26.12.2018 Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Uni Eiendom FDV Veien videre
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Lokal arbeidstidsavtale
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
1. Bakgrunn 8. Andre forbedringstiltak, f eks. langsiktige SISE tiltak (stor innsats stor effekt) 3. Mål/målsetting 7. Måling, oppfølging, sikre effekt.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Presentasjon av prosjektforslag - Denne malen skal benyttes når prosjektforslaget (eller strategitiltak) skal forankres og kommuniseres i sentrale fora.
BEVISST Analysekurs HR – Introduksjon og repetisjon – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Refleksjon.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Søknad: Årets Leanprosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Forklaring til presentasjon:
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Årets norske Leanvirksomhet
Programvareprosessen styrer utviklingen
5. Mindre LISE-tiltak* (LT) og Milepæler (MP)
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Mal for prosjektrapportering
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
IT-ledernettverket 18. april 2018
Prosjekt Tilgangsstyringsgrupper 29. mai 2018 – kun med prosjekteigar
Prosjekt Tilgangsstyringsgrupper
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Årets norske Leanvirksomhet
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Gevinstrealiseringsstrategi
Søknad: Årets Leanprosjekt
STATUSRAPPORT Programmet
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

26.12.2018 Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet når vi gjennomfører prosjekter. Det viktigste med et prosjekt er at det skal være til nytte og gi gevinster i linjen. Gevinststyring er kunsten å sørge for at gevinstene som var forventet av et prosjekt faktisk blir hentet ut og kommer til nytte. Dette krever et helhetlig og systematisk arbeid som involverer både prosjekt og linjeorganisasjon. Dette er en hjelpe-forside som kan slettes når du har utarbeidet planen din. Alle prosjekter er ofte unike og komplekse, malen må kanskje tilpasses ditt prosjekt! Har du spørsmål ta gjerne kontakt på karin.bakke@hioa.no

GEVINSTPLAN <Prosjektnavn, tjenesteområde> <dd.mm.åå> Fylles ut i planleggingsfasen Administrasjon for framtida Forventede gevinster som arbeidet/prosjektet vil gi for ulike interessenter: Gevinst <Beskriv gevinstene fra prosjektet> 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Gevinstansvarlige på ledernivå Kommentar/ Status Sparte årsverk <spesifiser ansattegrupper, avdeling, seksjon, enhet> Red. kostnader eller økte inntekter kr Bedre kvalitet Ihht lover og regler Bedre brukeropplevelse Styrket samhandling på tvers av org. og fag Annet Måleindikator og datakilde: Realisering ikke startet Status ift. plan Gevinst Måleindikator <Eks: brukertilfredshet, antall henvendelser, antall administrative/vitenskapelig ansatte, endring i budsjett/regnskap> Datakilde <Hvor henter man data fra? Eks: DBH, bruker-undersøkelse, statistikk som henvendelser pr epost, klikk på nettside, osv> Evt kommentar Sparte årsverk Antall årsverk DBH Red. kostnader (eller økte inntekter/refusjoner) Kr Budsjett/regnskap (Agresso) Bedre kvalitet Kvalitativ vurdering,

GEVINSTPLAN eksempel E-HR- prosjektet (som ble avsluttet i 2016) Forventede gevinster som arbeidet/prosjektet vil gi for ulike interessenter: Administrasjon for framtiden Gevinst <Beskriv gevinstene fra prosjektet> 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Gevinstansvarlige på ledernivå Status ift gevinstrealisering med kommentar (per 140917) Sparte årsverk (lønn) -1 Ledere med personalansvar for de som har puncet inn excelarkene på nytt. Økn-dir, HR-direktør, seksjonssjef HR og økonomi på fakultet og sentralt. Fordeler seg på økonomi og HR.Tatt høyde for i langtidsplan for 2018-2020. Men fremdeles noe manuell punching. Bedre kvalitet Noe All Unngår dobbeltpunching og evt. feil. Bedre brukeropplevelse Ja Spesielt gjennom bruk av DFØ-appen på smarttelefon. Men ikke alle ansatte bruker appen ennå. Dette jobbes det med. Realisering ikke startet Måleindikator og datakilde Status ift. plan Gevinst Måleindikator <Eks: brukertilfredshet, antall henvendelser, antall administrative/vitenskapelig ansatte, endring i budsjett/regnskap> Datakilde <Hvor henter man data fra? Eks: DBH, bruker-undersøkelse, statistikk som henvendelser pr epost, klikk på nettside, osv> Evt. kommentar Sparte årsverk Antall årsverk DBH DBH inkluderer permisjoner slik at det speiler ikke reell arbeidsstokk, ref. også evt. virkemiddel utvidet åpning for permisjon. Red. kostnader (eller økte inntekter/refusjoner) Bedre kvalitet

GEVINSTKORT Aktivitet <Hva skal til for å realisere gevinsten> <prosjekt, tjeneste> <dd.mm.åå> Fylles ut i Realiseringsfasen Gevinstnavn: <sparte årsverk, reduserte kostn, økte inntekter, bedre kvalitet, ihht. Lover og regler, bedre brukeropplevelse, styrket samhandling på vers av organisasjon og fag, og lign.> Aktiviteter for å hente ut gevinst: Aktivitet <Hva skal til for å realisere gevinsten> Gjennomførings -ansvar Gevinstansvarlige på ledernivå

PROSJEKTSAMMENDRAG <Prosjektleders navn> : <Prosjektleders navn> Prosjekt, tjenesteområde/fagområde> 1. Bakgrunn 4. Analyse/ Måleindikator/Nullpunkt (Skriv kort hva som er bakgrunnen for ønske å forbedre denne tjenesten.) (Hva er det hensiktsmessig å benytte som måleindikator knyttet til forbedring av denne tjenesten? Hva er utgangspunktet/ nullpunktet det skal måles mot (ref side 2)? 2. Nåsituasjon 5. LISE-tiltak og Milepæler for tjenesten/ prosjektet Nr. Hva Hvem Tid Status LT1 LT2 LT3 MP1 MP2 MP3 MP4 MP5 MP6 (Beskriv kort hva som er nåsituasjonen på området/tjenesten, nullpunkt.) 3. Mål Beskriv målet med forbedringsarbeidet innen denne tjenesten, og hvilke gevinster man skal oppnå.) * LISE-tiltak (LT)= Liten Innsats Stor Effekt Versjon 4.0 - 20.09.13

Ta gjerne kontakt med oss i programteamet for Administrasjon for framtida. Gevinst-, gevinststyring og -realisering er et komplekst område. Vi kan gi veiledning og sparring: Karin L. Bakke +47 908 24 981, karin.bakke@hioa.no Andreas Kristoffer Johansen Andreas.Johansen@hioa.no Geir Haugstveit: geir.haugstveit@hioa.no