Visma AutoPay via Guide for utfylling av avtaleskjema DNB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
-eBe- Oppdrag og faktura
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Intelle Synkronisering støtter mange systemer. Denne presentasjonen er et eksempel mellom SuperOffice Visma Business.
BraWeb Bestilling.
Endringer Generelt for TQM Enterprise
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
HVA ER ?.
Nyheter visma business
AutoPay - helautomatisert betalingsformidling
Egiro innbetaling/CREMUL
Agresso Leverandørreskontro
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
BabelBank barnevern Avstemming i Agresso av personsensitive utbetalinger fra barnevernet/Familia Informasjon og opplæring mandag 16. desember 2013.
Intelle Service Kontrakt
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet -Praktisk arbeid.
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Microsoft Dynamics AX Alle versjoner av SuperOffice og AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
Sende e-postmelding videre
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
VELKOMMEN TIL WEBINAR Visma bankavstemming og autopay DATO:
Regnskapsprogrammet Praktisk arbeid Arbeidsgangen Bilagene konteres og registreres i vinduet for bilagsregistrering. Inn og utbetalinger til kunder og.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Business Alle versjoner av SuperOffice og Visma Business ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Global Alle versjoner av SuperOffice og Visma Global ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
SuperOffice CRM Visma Business
Visma Scenario/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Basware Purchase Management
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
SuperOffice CRM Visma Global
Reiseregninger i HR-portalen
Nytt vedr. Ankomstregistrering i AP - Oracle 11i Signe Marie Bjordal / Januar 2003.
Microsoft CRM Visma Business
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
SuperOffice CRM UniMicro
SuperOffice CRM MultiCase
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Personalportalen og Variabelattestant rollen(VLA)
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Utgiftsrefusjoner Høgskolen i Østfold
Brukermanual Min Idrett
Veiledning for Veksthus –og planteskoletelling 2018 Skjema RA-0618
Utskrift av presentasjonen:

Visma AutoPay via Guide for utfylling av avtaleskjema DNB - Utbetalinger - Innbetalinger - Avtalegiro Dette er kun en kort visuell beskrivelse av prosessene rundt etablering av betalings- avtaler mot DNB og hvordan det skal registreres i AutoPay avtalebilde. Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.

Generell avtaleinformasjon Avtalemaler distribueres til forhandlere og kunder via Visma Software sine ordinære nettsider. Det finnes fire ulike avtaleskjema for de tre tjenestene som dekkes av denne løsningen: Utbetalingsavtale direkte mot DNB Dekker alle typer utbetalinger – også betaling i valuta til utlandet samt utbetaling av lønn og automatisk avvisningsretur. Løsningen er fullt integrert med DNB sin nettbank. Innbetalingsavtaler for bankkonti i DNB Her må alltid begge avtaleskjemaene fylles ut for å få alle innbetalinger elektronisk. ”Avtale om betalingsmottaker-tjenestene DIP/CREMUL i næringsforhold mellom DNB og kunde” fylles ut for å etablere tjenesten i Nets. Den omfatter alle innbetalinger med KID og alle innbetalinger uten KID der betaler og mottaker har konti i ulike banker. AutoPay avtaleskjema for innbetaling direkte fra DNB Fylles ut for å kunne motta «Innbetaling Pluss» direkte via DNB og omfatter alle innbetalinger uten KID der betaler og mottaker begge har konti i DNB samt alle utenlandske innbetalinger. Her er utbetalingsavtale for AutoPay mot DNB. Her er skjemaet for «Innbetaling Pluss» data fra DNB. Her er innbetalings- avtale AutoPay mot DNB via Nets.

Generell avtaleinformasjon Innbetalingsavtaler for bankkonti i DNB fortsetter Avtalegiro Det er ikke mulig å kombinere de to øvrige innbetalingsskjemaene hos DNB med Avtalegiro. Derfor må standard avtaleskjema fra Nets benyttes for å etablere Avtalegiro for konti i DNB. Avtalegiro krever at man har OCR eller Cremul innbetalingsavtale i tillegg. Det skal fylles ut via det ordinære innbetalingsskjemaet for DNB. Det skal derfor kun fylles inn informasjon vedrørende Avtalegiro i Nets avtaleskjema. Her registreres kun Avtalegiro informasjon for AutoPay mot DNB.

Hvilke banktjenester støttes via AutoPay? Utbetaling. Velg alltid utbetaling fra AutoPay direkte mot bank der det er mulig. Det gir enda større fordeler uten økte kostnader for brukeren, blant annet følgende: Integrasjon mot Nettbank Ettergodkjenning i Nettbank Integrasjon med forfallsregisteret i Nettbank Utbetaling i valuta. Mer fleksible remitteringsfrister Automatisk håndtering av avisninger for feil kid, manglende kid og avvisning i dekningskontrollen. Flytt derfor alle eksisterende utbetalingsavtaler fra å gå via Nets til i stedet å gå dirkete mot DNB. Innbetaling: Flytt i størst mulig grad eksisterende «OCR innbetalingsavtaler» til «Egiro Innbetaling pluss». «Egiro innbetaling pluss» gir alle innbetalinger elektronisk inn i Visma Business og helt eller delvis ferdig bokført av AutoPay. Avtalegiro: Se beskrivelse av dette til slutt i denne presentasjonen.

Utbetaling via AutoPay uten ettergodkjenning i Nettbank Det er valgfritt per kundenummer i Nettbank å ettergodkjenne i Nettbank. Egen avkryssing for dette i avtaleskjemaet. Utbetaling uten ettergodkjenning i Nettbank Regnskapsbyrå Byrået inngår en standard fullmaktavtale i DNB (klientavtale) som melder klientens konto inn i byråets nettbank abonnement. Dette fordrer at byrået har eller skaffer seg et eget abonnement i DNB. Man fyller da kun ut ett avtaleskjema for AutoPay (se skjema til høyre) med byråets kundenummer i Nettbank. Denne avtalen vil da dekke alle bankkonti som er meldt inn i Byråets abonnement. Avtalen vil gjelde nåværende konti i abonnementet og nye konti som meldes inn senere. Når man har mottatt bekreftelse på e-post om at avtalen er registrert i DNB inkludert divisjonsnummer for avtalen, kan avtalen registreres i AutoPay for alle klienter som er meldt inn i byråets abonnement. Remittering kan settes i gang umiddelbart. Ved opphør av AutoPay for en klient, må kontoen meldes ut av byråets nettbank. Ikke regnskapsbyrå Ved betaling gjennom kontoeiers egen nettbank, gjelder samme fremgangsmåte som for regnskapskontor, men i slike tilfeller er det kontoeiers kundenummer i nettbank som registreres i avtaleskjemaet. Man kan da opprette betalingsavtaler i AutoPay på alle bankkonti som ligger under dette nettbankabonnementet på samme måte som for regnskapsbyrå. Dette kan først skje når bekreftelse på registrert avtale og «divisjonsnummer» er mottatt på e-post fra DNB. Kundenummer i Nettbank Viktig! Avkryssing for ettergodkjenning i nettbank eller ikke.

Utbetaling via AutoPay med ettergodkjenning i Nettbank Utbetaling med ettergodkjenning i Nettbank Regnskapsbyrå Ettergodkjenning er noe som settes på kundenummeret i nettbanken og vil derfor gjelde for alle bankkonti som er meldt inn under aktuelt kundenummer i Nettbanken. (Se avtalen til høyre) Dersom byrået får en klient som ønsket å ettergodkjenne selv, må det fylles ut en egen avtale om filoverføring via AutoPay for klient (kunde) som ønsker dette. Klientens kundenummer i nettbank oppgis i fullmaktsskjema til banken. Det kommer da en egen bekreftelse fra DNB med eget divisjonsnummer per klient når avtalene er registrert i banken. Det er avgjørende at byrået registrerer avtalen i AutoPay med klientens kundenummer i nettbank, registrerer kundens (klientens) e-postadresse samt haker av for «Til kunde» under «E-post ved mottaksbekreftelse». Se avtalebildet i AutoPay på neste side. Ikke regnskapsbyrå De brukere av AutoPay som ikke er regnskapsbyrå og som har full tilgang til Visma Business selv, bruker som regel å bygge opp godkjenning/anvisning av utbetalinger inne i AutoPay. Dette for å slippe dobbeltarbeid ved innlogging og godkjenning i Nettbank i tillegg til den godkjenningen som AutoPay krever. Dersom man likevel ønsker ettergodkjenning i Nettbank, gjør man som beskrevet ovenfor under avsnittet «Regnskapsbyrå». Kundenummer i Nettbank Viktig! Avkryssing for ettergodkjenning i nettbank eller ikke.

Utbetaling med ettergodkjenning i Nettbank Viktig! Velg riktig «Banksentral». For DNB velger du «DNB Nettbank» ved ettergodkjenning i Nettbank. Viktig! For DNB skal alltid returnert «Divisjonsnummer» registreres her! Viktig! Her registreres kunde- nummer nettbank. Må være det samme som på godkjent avtale- skjema! Dersom ettergodkjenning i Nettbank: Legg inn godkjenner sine-post adresse her. Dersom ettergodkjenning i Nettbank: Hak av for «Til kunde» her!

Avtale for utbetalinger via AutoPay Felles adresse for alle avtaler fra AutoPay til DNB Bedriftens organisasjons nummer fylles inn her Leverandør «Visma Software» forteller DNB at dette er en AutoPay avtale. Kundenummer i DNB Connect nettbank. Vanligvis organisasjonsnummer. Skal alltid fylles ut med kundens driftkonto i nettbankabonnementet Kryss av dersom kontoeier ikke selv skal ettergodkjenne i nettbank. Må fylles ut. NB! Avtalen skal ikke registreres i AutoPay før bekreftelse fra DNB på at avtalen er mottatt til denne e-post adressen. Et 3-siffret «divisjonsnummer» skal medfølge og registreres i avtalebildet i AutoPay. Kryss av dersom kontoeier selv skal ettergodkjenne i nettbank. Signatur ihht til Kunde/kontoeiers firmaattest Dato og sted

AutoPay innbetalinger Cremul fra Nets Alle innbetalinger unntatt bankinterne innbetalinger (se eget skjema) Innbetalinger fra Nets Felles adresse for alle avtaler fra Visma til DNB Bedriftens organisasjons nummer fylles inn her Skriv inn kontoeiers navn her. Kontoeiers kundenummer i Nettbank. Kryss for DIP (Cremul) (forhåndsutfylt) AutoPay sin kundeenhets ID hos NETS. (Forhåndsutfylt) Opplysninger om KID (kryss av for riktig modulus og antall siffer I KID. NB!  Dersom bedriften skal ha Avtalegiro må standard avtaleskjema fra Nets fylles ut i tillegg! Kontakt for kundeserivce Dato, sted og kontoeiers underskrift.

AutoPay innbetaling Bankinterne innbetalinger (Inklusiv utenlandske innbetalinger) Kundens (kontoeiers) organisasjonsnummer. Felles adresse for alle avtaler fra Visma til DNB Kundens kundenummer DNB Connect nettbank må fylles ut for riktig utlegg av Cremul fil. Vanligvis org.nummer. Må fylles ut. Regnskapsfører av innbetalinger er naturlig kontaktpunkt her. Kontonummer som skal ha CREMUL Oppstartsdato bør være samme som oppstart i NETS. Hvis ikke oppgitt, gjelder dagens dato. Må fylles ut. NB! Avtalen skal ikke registreres i AutoPay før bekreftelse fra DNB på at avtalen er registrert i banken er mottatt til denne e-post adressen. Dato og sted Signatur iht. til firmaattest, stempel

Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Avtalens side 1 ide 1 Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Registrer bankens navn og kontoeiers navn her. Registrer kontoeiers organisasjonsnummer Registrer all informasjon om kontoeier, inklusiv telefonnummer, kontaktperson og e-post adresse. Oppdragskonto registreres her enten det er innbetaling, utbetaling eller begge deler. Avtalen gjelder: Kryss kun av for Avtalegiro. Øvrig informasjon vedrørende innbetaling skal være fylt ut i det ordinære avtaleskjemaet for innbetaling for DNB (se foran).

Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Avtalens side 2 – del 1 ide 1 Mottaker av konteringsdata: Ferdig utfylt av Visma Software. KID for Avtalegiro Fyll ut dersom av Avtale-giro er valgt på side 1. Periodisering Avtalegiro Ferdig utfylt av Visma Software. Periodisering av konteringsdata: Ferdig utfylt av Visma Software. Dataavsender: Ferdig utfylt av Visma Software.

Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Avtalens side 2 – del 2 og side 3 del 1 ide 1 Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Kvitteringslister for Innleste forsendelser: Utfylles ikke. Kvitteringslister for Innleste oppdrag: Utfylles ikke. Mottaker av kvitterings- lister på e-post. Utfylles ikke. E-post distribusjon Utfylles ikke.

Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Avtalens side 3 – del 2 ide 1 Avtalegiro DNB Bruk Nets avtale for AutoPay Merknader: Utfylles ikke Kontaktperson hos kunden oppgis her. Kan være kontoeier eller den han bemyndiger. Avtalen skal alltid leveres til kontoeiers bank for registrering og underskrift før banken sender den videre til Nets for registrering der. Kontoeiers underskrift, sted og dato.

Avtalegiro i AutoPay Dersom utbetaling kjøres direkte mot DNB og Avtalegiro skal tas i bruk, må eventuell eksisterende innbetalingsavtale flyttes til ny avtale inne i AutoPay. NB! Ingen kostnadsmessige konsekvenser. Åpne eksisterende avtale og ta bort hake for «Innbetaling» slik at avtalen kun inneholder «Utbetaling» (Se type «UT») Opprett ny avtale ved å trykke på knappen «Ny avtale». Registrer ny avtale med bare innbetaling og Avtalegiro. Ødelegger intet ved å flytte eksisterende innbetalingsavtale inn i en ny avtale. Den nye avtalen skal da kun ha «type» lik «Inn». «Ut» og «Inn» i hver sin avtale. Det skal alltid være slik dersom Avtalegiro skal benyttes i kombinasjon med utbetaling direkte mot bank. (Hvilket vi alltid anbefaler.)

Avtalegiro i AutoPay Innbetaling og avtalegiro må alltid være registrert i samme avtalebilde. Hak av for «Avtalegiro» og «Automatisk opplegg av kunde». Angi bilagsart for Avtalegiro innbetalinger. Hak av for «innbetaling» og «Oppdatere bilag». Angi også hovedbokskonto for bank. Viktig! Velg Banksentral «Nets Dirrem OCR». Viktig! Her registreres konto- eiers organisasjonsnummer. Registrer e-post adresse for saksbehandler