Beredskap for studenter: UiOs erfaringer og arbeidsmetoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
1 Def. utvekslingsstudent –tar del av graden sin ved NTNU –kort opphold –ofte fra samarbeidsuniversitet –ingen finansiering fra NTNU (noen unntak) Innkommende.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Usit.uio.no til Ny UiO-web. Hvorfor? For å se bedre ut –Tåle lenking fra resten av UiO –Rekruttering –Vårt gode navn og rykte Felles struktur og navigasjon.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
STUA seminar om semesterstarten Semesterstarten Semesterstarten blir i hovedsak lik 2011 Seremoni mandag 13. august kl (avreise.
Velkommen til informasjonsmøte for studenter på profesjonsstudiet i psykologi – 6-årig løp.
1 Innkommende utvekslingsstudenter. 2 Søknadsprosess Student søker gjennom vårt nettbaserte søknadsskjema Hovedkategorier: Erasmus/Bilateral - Fra partnerlærested.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Grunnlaget Opptak – INTUTVEINN Søknadsalternativer – 9627 – 9633 Kan eventuelt utvides dersom vi har enkelte institusjoner/avtaler som er mye brukt Avtaler.
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Erfaringer fra semesterstart V15 læring til høst 15 Mål: Studenter få samme svar uansett hvor de henvendelser seg mht tilgang til emner i lys av studentenes.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
November 2015 AF/SSD FS og studentbetaling ved UiO Rutinen for semesteravgift og privatistgebyr Avdeling for fagstøtte / Seksjon for studieadministrative.
KIN2010 – Kinesisk C Praktisk informasjon om studieoppholdet i Kina.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER FYSIKK, ASTRONOMI OG METEOROLOGI HØSTEN 2016.
Mottak og oppfølging av internasjonale studenter Sigrid Bøe Elgsaas Koordinator for Mottaksteamet Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon Avdeling.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Gratulerer med utvekslingsplass! Hva nå? Therese Gjessing – 2. mars 2016.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 19. juli 2016.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Utvekslingmuligheter ved UiA
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Nå er det like før… april 2017
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Sikkerhet og beredskap på utveksling
Sak 3/2017 Om LAMUs rolle og funksjon
Felles Studentsystem FS- nettverket
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Nå er det like før… oktober 2017
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Utøvelse av lederskap ved kriser
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Søknadsweb for utreisende
Innføring i elektronisk bilagslønnssystem eBILAG
Brukerundersøkelse, vår 2017
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
4. nettverksmøte – de siste brikkene
1. Case fra politiet 2. Gjennomgang av app 3. Elevarbeid 4
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Avdeling for studieadministrasjon
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Adresser i Det sentrale folkeregister
Brukernavn for internasjonale studenter (UTV)
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Beredskap for studenter: UiOs erfaringer og arbeidsmetoder Christian Thorn Veileder for utveksling Seksjon for opptak og tilrettelegging

UiOs beredskapsarbeid: informasjon til studenter – hva gjøres? UiOs erfaringer: Paris (november 2015), Barcelona, Brussel (mars 2016) Datakvalitet i FS Beredskap innreisende / hendelser på campus Spørsmål / diskusjon: Er arbeidsfordelingen sentralt og enheter klar nok?

Studenter på utvekslingsopphold Alle typer utlandsopphold bør registreres i FS (Utvekslingspersonbildet). Gjør det lettere å hente ut oversikt. De fleste søker via SøknadsWeb og blir overført til utv.personbildet. Herfra hentes rapporter over studenter i en beredskapssituasjon. Ev. manuell registrering av utreisende: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/veiledninger/utveksling/manuell-registrering-av-utreisende-studenter-.html

Typer utlandsopphold – informasjonsansvar overfor studenter Studier (vanlig utveksling), Eksamen hjemme UiO og vertsuniversitetet etablerer kontakt ved uønsket hendelse Feltarbeid og praksis Den enkelte enhet (institutt) ved UiO må ha informasjon om hvor studenten befinner seg Feltarbeid og praksis er som regel ikke ved læresteder med utvekslingsavtaler. Registrering i FS litt ulik – kommer tilbake til dette senere.

Etter endelig opptak ved vertsinstitusjon i utlandet (mai / november) Informasjon per e-post i forkant til alle utreisende studenter (beg. av juni / sent i november) før avreise: www.uio.no/studier/utveksling/praktisk/trygg-i-utlandet/ Alle registrerte studenter får tilsendt lenken, forutsettes av alle kjenner innholdet på nettsiden

Om noe skulle oppstå – hva må studentene gjøre? Mindre akutte situasjoner: holde kontakt med vertsuniversitetet, ev. norsk utenriksstasjon Lokal unntakstilstand (politisk uro, naturkatastrofer): følge råd fra lokale myndigheter, og holde kontakt med norsk utenriksstasjon Krisesituasjoner (terroraksjoner o.l.): sørge for at pårørende, vertsuniversitetet og UiO vet hvor studenten er Mindre akutte situasjoner: f.eks. uro ved UCT, ulykker der studenter er involvert. Lokal unntakstilstand: f.eks. Egypt. Krisesituasjoner: f.eks. Paris november 2015.

UiOs erfaringer – terroren i Paris november 2015 Terrorangrep ved minst fem ulike steder i Paris fredag 13.11. Aksjonen pågikk mellom kl. 21.17 og 00.20 Beredskapsgruppe ved UiO opprettet 14.11 E-post og sms sendt til 29 UiO-studenter i Paris med beskjed om å bekrefte at de er i sikkerhet.

Tekst SMS: UiO har registrert at du befinner deg i Paris Tekst SMS: UiO har registrert at du befinner deg i Paris. Vi ber deg følge UD og lokale myndigheters råd. Vi har sendt deg epost med mer informasjon. -------------------------------------- Tekst e-post: Kjære UiO-student Vi viser til den forferdelige hendelsen i Paris i går kveld. Vi har registrert at du befinner deg i Paris. UiO anmoder dere om å følge UD og lokale myndigheters råd. Vi ville sette pris på en tilbakemelding om at dere er i sikkerhet. Vi ber dere si i fra dersom det er noe UiO kan bistå med. Kontaktpunkt: christian.thorn@admin.uio.no Hilsen Universitetsdirektøren Ble sendt lørdag kl. 10.00.

UiOs erfaringer – terroren i Paris november 2015: oversikt over berørte Oversikt over studenter i Paris hentet ut fra FS Tilbakemeldinger fra studenter i Paris i løpet av helgen og mandag 16.11. Ingen ble meldt direkte berørt av terroranslagene Studenter med franske statsborgerskap ved UiO får informasjon per e-post om kontaktpunkter (studentinformasjonssenter, SiOs rådgivningstjeneste)

To uønskede hendelser mars 2016 Bussulykke utenfor Barcelona, 20.03: UiO hadde 21 studenter i Spania på dette tidspunktet. Terroraksjon i Brussel 22.03. UiO har totalt 9 studenter i Belgia 22. mars. Studenter får sms og e-post. Setter stor pris på omtanken.

Informasjonsflyt SMS og e-post til berørte studenter Navneliste sendt til UD og KD Enheter ved UiO som har studenter i de berørte områdene ble informert om sms’en/e-posten studentene fikk. Løpende orientering til ledelse (sentralt og ved fakultetene) Brussel/Paris: Studenter med fransk/belgisk statsborgerskap ved UiO får invitasjon til minnestund.

Ved uønskede hendelser i utlandet Vurdere behovet for å kontakte studentene (avhenger av type hendelse) SMS og e-post kan sendes fra FS til berørte studenter på stedet. Vurdere om man også bør varsle studenter utenfor det berørte området, i samme land Informere andre berørte parter fortløpende (fagmiljø ved UiO, lokal studentsamskipnad UD, KD, Politi) UiOs rolle er å bistå norske myndigheter. Varsling av pårørende skal gjøres av norske myndigheter (IKKE UiO) Mindre lokale hendelser behandles lokalt. Viktigst med informasjonsflyt til berørte studenter, enheter ved UiO før ev. informasjon til andre myndigheter

FS-rapporter som ble brukt 371.001 Navneliste – semreg. Studenter 270.001 Utvekslingsstudenter Sorter etter lærested/by Filtrer bort studenter med avbrudd eller trekk 913.001 Kandidatopplysninger (Ph.D) Oppskrift på hvordan ta ut rapporter (riktig filter osv.) kommer på For ansatte-sidene Undersøk med FS-superbruker hvordan best trekke ut bestemte studentgrupper fra de ulike rapportene. Kan lønne seg å ha øvelser.

Datakvalitet i FS - Utveksling Som nevnt: utlandsopphold bør registreres i utv.personbildet: Eksempel på riktig utfylt utv.personbilde. «vanlig» utveksling.

Datakvalitet i FS - Feltarbeid Eksempel på riktig utfylt utv.personbilde.

Innreisende studenter Omfattes av sentral beredskapsplan ved hendelser på campus Varsle hjemmeuniversitet (gjelder utvekslingsstudenter)

Spørsmål / diskusjon Er arbeidsfordelingen sentralt og enheter klar nok? Hva kan vi gjøre annerledes/bedre?

Lenker http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/internasjonalisering/beredskap/utreisende/index.html http://www.landsider.no https://www.reiseregistrering.no/