Objektorientert programmering i Java

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
C++ for Java-programmerere
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Objektorientert programmering i PHP del 2
ObjektOrientert Systemutvikling del I
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
IS-102 Klassedefinisjoner
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
© Lars-Erik Kindblad.  Et platformuavhengig verktøy for å automatisere build prosesser.  Støttes og drives av Apache Software Foundation.  Kommer ferdig.
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
C# for javaprogrammerere
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
En gang til!? .
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
1 App_A_17 Et eksempel på OOP knyttet til 2-dim figurer.
Objekt Orientert Programmering (OOP). Objektorientering (OO)1/6 Objektorientering er en grunnleggende måte å organisere komplekse fenomener på.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Strukturerende elementer i UML
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
«Det er ikke bare Java-koden som skal i produksjon» André Heie Vik.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Java & OO.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
OBJEKTORIENTERT ARBEIDSMETODE
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Typer i programmering. Simple typer var a = 13;
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
1 App A Java programmering. 2 Enkelt Java-program.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Kapittel 6 Objektorientert design. 6.1 Programvareutvikling Skriving av kode ein liten del av arbeidet med å lage programvare Fire hovudaktivitetar Kravspesifikasjon.
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
JavaFX i kodeklubben Apps i Java. Programmering og programmeringsspråk Alle programmeringsspråk er egentlig like... men alt som følger med språket (verktøy,
INF160 Videregående Programmering Hausten Om kurset Lærebok: Lewis & Loftus: Java software solutions, 4.utgåve utgåve inneheld nye, viktige.
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
INF1000 (Uke 11) Programmering
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Pakker og Synlighedsmodifikation Java Package; public, private, og deres fætre.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Android Programmering 10 timers kurs. Forutsetninger Noe bakgrunn i Java eller et annet objektorientert språk Litt peiling på XML Vi bruker Windows 7.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
Iterator i Java boolean hasNext() E next() void remove()
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 3 Mayhem Clone
Strukturerende elementer i UML
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
IS-102 Interaksjon med objekter
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Objektorientert programmering i Java

Bio Birk Solbjørg 20 år gammel Nestleder i PVV Andre året i Datateknologi Begynte med Java i en alder av 13

Dagsplan Hva er objektorientert programmering? Grunnleggende Java, og forskjeller fra Python Objektorientert programmering i Java Java standard library Forklaring av objektorientert programmering. Hvorfor bruke det osv., så i mer detalj med eksempler.

Hva er Java, og hvorfor programmere i det? Objektorientert programmeringsspråk JVM Write once, run anywhere

Hva er objektorientert programmering? Målet med OOP Klasser, objekter Tilstand og oppførsel

Arv Lar oss definere typer av ting Gjenbruk av kode F.eks. person-klasse

Grensesnitt Lar oss definere hvordan en klasse ser ut til omverden Ingen tilstand, bare oppførsel Polymorfisme (mer om dette senere)

Innkapsling Grensesnitt Public, private, protected Getters og setters

Kode