Konstruktivistisk veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Advertisements

JUDITH MOLKA-DANIELSEN NETTVERKSMØTE, ÅLESUND MAI 2011 Exploring the possibilities for learning and patient based communication.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Jesus i Hebreerbrevet Seminar for lekforkynnere. Kjedelige prekener.
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
3D-structure of bacterial ribsoomes. Components required for protein-synthesis in E. coli.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Programmering som skrivepraksis
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Lecture 17.
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Aim: What is the trig limit?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
A review of exploration activity and results on the NCS
LO2 – Understand Computer Software
1.4 Relations & Functions.
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Advising Freshmen in the Second Semester
Utskrift av presentasjonen:

Konstruktivistisk veiledning Peter Plant, DPU/AU Tromsø, MAR 2013 www.youtube.com/watch?v=gV5OAfKhe34

Hansemann Fra: Hilda Olsen: Lege og Sange for Børn, Kristiania, 1899 Når klokken slår syv så må Hansemann opp tenk de vekker ham midt i drøm Han gaper og dreier i sengen sin kropp Å, jeg er så forferdelig øm! Får jeg slippe for skolen, for regning er så felt jeg er syk og har vondt i min hel Og når læreren banker mig gjør det så vond Gå på skolen slett ikke sundt

Hansemann Jeg lengter kun ut mod den blomstrende eng der hvor lammene spinger, de små Hvor gresset er bløtt som den bløteste seng og hvor himlen er lysende blå Når engang jeg bliver stor skal jeg nok på skolen gå Skolen passer slett ikke for små Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal der hen for det ender jo bare med skjenn

Hansemann Da Hans han blev stor var han dum kan du tro Skrive, lese det kunne han ei Han var fattig, alene, og han måtte bo i det usleste hus på sin vei For han tjente jo så lite og han kjente jo så få Han var glad når i fred han fikk gå Og da ønsket han tidt han på skolen fikk gå Men den passer jo bare for små

Lauvås/Handal

Karriereutvikling (D. Super)

Konstruktivisme

Konstruktivisme Konstruksionisme Ikke én virkelighet, men mange Virkelighets-hypoteser afprøves i praksis Vi søger mening i vore konstruktioner Vi kan rekonstruere og finde alternativer Samkonstruktion – socialt fenomen Udtryk: sprog, metaforer, fortællinger Litt: Kenneth Gergen / Vance Peavy

George Alexander Kelly (1905-1967)

"A person's processes are psychologically channelized by the ways in which he anticipates events" George Kelly, The Psychology of Personal Constructs, page 46 Construction Corollary. We anticipate future events according to our interpretations of recurrent themes. Individuality Corollary. People have different experiences and therefore construe events in different ways. Organization Corollary. We organize our personal contructs in a hierarchical system, with some constructs in a superordinate position. Dichotomy Corollary. Personal constructs are dichotomous: we construe events in an either/or manner. Choice Corollary. We choose the alternative in a dichotomized construct that we see as extending our range of future choices. Range Corollary. Constructs are limited to a particular range: not relevant to all situations. Experience Corollary. We continually revise our personal constructs as the result of experience. Modulation Corollary. Not all new experiences lead to a revision of personal constructs. To the extent that constructs are permeable they are subject to change through experience. Concrete or impermeable constructs resist modification regardless of our experience. Fragmentation Corollary. Our behavior is sometimes inconsistent because our construct system can readily admit incompatible elements. Commonality Corollary. To the extent that we have had experiences similar to others, our personal contructs tend to be similar to the construction systems of those people. Sociality Corollary. We are able to communicate with others because we can construe their constructions. We not only observe the behavior of others, but we also interpret what that behavior means to them.

Utdanning - metafor

Rationel vejledning