Adjektiv (Beskrivelsesord)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marius Vøllestad Bø vgs
Advertisements

Madrid, La Puerta de Alcalá Marius Vøllestad Bø vgs. Desde hace Hace …que Acabar de + infinitiv.
Regelrette verb og diftongering Madrid, La Gran Via y calle de Alcalá
Marius Vøllestad Greveskogen vgs
LAS DIFERENCIAS ENTRE SER Y ESTAR
EL ADVERBIO- ADVERB DEL AV EN SETNING SOM KOMPLEMENTERER VERBENE, ET ADJEKTIV OG ET ANNET ADVERB. MENS ADJEKTIVET BESKRIVER EN PERSON ELLER GJENSTAND,
Restaurante El taco Grupo de Español 6. clase Kompetansemål: Kommunikasjon bruke språkets alfabet og tegn forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene.
Kasus Mannen elsker mannen. Der Mann liebt den Mann. Die Frau gibt ihn dem Tiger. Die Frau gibt ihm den Tiger.
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Kombinatorikk for lærerstudenter
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
OBJEKTSPRONOMEN.
Kvinner Ser seg i speilet..
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Kapittel 28 Norgeskartet
Plaza de Armas, Santiago de Chile Marius Vøllestad Bø vgs.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Delfina Díaz Susana Borgen
1. HVA HETER MOTORSYKKELEN SOM SKAL SELGES? SPØRSMÅL TIL TEKSTEN 1. HVA HETER MOTORSYKKELEN SOM SKAL SELGES? 2. HVA ER PRISEN PÅ MOTORSYKKELEN? 3.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Hvordan lage setninger på fransk?
Vi heller vannet oppi ballongene.. Det har vært kaldt på natten og vannet har frosset til is. - Vav, is, sier Adrian og peker på ballongen.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Oppgave 4, side 106 – 107 Ubestemt artikkel foran substantivet.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Kardemomme by i Fritidsparken utenfor Kristiansand
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
Valencia.
Navidad En smak av spansk jul Marius Vøllestad Bø vgs
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
EVENTYRGÅTER.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Objektspronomen Gjermund © ?Es tu piso? Sí, lo he comprado. ?Er det din leilighet? Ja, jeg har kjøpt den. Gjermund © 2010.
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Mi adjetivo Høgskolelektor Svein Erik Svendsen. Mi adjetivo 1 Dette er en fin måte å bli litt bedre kjent med elevene på! Be elevene finne et adjektiv.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
El huevo frito imperfecto La yema imperfecto Indefinido La clara
Kapittel 13 I begravelse.
ADJEKTIV.
Setningsoppbygging på spansk
MON PETIT MONDE -bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Preposiciones. Pronomen etter preposisjon ¿El regalo es para mí? Sí, es un regalo para ti ¿ El regalo es para Juan? Sí, es un regalo para él ¿El regalo.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Hah! Lett! (lettare, lettast). Adjektiv: Adjektivet beskriv personar og ting, og seier noko om eigenskapar ved substantivet. Eksempel: ‐Ein sint mann.
Keller/Gjørven Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende.
Mon petit monde bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
Algebra er bra – hva er algebra?
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Fargelære.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Utskrift av presentasjonen:

Adjektiv (Beskrivelsesord)

Adjektivet beskriver et substantiv (En person, et sted, en ting etc).

Adjektivene bøyes slik at de får samme kjønn og tall som det ordet de beskriver. Dvs: at de bøyes i samsvar med substantivene

De adjektivene som ender på –o når de beskriver hannkjønnsord, får endelsen –a når de beskriver hunnkjønnsord. De får endelsen –s i flertall

Hannkjønn Hunnkjønn Un gato negro Una gata negra Un coche rojo Una casa roja Unos coches rojos Unas casas rojas

De adjektivene som ender på –e får lik endelse når de beskriver både hann/ hunnkjønnsord. De får endelsen –s i flertall Hannkjønn: Hunnkjønn: Un chico triste Una chica triste Unos chicos tristes Unas chicas tristes

De adjektivene som ender på konsonant (b, d, f, g osv) får samme endelse om de beskriver hann/hunnkjønnsord. I flertall får de endelsen -es Hannkjønn: Hunnkjønn: Un coche azul Una camisa azul Unos pantalones azules Unas camisas azules

Nasjonalitetsadjektiv får uansett endelsen –o når de står til hannkjønnsord og endelsen –a når de står til hunnkjønnsord I flertall får de oftest - s i hannkjønn og –as i hunnkjønn. Hannkjønn: Hunnkjønn: Un noruego Una noruega Unos noruegos Unas noruegas

Colores Rojo: Un coche rojo Una casa roja. Naranja Un gato naranjado Una gata naranjada Fargeadjektivet orange kommer fra naranja, som betyr appelsin. Når vi skal beskrive noe med dette, får det en spesiell form (se over)

Un platano amarillo Una manzana amarilla En gul banan et gult eple

Verde Azul Turqueza Un césped verde Una uva verde En grønn gressplen En grønn drue Azul Un vestido azul Una camiseta azul En blå kjole En blå skjorte Turqueza Un mar turqueza Una falda turqueza Et turkist hav. Et turkist skjørt

Lila Un jersey/suéter Una chaqueta lila/morado lila/morada

Blanco Un zapato blanco. Una blusa blanca Unos zapatos blancos Blanco Un zapato blanco Una blusa blanca Unos zapatos blancos Unas blusas blancas

Negro Un zapato negro. Una bota Negro Un zapato negro Una bota negra Unos zapatos negros Unas botas negras

Marrón Un traje marrón. Una chaqueta. marrón Unos trajes marrones Marrón Un traje marrón Una chaqueta marrón Unos trajes marrones Unas chaquetas marrones

Gris Un raton gris. Una piedra gris En grå mus. En grå sten Gris Un raton gris Una piedra gris En grå mus En grå sten Unos ratones grises Unas piedras grises

Ahora Que colores tiene vos ropa? Hvilken farger har klærene deres? Gruppearbeid ( 2stk). Spør hverandre hvilken farge klærne til sidemannen har. Så skal den ene fortelle om fargene på sine egne klær og den andre om sidemannens.

Shakira era una morena, pero ahora es rubia.

Penelope Cruz es morena y tiene cabello rizado (krøllet) y tiene ojos marrones

Cameron Diaz es rubia y tiene cabello liso (slett) y tiene ojos verdes

La Calsa larga es pelirroja y tiene ojos azules.

En la clase pienso que hay muchos que tienen cabello/pelo rubio oscuro. I klassen tror jeg det er mange som er mørk blonde

Qué colores tienen los cabellos y los ojos de vuestros compañeros de clase? Hvilken hår/øyenfarge har klassekameratene deres? Gruppearbeid ( 2stk) Den ene beskriver sin egen hår/øyenfarge og om de har krøllet eller slett hår. Den andre beskriver sidekameratens hår/ øyenfarge og om de har krøllet eller slett hår. Så teller dere hvor mange morenos/ rubios det er i klassen

Andre adjektiv som beskriver utseendet: Un hombre gordo Una mujer gorda En tykk mann En tykk dame

Un hombre gordito Una mujer gordita En lubben mann En lubben dame

Un hombre flaco Una mujer flaca En tynn mann En tynn kvinne

Un hombre delgado Una mujer delgada. En slank mann En slank kvinne

Un hombre alto Una mujer alta En høy mann En høy dame

Un hombre bajo Una mujer baja En lav mann En lav dame

mediano Una mujer mediana Un hombre mediano Una mujer mediana En middels høy mann En middels høy kvinne

Hvor plasseres adjektivet på spansk?

Adjektivene på spansk plasseres etter det de beskriver. Un hombre gordo

Men noen adjektiv plasseres foran. Men noen adjektiv plasseres ofte foran substantivet Har dere et eksempel? Men noen adjektiv plasseres foran.

Bueno (god) Malo (dårlig) y Malo (dårlig) Plasseres ofte foran

( Han/ hun har dårlig hell) Buenos dias! Tiene mala suerte ( Han/ hun har dårlig hell)

De mister –o`en når de står foran hannkjønnsord: Un buen chico. Un mal chico

Malo og Bueno får forsterket betydning når de står etter det de beskriver.

Adjektivene med forsterket betydning Un hombre bueno En snill/god mann Una mujer mala. En slem kvinne Adjektivene med forsterket betydning

De samme reglene gjelder for Pequeño (Liten) Y Grande (stor)

Grande betyr stor (om størrelsen) når det står etter substantivet. Una casa grande

Un gran cantante Når det står foran betyr det storslått / storartet: ( en stor/storartet sanger)

Gradbøyning av adjektiv På norsk ligger gradbøyningen inne i adjektivet. Pen –penere-penest

Hvordan er det på spansk?

På spansk brukes ordet más. El es más guapo ( pen / kjekk) Ella es la más fea ( styggeste)

Når vi skal si at noe er f.eks styggest på spansk,brukes el eller la foran adjektivet

Isabel er den styggeste Juan es el más guapo Juan er den peneste Isabel es la más fea Isabel er den styggeste

Adjektivenes gradbøying: 1. Julio es guapo, ( er pen ) 2. Sergio es más guapo ( er penere) 3. Juan es el más guapo ( er penest)

har uregrett gradboying Malo y Bueno har uregrett gradboying

Elias es bueno Hernan es mejor Ignacio es el mejor Er god Er bedre Er best

Carmen es mala Almudena es peor Dolores es la peor Er dårligst Er dårligere Dolores es la peor Er dårligst