: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
SpråkutviklingEN i Norge på 1800-tallet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Signatur 3.
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Tre viktige krav Faglig kunnskap Fagdidaktisk refleksjon Skrivedugleik
Kapittel 19. Nasjonalisme
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
Språkutviklingen i Norge
Språkutviklingen i Norge
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Romantikeren og jødeforkjemperen
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
NORSK LITTERATURHISTORIE
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Å skrive både nynorsk og bokmål
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

1830-1900: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser © Edward Muybridge/Corbis Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Tidslinje: 1830-1900 Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Skriftspråket blir norsk Ideen om et norsk skriftspråk slår igjennom i perioden 1800-1840 = språkprogrammenes, ideenes og ideologienes tid 1840-årene: samles inn prover av det norske språket = dokumentasjonenes tid 1850-1900: Ideen om et norsk skriftspråk settes ut i livet = iversettingens tid Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Skriftspråket blir norsk Privatpersoner tok initiativet, utviklet ideen, sto for innsamlingen og til dels gjennomførte overgangen til et eget norsk skriftspråk Spesielt viktige: Ivar Aasen Knud Knudsen Myndighetene på banen først fra midten av hundreåret Blir et politisk spørsmål Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Bakgrunnen for to norske skriftspråk Viktige motiver bak arbeidet til Knudsen og Aasen Nasjonale motiver: Inspirert av unionsoppløsningen og ideer fra romantikken Romantikken: nær sammenheng mellom folk og språk Språk viktig for den nasjonale identiteten Eget språk kjennetegn på egen nasjon Demokratiske ideer Påvirkning fra den amerikanske selvstendighetserklæringen og den franske revolusjonen Sosiale interesser Bl.a. gi bøndene mer innflytelse i politikk og samfunnsliv Folkeopplysningstanken Fra opplysningstiden Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Aasens skriftspråklige innsats Mål Å lag et konkret forslag til en egen norsk skriftnorm Forutsetning Å få oversikt over grammatikken og ordforrådet i de norske dialektene Metode: Innsamling / innsamlingsferd i årene 1842-1846 Besøkte så å si hele landet, unntatt Finnmark (se kart side 71) Mer opptatt av bygdedialekter enn bydialekter (preget av dansk) Resultat Det norske Folkesprogs Grammatik (1848) Ordbog over det norske Folkesprog (1850) Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Aasens forslag til et eget norsk skriftspråk La fram sitt forslag i Prøver af Landsmaalet i Norge (1853) Landsmaal = landets mål = nasjonens mål Se eksempler på side 72 Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Karakteristiske trekk i Aasens skriftspråk To hovedprinispper: Det opprinnelige og systematiske Kalles også det historiske eller etymologiske Bakgrunn i det norrøne spårket Aasen brukte dette som referanse i sitt forslag Det faktiske eller lydrette Kalles også det ortofone Bakgrunn i det levende talemålet Opptatt av likhetene i dialektene (”grunndialekt”) Purist i ordtilfanget Minst mulig fremmede ord i språket (tyske og danske) Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Aasen og talemålet Aasen lite opptatt av talemålet Brukte selv ”den dannede dagligtalen” Skriftspråket hovedinteressen på 1800-tallet = representerte den nasjonale identiteten Først fokus på talemålet i 1960- og 70-årene Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Hva ville Aasen med Landsmaalet? Ville gi nordmennene et eget skriftspråk Sterk nasjonal drivkraft Folkeopplysnignsidealet Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Fremste talsmann for fornorskingslinjen - fornorsking av dansken Ville ha norske ord og uttrykk inn i dansken + norsk skrivemåte Spesielt opptatt av ”de bløde konsonantene”: b, d, g i dansk skiftes med p, t, k i norsk Fornorskingen og ”den dannede dagligtale” Aasen tok utgangspunkt i de norske dialektene, Knudsen i ”den dannede dagligtalen” i byene Talemålet til den dannede overklassen i landet – embetsmennene, akademikerne og øvre delen av borgerskapet Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Ortografi og ordforråd Knudsen opptatt av det ortofone prinsippet Rettskrivingen skulle reguleres etter uttalen til ”de dannede” Opptatt av å skifte ut fremmede lån i norsk Verket Unorsk og norsk eller fremmedords avløsning (1881) et hovedverk Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Fornorskingen i praksis Prøvde ut sitt språklige program flere steder Redaktør i tidsskriftet Folkevennen Arbeidet med teaterspråket Arbeidet som lærer ved Kristiania katedralskole Sto bak den første offisielle rettskrivingen etter unionsoppløsningen med Danmark 1862: Vedtak om språket i skolen(se side 75) Opptatt av språklig skandinavisme Ville samordne de nordiske språkene Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Mottakingen av Knudsens arbeid Tok lang tid før Knudsens arbeid ble anerkjent Først ”populært” da det kunne være en motvekt til Landsmaalet Myndighetene sluttet seg til hovedpoengene til Knudsen først i 1887 Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Utviklingen av Landsmaals-linjen Aasens forslag var radikalt – skapte stor debatt Aasmund Olavsson Vinje (181-1870) sentral i videreføringen Ga ut bladet Dølen der han brukte Aasens prinsipper Noen mente også Vinje gikk for langt Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold Utviklingen av Rigsmaals-linjen De skjønnlitterære forfatterne viktig for utviklingen Henrik Ibsen viktig for fornorskingslinjen Bjørnsom, Lie og Kielland også likheter med Rigsmaals-linjen Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål

Tendenser og faser 1870-1900: språklige forhold To skriftspråk slår offisielt gjennom Skriftspråkspørsmålet en politisk sak fra slutten av hundreåret 1878: Vedtak om undervisningen i skolen skulle være ”paa Børnenes eget Talemål! 1885: Jamstillingsvedtaket (Landsmål og Riksmål sidestilt) 1887: Vedtak om normen for høytlesing i skolen skulle være det ”dannede talesprog”  Etableres to offisielle skriftspråk i Norge Perioden 1850-1900 den viktigste i nyere norsk språkhistorie Dansk skriftspråk avløses av to norske skriftspråk Tidslinje Skriftspråket blir norsk Bakgrunnen for to norske skriftspråk Aasens skriftspråklige innsats Det språklige arbeidet til Knud Knudsen Utviklingen av Landsmaals-linjen Utviklingen av Rigsmaals-linjen To skriftspråk slår offisielt gjennom Landsmaal blir nynorsk og Rigsmaal blir bokmål