Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Din kundeportal hos CargoNet
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Gjennomgang ved sigmund jensen, skanska
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Forflytningskunnskap for helsepersonell
13 Lese fra dataskjerm.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Saker for diskusjon på Årsmøte
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Praktisk info til prosjektkunder
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Bruke Nettverk for miljølære første gang. Hvem - hva - hvor •Deltaker - vanligvis en skole •Område - det geografiske stedet som er undersøkt •Aktivitet.
Implementerings- prosessen i Nets
Funksjonalitetsbeskrivelse
Poly-control Building and home automation Velkommen.
Uni Eiendom FDV Veien videre
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
400 ladepunkter på 4 år for EL-motorvogner
SCM 04: Designing Distribution Networks
Kapittel 6 Data Backup Service. Tradisjonell arkitektur •Mange klienter •En server (evt. et cluster) •Klientene tar backup m jevne mellomrom •Inkrementell.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Microsoft Dynamics AX Alle versjoner av SuperOffice og AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Case Fiskeribedriften Tapir.
PetroOnline 2010 Visjon og strategi. Accella styrer depotet •Ved import fra bil, båt og tog •Ved planlegging av lasting •Ved lasting av bil •Ved overføring.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Malverk intern produktopplæring
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Dårlig kontakt i h/skulder
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Business Alle versjoner av SuperOffice og Visma Business ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Global Alle versjoner av SuperOffice og Visma Global ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
SuperOffice CRM Visma Business
…når resultater betyr noe
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Brukerkurs Gudbrand Eggen
Microsoft CRM Visma Business
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Lojalitetssystem, Database
Freenet A Distributed Anonymous Information Storage and Retrieval System.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Betorens oppdatering Vi må bli bedre!!!!!.
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
Android-Programmering Våren Oversikt Long-running operasjoner Introduksjon til Android services On-demand service Bruk av servicer på tvers av prosesser.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 IKT – prosesser før innflytting Teknisk løsning – PC Alle får en ny PC (ref. policy for kjøp av IKT utstyr) To ulike konfigureringer, ”NTNU-tanket” og.
avd. Kristiansund Meløy Notbøteri ASTlf sentralbord: Fax: Odd (formann),
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kr-ikt.no Agdersamling 13 september 2016 Forretningsmodell i et IKT-perspektiv Margrethe Noraas Virksomhetsarkitekt.
Prekvalifiseringskurs for Installatører Mars/April 2016 BYGGESTRØM.
Installatør oppretter ny melding!
Konsept og Applikasjons oversikt
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer Trafikketaten - planseksjonen

Automatiske parkeringsanlegg- hva menes med dette? I områder med høye tomtekostnader og begrenset tilgang på areal kan det være nødvendig å etablere arealeffektive parkeringsanlegg. Automatiske/ mekaniske P- anlegg tillater å etablere langt flere p- plasser på det samme bebyggelsesområdet. Et ”automatlager ” er et anlegg som kan håndterer og forvarer gods som er plassert på eller i en enhentlig, standardisert lastbærer. All håndtering og forflyttning utføres ved hjelp av rullebaner, transportører, kraner, heiser, etc., og driften av anlegget overvåkes og styres av et datasystem. Den høye graden av mekanisering, sammen med et data styresystem, medfører at anleggene kan operere automatisk 24 timer i døgnet, og ofte uten noen form for bemanning.

”Stadtlagerhaus” i Hamburg har tre Parksafe- 580 systemer med lagringskapasitet 132 biler

“Car Display Tower” Automatisk bilparkering i Krefeld, Tyskland (lagringskapasitet 10- 130 biler)

P-Snurran bilparkering i Stockholm Silo`ens innvendige diameter 18,80m antall av p- plasser per etasje 12 P- plass areal 13,4 kvm

Generell beskrivelse av de fleste typer automatiske P- anlegg Anlegget er dimensjonert for å ta hånd om kjøretøy som har definerte dimensjonsbegrensninger og er utstyrt med at antall standardiserte lastbærere, tilsvarende antallet disponible parkeringsplasser Ved ankomst til ”innstasjonen” parkerer sjåføren sitt kjøretøy oppe på lastbæreren, og dimensjonskontroll blir utført automatisk. Ved innstasjonen finnes en terminal hvor man kan hente en parkeringsbillett som ”kvittering” for levert bil. Alternativt er terminalen utstyrt med kredittkortleser. Et ”leseutstyr” har registrert lastbærerens ID og koplet denne til parkeringsbilletten eller kredittkortet. Ved uttak av parkeringsbillett starter anlegget automatisk, og lastbærer med kjøretøy forflyttes inn i anlegget. Ved uttak av parkeringsbillett starter anlegget automatisk, og lastbærer med kjøretøy forflyttes inn i anlegget. Alle lagerplasser har et unikt lokasjonsnummer. Et datasystem holder rede på hvilke plasser som er ledige eller i bruk og på hvilken spesifikk lastbærer som bruker de enkelte lokasjonene. Ved avhenting av kjøretøy leses parkeringsbilletten eller kredittkortet, og datasystemet finner fram til hvor i anlegget kjøretøy befinner seg. På utstasjonen ”leveres bilen på et fat” til sjåføren, og prosessen er sluttført.

Felles for alle automatiske P- anlegg: Alle systemene har et måle- system som sørger for at bilene blir plassert i en bås der det er plass til de. Hvis noen biler er for store, skal spesiell løsning finnes. Alle systemene har mulighet til å detekte hvorvidt det er mennesker eller dyr i bilen, men følsomheten når det gjelder disse systemene er svært avhengig av prisen. Alle systemene er ”hermetisk” lukket for uvedkommende. Alle firmaene sa seg villig å beregne priser og lignende ut fra planer eller skisser som skal sendes. Leverandører av automatiske parkeringssystemer vil normalt kunne tilpasse sine systemer slik at det passer med kundens ønske og krav.

Vertikalttransportører Alternative forvarings- og håndteringsmetoder for de standardiserte lastbærerne innefor et automatiske P- anlegg Reollagring Blokklagring Kranhåndtering Rullebaner og transportører Vertikalttransportører (heiser) AGV- systemer (autotrucker) Luftpute teknikk

Jarmers Plass I København (fotomontasje) 44 vanlige p- plasser 117 automatiske p- plasser For tillegginformasjon om eksisterende automatiske/ mekaniske P- hus kan kontaktes planseksjonen i Trafikketaten