Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Kort om rettsdogmatisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Utvikling av rettslige beslutningssystemer: Innsamling og bearbeiding av rettskilder Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Automatiseringsvennlig lovgivning:
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering Dag Wiese Schartum

Fra lovtekst til programkode

§§§ §§§ 00101 01011 Metoder som beskrevet i Schartum 2018 Systemutviklings- metoder Systematisering  formalisering

Noen presiseringer To aspekter ved rettskildegrunnlaget Noen rettskilder skal være gjenstand for transformering (jus som innhold) Gjelder primært særlovgivning Her må det skje et utvalg av rettskilder som er forskjellig for hver systemløsning Det er slike rettskilder som er omhandlet i kapittel 7 i pensum, og som er tema i denne delen av forelesningen Andre rettskilder vil utgjøre rettslig ramme for utviklingsarbeidet Disse rettskildene vil i stor grad utgjøre en fast liste, og selve utvalget er derfor ikke spesielt vanskelig Derfor trolig ikke aktuelt med utvalgskriterier mv Også disse rettskildene må imidlertid foreligge samlet, på oversiktlig måte, og må bli kontinuerlig oppdatert Et organisert rettskildegrunnlag er selve grunnmuren for det systemet som skal bygges, og har bl.a. betydning for Rettslig systemdokumentasjon Legalitetskontroll Kilde for tekster i skjermbilder, vedtak mv

Særlig aktuelle rettskilder i utviklingsarbeidet Lover Forskrifter Stortingets plenumsforslag EUs direktiver og forordninger Lovforarbeider, herunder forarbeider til forskrifter (når de finnes) Internasjonale traktater og konvensjoner Rettsavgjørelser Forvaltningsinterne regler (generelle instrukser og retningslinjer om rettsanvendelse og skjønnsutøvelse) Forvaltningens presedensavgjørelser Avgjørelser i eksterne klageorganer Uttalelser fra Sivilombudsmannen Uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling Rettsoppfatninger i juridisk litteratur Avtaler Programkode fra andre relevante beslutningssystemer Men alle rettskilder kan være aktuelle!

Programkode som rettskilde? Utgangspunkt: Programkode er ikke anerkjent som rettskilde, men kan konkret ses som uttrykk for forvaltningspraksis, og forvaltningspraksis kan ha rettskildemessig vekt Momenter til vurderingen av programkode som uttrykk for forvaltningspraksis: Programkoden gir uttrykk for juridisk begrunnede synspunkter på rettsspørsmål Løsningen i programkoden har vært alminnelig kjent Programkoden representerer praksis av lang varighet Programkoden representerer praksis med et stort omfang Bør/kan uansett ikke bare kopiere kode som tilfredsstiller vurderingstemaene ovenfor, men må vurdere konkret og innestå for løsningen Det rettslige innholdet av programkoden må holdes opp mot andre rettskilder, og det rettslige innholdet av koden kan konkret «bli veiet og funnet for lett» i en vurdering av det samlede rettskildematerialet

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (klargjøring) 1 Valg av grunnlagssystem (hvilke pålitelige informasjonssystemer kan vi gjøre bruk av?) 2 Utvalg av rettskilder fra grunnlagssystemet/-systemene (hva skal velges ut og hvorledes skal utvalget skje?) Subjektivt utvalg? Nei! Anvendelse av ”utvalgskriterier”? Ja! Begrunnelse: Fullstendighet, stabilitet over tid, gjennomsiktighet Benytte mest mulig stabile og vurderingsfrie kriterier: Type rettskilde, tidsangivelser, ansvarlig organ, hjemmel osv Eksempler: ”Alle forskrifter gitt med hjemmel i ligningslovens kapittel 6.” ”Alle høyesterettsdommer som det er vist til i etaten [X]s arkiv [Y] og som i fulltekstversjonen inneholder henvisning til lov [a] og forskrifter [b, c eller d]”

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 3 Organisering i ”dokumentrekker” dommer NOU Prop. L Innst. L (lovvedtak) forskrift(er) høringsbrev mv forvaltningspraksis Instrukser om rettsanvendelsen

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 4 Innarbeiding av faste strukturer: Interne henvisninger Eksterne henvisninger Henvisninger og bruk av legaldefinisjoner § 2-4. Avtaler om arbeidstakere mv. på kontinentalsokkelen Bestemmelsene i EØS-avtalens vedlegg VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr. 1408/71 og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72 mv.) om rettigheter og plikter får tilsvarende anvendelse på en arbeidstaker mv […], jf. § 2-8. Ekstern henvisning § 1-8. Arbeidstaker Med arbeidstaker menes i denne loven enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse. Intern henvisning …og da skulle alt være klart for nærmere fortolkning og spesifisering av programkoden!