva kan vi tilby våre kunder Høyt trykk på HMS = 0 skader Fokus på kvalitetssikring = 0 feil Levere til rett pris og avtalt tid Lang erfaring og mye kunnskap Løsningsorientert Fleksible medarbeidere Liten organisasjon som kan snu seg raskt Kontinuerlig forbedringsarbeid Finne den beste løsningen sammen GOD ALENE - BEST SAMMEN

Tema Kort om oss Erfaring med AMS montasje Tjenester Gjennomføringsmodell Suksesskriterier

Utført 20 000 AMS montasjer i 2012 – 2013 Herunder: Prosjektering Booking Montasje av 1 fas-, 3 fas-, indirekte målte målere Montasje av kommunikasjonsnettverk (konsentratorer) Kunde: Kamstrup AS som TurnKey leverandør for Ringeriks-Kraft Nett AS Levringstid: 15 måneder Ringerike kommune Fylke: Buskerud Administrativt sentrum: Hønefoss Antall innbyggere: 29 149 (pr. 01.10.11) Areal: 1 555,1 km2 Hole Kommune Fylke: Buskerud Administrativt sentrum: Vik Antall innbyggere: 6 289 (pr. 01.10.11) Areal: 192,7 km2

Resultat Montasjeprosjektet nådde målene: Kvalitet, målt ved høy kundetilfreds og få avvik. Kostnad, som budsjettert. Tid, leverte ca. 1 måned før opprinnelig tidsplan.

AMS montasjeprosessen Styring Prosjektledelse Kontrakt Prosjektplan Område godkjennes ferdig montert Kunder til booking målere/materiell til prod. lager Aktivitet Montasje AMS målere med infrastruktur. Prosjektledelse-booking-lager-montasje Ferdig montasje iht avtalt: Kvalitet Fyllingsgrad kundetilfredshet AMS målere i drift Inn Ut Rammefaktorer Tilgjengelighet kunder Kvalitet kundedata IT system og verktøy

Tema Kort om oss Erfaring med AMS montasje Tjenester Gjennomføringsmodell Suksesskriterier

AMS installasjonstjenester Prosjektere utrulling: Utrullingsplan Logistikk Arbeidsordresystem Dataflyt Sjekklistejobb Kundeavtaler Kvalitet Avtale booking og kundesenter: Kontakte nettkunden: Brev Telefon SMS E post Sosiale media Oppdatere kundedata Oppdragsfordeling til montør Rapportere fremdrift Utføre montasje: 1 fas AMS måler 3 Fas AMS måler Indirekte målt AMS måler Infrastrukturkomponenter i distribusjonsnett Dokumentere all jobb elektronisk Faglig utførelse Prosjektledelse, lager og lagerstyring samt rapportering av fremdrift

Prinsipp på informasjonsflyt Målerleverandør Nettkunde Brev til nettkunde Overført til booking Utplukk, sortert Tlf / SMS / e-post Sak til montør Netteier Booking Målerbytte Lager Avslutter jobb med eller uten avvik Kundesystem til netteier

Prinsippskisse prosjektoppstart Forespørsel Kontrakt Gjennomføre Pilot Tolke krav Allokere ressurser Forstå risiko Sette pris Fjerne uklarheter Fokus på endringshåndtering Starte prosjekteringsfasen Omforent utrullingsplan Aktuelle objekter Opplæring Kvalitetskontroll Evaluere Pilot Utrulling oppkjøring Utrulling flyt Gjennomgang i alle ledd Justerer og forberede Utrulling mtp teknisk gjennomføring Justere omforent plan Opplæring Oppstartsperiode Hyppig kvalitetskontroll Produksjonsfremmende tiltak Forbedringsarbeid Holde trykk Håndtere endringer Kontroll med all logistikk Produksjonsfremmende tiltak Stadig forbedring

Tema Kort om oss Erfaring med AMS montasje Tjenester Gjennomføringsmodell Suksesskriterier

Gjennomføringsmodell Vi vil benytte AMS montasje erfaringen fra gjennomført prosjekt i nye prosjekter. Vår modell bygger på tre grunnleggende ideer: Være en leverandør som spiller på lag med nettkundene. De skal oppleve trygghet, fleksibilitet, tilgjengelighet og at vi holder avtaler. Resultat, kundene slipper oss inn og vi bidrar positivt til netteiers omdømme. Organisere prosjektet for rasjonell gjennomføring. Det betyr nok og riktige ressurser som mennesker, verktøy, utsyr og fasiliteter på riktig sted og til riktig tid. Resultat, gir positive ringvirkninger for hele prosjektet. Herunder gir det motiverte medarbeider og et godt sluttresultat. Alltid på. Det skal være en drivende kraft i prosjektet som hele tiden ser etter forbedringer som gir positiv effekt for hele prosjektet. Resultat, Det er gøy å være med og lykkes sammen i dette prosjektet.

Gjennomføringsmodell Gjennomføringen skal preges av kunnskap. Kunnskap som gis ved opplæring før start og senere gjennom aktiv kunnskapsdeling i prosjektet. Opplæring skal dekke som minimum: Krav fra Netteier Krav fra målerleverandør HMS rutiner, risikovurdering og SJA rutiner Bruk av arbeidsordreverktøy Innsikt i booking Kundebehandling Standard arbeidsprosess ved målerbytte, trinn for trinn. Sjekkliste Lagerrutiner Behandling ved avvik Nødprosedyre ved IT svikt Motivasjonsfremmende tiltak Kvalitetssikring og forbedringsarbeid.

Gjennomføringsmodell Booking er sentral i AMS montasjegjennomføringen. Gjør avtaler Booker «smart» Tar i mot kundehenvendelser Planlegger utrulling i detalj Støtter og er tilgjengelig for montøren som «back office» Følger opp lagerstatus i produksjonslager Kjører montørsamling Bygger teamet Rapporterer løpende status

Koordinert utrullingsplan Gjennomføringsmodell Lageradministrasjon Koordinert utrullingsplan Ledelse AMS montasje Måler-leverandør Lager Montasjeprosjekt Montere

Tema Kort om oss Erfaring med AMS montasje Tjenester Gjennomføringsmodell Suksesskriterier

Operativ ledelse totalprosjekt – forutsetninger for suksess Prosjektleder Netteier Omforent plan Tett dialog Hurtig respons Tillit mellom parten Løse problem på riktig nivå Prosjektleder Målerleverandør Prosjektleder Montasje

Suksess faktorer Fallgruver Prosjektledelse som er «på» Motiverte medarbeider Datakvalitet Arbeideordresystem Kunnskap om AMS målerbytte prosess og rammefaktorene Omforent plan Informere sluttkundene Gi sluttkundene service og skape godt omdømme God logistikk og lagerkontroll Fallgruver Gjentagende montasjefeil Ikke beredskap for å løse problemer 24/7 IT svikt Det mangler målere på lager Tar ikke hensyn til årstider/tilgjengelighet Det er ikke booket smart

Vår modell Bygge prosjektet lokalt med: Nok og riktige montører, bookingmedarbeidere og ledelse. Teambygging Smart booking Alltid «på» Skreddersy etter lokale forhold Bygge på kunnskap fra erfart AMS montasjegjennomføring Vi vet dette fungerer, gir god kvalitet og i sum er en kosteffektiv metode.

Takk for oppmerksomheten! Ta kontakt med Bent Kvannli bent.kvannli@ringeriks-kraft.no 924 54 481 Takk for oppmerksomheten! Ringeriks-Kraft Service AS www.ringeriks-kraft.no