Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatiseringsvennlig lovgivning: Dag Wiese Schartum,
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Lover: struktur, anatomi og språk
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Felles begrepsbruk i lovgivningen: - Hva er det og hvorfor det vanskelig? Dag Wiese Schartum.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Juridisk interoperabilitet, spesielt om begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning:
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum

Hva kan vi mene med ”juridisk interoperabilitet” Ulike typer interoperabilitet Juridisk Organisatorisk Semantisk Teknologisk Interoperabilitet er både noe rettssystemet kan brukes til å fremme (virkemiddel - f.eks. påby teknologiske standarder) og et krav til rettssystemet selv Juridisk interoperabilitet kom forholdsvis sent med i diskusjonen og er relativt lite bearbeidet i teori og praksis Noen krav til juridisk interoperabilitets kan begrunnes spesielt i hensynet til informasjonssystemer, mens andre krav kan stilles til rettssystemet på generelt grunnlag: Sammenhengende og klar struktur i rettssystemet, særlig lovstruktur (klar arbeidsdeling mellom lover) Klare henvisningsstrukturer mellom lover (og andre rettskilder) Konsekvent og klar intern struktur i hver rettskilde (jf f.eks. standardstruktur for lover) Klare henvisningsstrukturer internt i lover (og andre rettskilder) Begreper som betegner opplysninger i en sak, jf semantisk interoperabilitet (”samboer”, ”inntekt” mv) Begreper/fraser som betegner operasjoner, plikter, rettigheter oa. (”opplysningsplikt”, ”taushetsrett”, ”rapporteringsplikt” mv.) Mer?

Problemet med lovspråk - et lite eksempel Jf utledningsloven, statsborgerskapsloven, folke- trygdloven, og lov om individuelle pensjonsavtaler Lover skrives i “naturlig språk” og er per definisjon vagt og gjen- stand for fortolkning Lovgiver har ofte som konkret sikte- mål å skrive rettsregler som kan aksepteres som rettferdige Lover skrives én og én, uten en felles arkitektur Hadde det vært mulig å finne frem til mye større grad av felles definisjoner? (jeg tror JA)

Semantisk interoperabilitet i lover Er det mulig å bruke opplysningstyper fra én lov også i andre lover? Svaret kommer bl.a. an på hvorledes opplysningene er definerte, dvs i) hvor like/ulike de er og ii) hvor like det er mulig å gjøre dem. term forekomster definisjon

Om legaldefinisjoner De aller fleste begreper i lover er IKKE legaldefinert 66% av nye lover i perioden 2007 - 2010 inneholder legaldefinisjoner; Til sammen ble 210 begreper definert; (170 norske og 40 engelskspråklige); Gjennomsnittlig 5 – 10 definisjoner per lov; 118 av definisjonene var enkeltord, 52 definisjoner var ordsammensetninger Bare én definisjon var uttømmende (ikke videre forklart i forarbeidene); Ca 70 % av legaldefinerte norske enkeltord er i vanlig bruk i norsk språk; de øvrige er laget i tilknytning til lovgivningsformålet; Ca 20% av vanlig forekommende ord var definert på en måte som klart avviker fra vanlig språkbruk; Legaldefinisjoner er gjennomgående mer detaljerte enn ordboksdefinisjoner Legaldefinisjoner inneholder ofte elementer som refererer til beslutninger mv, dvs. til elementer som er forholdsvis formelle og faste; Det er flere eksempler på definisjoner som er formulert i samsvar med eksisterende definisjoner i andre deler av lovgivningen

Om definisjoner i lovtekster ellers Definisjoner kan også følge av en rekke detaljregler; f.eks. kan ekteskapsvilkårene i ekteskapsloven §§ 1 - 5a leses som en definisjon av “ekteskap” Definisjoner kan også være implisitte, f.eks. slik at en forstår “ekteskap” i samsvar med ordningen i ekteskapsloven også utenfor denne loven (< 300 forekomster i lover og forskrifter) Ofte vanskelig å skjelne mellom hva som er en definisjon og hva som er vilkår knyttet til (grunn)definisjonen, jf “samboer”. Definisjoner i selve lovteksten er sjelden uttømmende: Begrepet kan være definert i spesialmotivene, ikke sjelden med videre henvisninger til bakenforliggende regelverk mv, f.eks. direktiver, forordninger mv Også generelle motiver kan ha betydning for begrepsavklaringer Forvaltnings- og rettspraksis kan gi grunnlag for videre presiseringer Også “hensynet til et godt resultat” kan ha betydning, jf rettferdighetsvurderinger Definisjonene er med andre ord prinsipielt sett dynamiske (som rettslivet ellers)

Vertikalt og horisontalt interoperabile begreper i lover (Her, for lettvinthet: ”VIBiL” og ”HIBiL”) Mest oppmerksomhet har vært knyttet til semantisk interoperabilitet i lovspråket mellom ulike lover, dvs. ”horisontalt” HIBil handler om mer enn legaldefinisjoner (ulike grader av likhet) HIBiL er lett problematisk dersom en krysser politikk-/fagområder I motsetning til HIBiL er VIBiL uproblematisk og nødvendig VIBiL innebærer at de begreper som anvendes i lovgivningsprosessen også anvendes ved forskriftsregulering, iverksettelse og bruk av loven mv VIBiL innebærer at begrepsavklaringer i eller i tilknytning til en lovtekst kan/må knyttes til alle underliggende nivå (herunder endringer) VIBiL kan primært knyttes til definisjonselementer på tre steder/nivåer: Lovteksten (legaldefinisjon, presiserende passuser, vilkårsstrukturer) Forarbeidene til de aktuelle lovtekstene (spesielt ”merknader til den enkelte bestemmelse”) Forklarende tekst forfattet av forvaltningsorganet med basis i lovtekst, forarbeider, rettspraksis, forvaltningspraksis mv (typisk knyttet til skjema e.l.)

HIBiL: Felles definisjoner innen lovsfærer Horisontalt F.eks ”samboer” – skatt/avgift F.eks ”samboer” - pensjoner B(L1) B(L2) B(L3) B(L4) B(L5) B(L6) B(L7) Lov/forarb. Forskrifter Forklaringer Skjemaer Kode Vertikalt

Bør i lovarbeidet ta stilling til: 1) Hvilken uttømmende liste av opplysningstyper som skal være beslutningsgrunnlag 2) Om det er opplysninger under 1) som kan brukes felles Om det eksisterer opplysningstyper i forvaltningsorgan F med tilfredsstillende definisjon og kvalitet og som derfor kan brukes felles Hvordan eventuelle endringer av felles definisjon på forvaltningsorgan F sitt område skal håndteres på det aktuelle rettsområdet 3) Om resterende opplysninger bør defineres, og i tilfellet på hvilket rettskildemessige nivå (lovtekst, forarbeid)

VIBil: Forholdet mellom begreper i over og begreper som brukes for å sette lover ut i livet Horisontalt B(L1) B(L2) B(L3) B(L4) B(L5) B(L6) B(L7) Lov/forarb. Forskrifter Forklaringer Skjemaer Kode Vertikalt

Begrepene blir i liten grad forklart/definert i skjemaene Ord i fet skrift er felles for lov og skjema Skjemaene bruker en rekke andre begreper enn de som finnes i lovgrunnlaget (ikke VIBiL) Begrepene blir i liten grad forklart/definert i skjemaene Veiledende tekster til skjemaene bruker ikke presiseringer av begreper som finnes i lovforarbeider mv

Mulige begrepsmodeller som grunnlag for lovgivning innen en lovsfære Pasient (Registrert) Helseopplysninger (Personopplysning) Avidentifiserte helseopplysninger Pseudonyme helseopplysninger Behandlingsrettet helseregister (Personregister) Helseregister Databehandler (Databehandler) Helse-tjenesten Helseinstitusjon Kommunale helse- og sosialtjenester Helse-personell Pasientens pårørende Helsehjelp Samtykke (Samtykke) Behandling av helseopplysninger Registrert Databehandlings-ansvarlig (Behandlings-ansvarlig) 1 * Hentet fra Ivar Berg-Jacobsen og Marius Raugstad: Legaldefinisjoner og juridisk interoperabilitet i helsesektoren (masteroppgave i forvaltningsinformatikk, 2011)