Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Del 2: Personlig økonomi.
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
10Velstand og velferd.
1 1 Offentlig sektors finanser mot 2050: Utfordringer for kommunenes økonomi Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, Statistisk sentralbyrå.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Pensjonsforum 12.november 2007
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Forelesning Økonomisk institutt
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
1 Småtinget Forum for ledere i mindre bedrifter og politikere 1996: Oslo 1999: Eidsvoll 2002: Kristiansand 2003: Kongsberg 1.
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Enkel Keynes med endogene skatter
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
Analyser av bærekraften i offentlige finanser i Norge Forelesning Økonomisk institutt Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, SSB.
Produktivitetsvekst: Begreper, anslag og betydning for levestandard og politikk Erling Holmøy Forskningsavdelingen, SSB.
Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Tariffrevisjonen Utfordringer Direktør Pål Skarsbak, Virke.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
1 Sørmarka, juni 2009 VALGKAMP Fremskrittspartiet En kort gjennomgang av hovedmotstanderen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Økonomiske utsikter for 2015
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Velferdsstaten Foto: Heidi Voss-Nilsen/Scanpix
Markedsrapport November 2017
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Pensjon – før, nå og etter…. +++
Befolkningsframskrivinger 2018
KOMMUNEREFORMEN - FRAMDRIFT
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Utskrift av presentasjonen:

Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer? Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, SSB

Går dette i hop? Den realøkonomiske veksten fører til at vil Jobbe mindre Etterspørre flere og bedre tjenester som er skattefinansierte, spesielt helse og eldreomsorg Økonomisk vekst hindrer ikke at aldringen krever vekst i skatteinntektene fremover. Det krever at vi må Jobbe mer Betale høyere skattesatser Hvor godt/ille går det når normal produktivitetsvekst kombineres med ulike baner for arbeid/fritid Skattefinansiert helse og omsorg

Forbruksnivået i dag og fremover «Intet» land har vært så rikt som dagens Norge Nasjonalinntekten per innbygger i OECD 46 % lavere enn i Norge, etter korreksjon for prisforskjeller Vi jobber i snitt færre timer enn OECD-yrkesaktive Vi har utenlandsformue – ikke gjeld Realinntekt per innbygger 2,8 ganger 1970-nivået Rom for betydelig realvekst i forbruk per innbygger Gitt normal produktivitetsvekst fremover Til tross for aldrende befolkning Uten økt arbeidsinnsats per person, gitt kjønn og alder Uten å bryte handlingsregelen for bruk av oljepenger

Økonomisk vekst tas ut som økt fritid

Aldringen svekker statsfinansene «Potensielt yrkesaktive» per «pensjonist» 4,5 i dag, 2,5 i 2060 Prosessen er kjent, men ikke de fremtidige nivåene Sterkere vekst i offentlige utgifter enn i skattegrunnlagene => Høyere skattesatser og/eller økt arbeidsinnsats

Sammenligningsgrunnlag Beregninger ved hjelp av en modell for hele norsk økonomi Produktiviteten øker 2 % i privat sektor, 0,5 % i offentlig sektor Full sysselsetting Yrkesfrekvenser og arbeidstid som i dag, gitt alder/kjønn Pluss økt arbeidstilbud pga. pensjonsreform Balanse i utenriksøkonomien Handlingsregelen holdes Beregner nødvendig skatteøkning Uendret bruk av helse og omsorg, gitt alder/kjønn

Virkninger av kun kortere arbeidstid 0,5 % per år - inntil 20 % reduksjon i 2058 «Uendret» arbeidstid

Kortere arbeidstid og 1 % vekst i ressurser per bruker av helse og omsorg (HO) Kortere arbeidstid og HO-vekst «Uendret» arbeidstid og HO-bruk

Levestandard fremover: Ikke problem Ressurstilgang og produktivitetsvekst tilsier ytterligere vekst i levestandard fra et rekordhøyt utgangspunkt Aldringen bidrar til noe svakere vekst, men dette fortjener ikke å bli kalt et problem Vi kommer trolig til å fortsette å redusere arbeidstiden Selv om mange ønsker det Det er god grunn til å ønske det Men ønsker er ikke politikk Behageligere for politikere å appellere til dugnad fremfor å øke skattesatser

Et uløst fordelingsproblem Eldre og andre yrkespassive skal ha ca. samme velstandsvekst som yrkesaktive som blir mer og mer produktive Pensjoner og stønader Sterk grad av skattefinansiering av offentlige velferdstjenester Nødvendig med stadig mer omfordeling fra yrkesaktive til eldre Hvis dette skal skje i form av økte skattesatser, vil trolig velgerne si nei Og de kan ikke kommanderes til å jobbe mer Arbeidsstimulerende politikk betyr ofte skattelettelser som gir lavere skatteinntekter

Hvordan finansiere velferdsvekst for alle? Vi risikerer at skattefinansiering blokkerer en utvikling som de fleste vil ha Produktivitetsvekst tas som økt forbruk og økt fritid Relativt lik levestandard mellom yrkesaktive og eldre, dvs. i løpet av livet … … som krever offentlig regulering, fordi markedet svikter Et alternativ er at viktige utgifter som de fleste vil ha, finansieres ved øremerkede skatter (innskudd til pensjon, helseforsikring, …) Separeres fra det øvrige statsbudsjettet Sterkere aktuarisk sammenheng mellom inn- og utbetalinger Viljen til å betale vil trolig øke Sunt å bli konfrontert med at økt velferd koster