Barnelov og barnefordeling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Ferdige veiledere høring fra –
Møteplass for etisk refleksjon
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Noen studietips I Valg av litteratur
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advokat Møyfrid Hveding Advokatfirmaet Perspektiv DA
Erikson og Freuds stadier
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Kort om rettsdogmatisk metode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Valgfag i juridiske emner, orientering 3
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Vold mot barn Pressekonferanse
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra krig til fred? Innlegg på Bufdirs konferanse for meklere
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Ole Kr. Fauchald Noen studietips I n Valg av litteratur ä Viktig at boka er best mulig oppdatert ä Kjøp traktatsamling og bruk den aktivt! n.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Kort og elementært om rettsdogmatisk metode
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Domstoladministrasjonen, Kompetanseutvalget for dommere
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Barnefordelingssaker i rettsvesenet
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Barnets stemme stilner i stormen
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Kapittel 2- Juridisk metode
3 Marius Stub.
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Grunnleggende juridisk metode
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
3 Marius Stub.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Barnelov og barnefordeling Seminarserie over sentrale problemstillinger, 6 kvelder à 2 timer

Seminar om barnelov og barnefordeling Hva man bør vite om lov og rett; sentrale begrepsstørrelser Hvor står saken; forholdet mellom skilsmisse og barnefordeling Gjennomgang av faglitteratur; hvordan vi leser dokumenter Samværsnekt, overgrepsanklager og foreldrefiendtliggjøring Bruk av sakkyndige og høring av barn Kampen om/for/mot ”delt omsorg”

Oversikt Dag 1 1. Hva man bør vite om lov og rett; sentrale begrepsstørrelser Mor, far og barn Foreldreansvar, bosted/omsorg og samvær Liv og lære: Hva er ”barnets beste”? Teori og praksis: Hva er ”delt omsorg”? Signaler: Hva er ”gjeldende rett”? Lovlogikk Forholdet til andre lover Norm, regel og prinsipp Viktige sammenhenger

Oversikt Dag 2 2. Hvor står saken; forholdet mellom skilsmisse og barnefordeling Stadier; kriseforståelse, tidsdimensjoner, konfliktnivå og mekling/familierådgivning Nivåer Aktører Forholdet mellom formelle og uformelle nivåer

Oversikt Dag 3 3. Gjennomgang av faglitteratur; hvordan vi leser dokumenter Grunnleggende om faglighet/vitenskapelighet Juss Psykologi Sosiologi/kriminologi Politiske dokumenter og utredninger Om juridisk tenkning, rasjonaler og ”obiter dictum” Rettsdokumenter

Oversikt Dag 4 4. Samværsnekt, overgrepsanklager og foreldrefiendtliggjøring Forholdet mellom kunnskap og myter Systembetingelser Overgrepshysteri og mørketallsmagi Fagfolkenes holdninger Barnefordelingens dynamikk

Oversikt Dag 5 5. Bruk av sakkyndige og høring av barn Oppnevning og mandat Kunnskapsgrunnlag Aktuell (fag)litteratur Erfaringer/praksis Nye regler om utvidet bruk av sakkyndige Nye regler om høring av barn

Oversikt Dag 6 6. Kampen om/for/mot ”delt omsorg” Grunnleggende begrepsoversikt Lovlogikk og strukturnivåer Konflikt og konsensus Hva sier forskningen? Argumentasjonen Motstanden mot delt omsorg

1. Hva man bør vite om lov og rett; sentrale begrepsstørrelser Mor, far og barn Foreldreansvar, bosted/omsorg og samvær Liv og lære: Hva er ”barnets beste”? Teori og praksis: Hva er ”delt omsorg”? Signaler: Hva er ”gjeldende rett”?

1. Hva man bør vite om lov og rett; sentrale begrepsstørrelser Lovlogikk Avtalefrihet og råderett over tvistegjenstandene Søksmåls- og bevisbyrde Regel, unntak og vilkårsbestemmelser Forholdet til andre lover Tvistemålslov og domstolslov Straffelov Tvangsfullbyrdelseslov Barnevernlov og forvaltningslov Norm, regel og prinsipp Viktige sammenhenger Lovharmonisering Lovrevisjoners timing

2. Hvor står saken; forholdet mellom skilsmisse og barnefordeling Stadier; kriseforståelse, tidsdimensjoner, konfliktnivå og mekling/familierådgivning Nivåer Lover, saker og ting Sakstype, hjemler og instanser Tvistegjenstander og –temaer Aktører Parter Andre berørte parter (f.eks BARNA, de uskyldige tredjeparter !) Profesjonelle aktører

2. Hvor står saken; forholdet mellom skilsmisse og barnefordeling Forholdet mellom formelle og uformelle nivåer Kunnskap og myter Kjønnsrolleoppfatninger Fagfolkenes stereotypier Sammenblandinger Fornuft og følelser Skilsmisse og barnefordeling

3. Gjennomgang av faglitteratur; hvordan vi leser dokumenter Grunnleggende om faglighet/vitenskapelighet Validitet og reliabilitet Målbarhet, sammenlignbarhet og etterprøvbarhet Teori, empiri og metode Forklaring og forståelse Juss Lærebøker, kommentarutgaver, fagartikler, avhandlinger Rettsavgjørelser Andre rettskilder, lovforarbeider mv Psykologi Grunnleggende skille klinisk, psykodynamisk og kognitiv orientering Foreldre og barn; tilknytning

3. Gjennomgang av faglitteratur; hvordan vi leser dokumenter Sosiologi/kriminologi Skilsmisseforskningen Voldsforskningen Politiske dokumenter og utredninger Offentlige utredninger (NOUs) og Stortingsmeldinger Høringsnotater Notater/rapporter fra arbeidsgrupper/ekspertgrupper mv Om juridisk tenkning, rasjonaler og ”obiter dictum” Konkret helhetsvurdering/dømmekraftens bevegelser Rettsdokumenter Stevning og tilsvar; prosesskriv, anker og kjæremål mv Sakkyndigrapporter Rettsavgjørelser (dom, kjennelse, beslutning) Dr. philos Skjørtens lesning av dommer i barnefordelingssaker

4. Samværsnekt, overgrepsanklager og foreldrefiendtliggjøring Forholdet mellom kunnskap og myter Forklaring og forståelse Systembetingelser Samværsrett, beskyttelse og tvangsfullbyrdelse Overgrepshysteri og mørketallsmagi Empiri og rasjonaler Fagfolkenes holdninger Eneforeldertenkning, samarbeidsbetingelser og konfliktforståelse

4. Samværsnekt, overgrepsanklager og foreldrefiendtliggjøring Barnefordelingens dynamikk Likeverd eller ulikeverd Søksmåls- og bevisbyrde De ”vanskelige” sakene Samvær, skulk og sabotasje Sanne og falske overgrepspåstander Foreldrefiendtliggjøringssyndrom (PAS) og annen fiendtlighet/fremmedgjøring

5. Bruk av sakkyndige og høring av barn Oppnevning og mandat Kunnskapsgrunnlag Sakkyndigutvalget (NOU 1995:23) Rolleutforming og kvalitetssikring Teori, empiri og metode Aktuell (fag)litteratur Erfaringer/praksis Klinisk erfaring Klienterfaringer Nye regler om utvidet bruk av sakkyndige Fordobling av systemfeil?

5. Bruk av sakkyndige og høring av barn Nye regler om høring av barn Systematisering av erfaring Formkrav Forholdet mellom materielle og prosessuelle vilkår Immunisering av saksbehandlingsfeil? Kunnskapsgrunnlag og relevant rettspraksis Påvirkningsfaktorer og vektlegging Lojalitetskonflikt og dømmekraft

6. Kampen om/for/mot ”delt omsorg” Grunnleggende begrepsoversikt Lovlogikk og strukturnivåer Hva er barnets beste ? Hva er delt omsorg ? Hva er gjeldende rett ? Konflikt og konsensus Samarbeidsbetingelser Fra enkjerne- til tokjernefamiliene Stabilitet, kontinuitet og forutsigbarhet Hva sier forskningen ? Teori og praksis

6. Kampen om/for/mot ”delt omsorg” Argumentasjonen Politisk Juridisk/lovteknisk Likeverd, likestilling og likhet for loven; norm, regel og prinsipp Konkret helhetsvurdering; dømmekraftens bevegelser Motstanden mot delt omsorg Statsfeminismen Fagfolkenes eneforeldertenkning BFDs språklige grep Fra ”omsorg” til ”bosted”