Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Prosesstyring som styringsverktøy
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Balansert Målstyring (1. generasjons BMS)
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Planarbeid og risikovurderinger
IKT Orkide Ledelse og Skole
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Balansert målstyring – keisarens nye klede eller?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
10. Organisasjoners effektivitet
8 Mål og strategier Påstandene:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Regnskap.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Strategi- og aktivitetsplan
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Hvordan styrke bestillerkompetansen
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Visjon, virksomhetside og verdier
RIS-metoden for prosessforbedring
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Årets norske Leanvirksomhet
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Samarbeid og medbestemmelse
Kaplan/Nortons Balanced Scorecard-modell
10. Organisasjoners effektivitet
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Årets norske Leanvirksomhet
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunnen for balansert målstyring (BM) Tradisjonelle styringssystemer har ofte for sterk fokus på de økonomiske målene (sluttresultatene) svak kobling mellom daglig drift og strategiene/de strategiske målene liten eller ingen periodisk ”måling” av utviklingen i forhold til strategiene Når resultatene registreres er de historie! Kapittel 12

På begynnelsen av 1990-tallet ble det lansert flere ulike BM-modeller Norton/Kaplan`s Balanced Scorecard (1992) er den modellen som har vunnet sterkest innpass Tidligst ute var imidlertid franskmennene med sitt Tableau de Bord (”instrumentpanelet”) (1930-årene) Den grunnleggende idé i er å knytte kortsiktige finansielle og ikke-finansielle målinger av utviklingen opp mot virksomhetens visjon og strategiske mål. Gjennom et sett med årsaks-/virkningssammenhenger (strategiske kart) fokuseres det på noen få kritiske styringsparameter, som er satt i sammenheng med virksomhetens langsiktige strategier Kapittel 12

Balansert målstyringssystem Vår definisjon: Balanserte målstyringssystemer er formelle, informasjons – og læringsbaserte rammeverk som formidler og omsetter strategier og retning til handlinger, med det formål å opprettholde eller endre mønstrene i virksomheters aktiviteter og adferd for å nå forutbestemte mål. Et hovedmål er å skape konsensus i organisasjonen om retning og utvikling, og synliggjøre de ansattes egen innsats i forhold til de overordnede mål. Enkelte vil hevde at det endelige målet ved å innføre BM er etablering av den lærende organisasjon Kapittel 12

Strategiske initiativ Styringsmodell Hva er vårt ønskede fremtidsbilde for virksomheten om 3-5 år? En ”retningsdiskusjon” bør utdype og konkretisere visjonen. Den bør resultere med detaljer om hvordan virksomheten skal se ut og operere i et langsiktig perspektiv. Hva er den strategiske destinasjonen? Hva er kritisk, dvs. hvilke områder må være på plass (dvs. som man må lykkes på), for at man skal kunne implementere strategiene/nå målene. Hvilke styringsparametre må vi fokusere på og måle kontinuerlig for å sikre at vi styrer rett i forhold til våre overordnede mål og strategier? Kritiske suksess- faktorer Strategier strategiske kart Strategiske temaer Visjon og strategisk destinasjon Handlingsplaner/ Strategiske initiativ Styringsparametre Forretningsidé Hvilke behov skal dekkes, med hvilken rolle i verdikjeden, til hvem og hvor? Hvilke konkrete tiltak må vi gjennomføre, hvem har ansvar, hvilke milepæler, når skal de være gjennomført og hvordan rapportere? Hvilke strategier har vi for å nå vår destinasjon og realisere vår visjon? Uttrykkes gjennom de temaer eller områder vi må ha fokus på. En virksomhetsstrategi kan som regel representeres med tre til fem temaer. Strategisk mål: En presis formulering av hva som søkes oppnådd, dvs. hva strategien skal føre til. Mål defineres innenfor hvert av styringsperspektivene. Årsak-virkning sammenhenger defineres mellom målene (strategiske kart) og danner de strategiske temaene. Strategiske mål Kapittel 12

Styringsperspektiver Et sentralt element i en Balansert målstyringsmodell for å kunne operasjonalisere strategiene er å etablere strategiske destinasjoner for ulike perspektiver eller fokusområder Perspektivene representer interessentenes av en gitt strategi, hvor oppfatningene er uttrykk for et sett med krav eller mål fra de respektive interessenter. Samlet uttrykker perspektivene virksomhetens strategi Kapittel 12

Balanced Scorecard-modellen (Norton/Kaplan) benytter 4 virksomhetsperspektiver Strategi Balansert målstyring omsetter strategien til et integrert system i fire virksomhets-perspektiver Krav fra interessenter (eksternt) Mål St.param Måltall Initiativ Det finansiellt perspektiv “For å tilfredsstille våre eiere, hvilke finansielle mål må vi nå?” “For å nå våre finansielle mål, hvilke prioriterte kundeverdier må vi kunne levere?” Mål St.param Måltall Initiativ Det kunderelaterte perspektivet Organisasjonens løsninger på de krav som stilles (internt) “For å kunne levere forventet kundeverdi, hvilke interne prosesser må vi prioritere og dyktiggjøre oss på?” Mål St.param Måltall Initiativ Det interne prosessperspektivet “For å kunne utføre prioriterte prosesser, hvordan skal vi lære, hvilken kultur og hvilke verktøy må vi ha?” Mål St.param Måltall Initiativ Læring og vekstperspektivet Kapittel 12

XYZ skal være bransjens beste servicebedrift Tidsriktige produkter og verdt prisen. Perspektiver Økonomi Kunder Medarbeidere Indre effektivitet Utvikling Strategiske mål Høyere inntjening pr m2 Flere fornøyde og lojale kunder Fornøyde og selgende medarb. Målrettet- organisasjon Vekst Kritiske suksess- faktorer 1 Høy andel fullprisvarer 2 God forretnings- sans 3 Butikker DB2>xx% 1 Aktive selgere 2 Butikk-uttrykk 3 Tydelig bedriftsprofil 4 Kampanje- gjennomføring 1 Aktivt lederskap 2 Rekruttering but.sjef. 3 Arbeidsmiljø 4 Kleskode 1 Effektive arbeidsmet. 2 Samarbeid SK / butikk 3 Medarb.samt. 4 Kosmetikk 1 Utvid.but. 2 Nye butikker 3 AO miks pr butikk 4 Oslo 5 Supplering Styrings- parametre 1. BRG 2. BRF pr kvm. Antall dager i lager. 3. Antall butikker 1. Vinne konkurr. konsern 2. Kunde % Gj,snitt kjøp 3. Preferanse/ kjennskap 4. Ant.besøkende 1. FMI 2. 100 % 3. Sykefravær 4. FMI 1. Oms pr time 2. FMI 3. FMI 4. Kampanje- oppfølging 1. Ant butikker 2. Ant butikker 3. BRF / M2 4. Budsjett 2001 5.Servicegrad % Kapittel 12