Klassereiser og utdanningens betydning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Noen utfordringer for skolene
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Hva skal til for å lykkes? Knut.
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
UNICEF.
Overgangsprosjektet.
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Et økende problem i skolen?
Elevmotivasjon spørreundersøkelsen blant elever på 2. og 7
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Kjønnsforskjell i sykefravær
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
”Hvordan ha god kvalitet i arbeidet med minoritetsfamilier?” Sara Kahsay Karin Harsløf Hjelde.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
LP og evidens i undervisningen
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
1 Innvandreres helse 2005/2006 Funn fra intervjuundersøkelsen ”Levekår blant innvandrere 2005/2006”. Svein Blom.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
Forskning om kvinners sykefravær- mer enn forskning om kjønnsforskjeller i sykefravær Kari Wærness Innlegg på trygdeforskningsseminaret 2.desember 2014.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
NORSKKURS GRUPPE A.
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
1 1 Nytt lys på innovasjon: Innovasjonsundersøkelsen. Et spørsmål om kontekst? Lise D. Mc Mahon, Statistisk sentralbyrå, Indikatorrapporten.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Foto: Ernst Furuhatt Arbeidslivets behov for kompetanse Hanne Østerdal 23. mai 2016.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hva bestemmer boligprisene? NEF Boligmarkedet, 19. oktober 2016 Erling Røed Larsen, Ph.D. forskningssjef Eiendomsverdi, professor II, Handelshøyskolen.
Bortvalg og kompetanse
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Alkoholbruk blant unge i Agder
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Fattigdommens sosiale kostnader
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Sommerly barnehage Plan fadder
Store forskjeller i arbeidsledighet
Utdanning Lister En presentasjon.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Betydningen av et kjønnsdelt arbeidsmarked
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
SIV : Kapittel 4 Statistisk metode 18/02/2019 Fred Wenstøp.
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Utskrift av presentasjonen:

Klassereiser og utdanningens betydning Simen Markussen - Frischsenteret

Fallende sysselsetting

Sysselsetting etter klassebakgrunn Klassebakgrunn: Foreldres inntektsrank i barnas fødselskohort. Sum av foreldrenes inntekt Mellom 52-58 år. Kun norskfødte av norskfødte foreldre. Figuren viser kun menn. Sysselsetting: Inntekt over 2G i snitt fra 28-40 år. Kilde: Markussen og Røed (2017): Egalitarinism under pressure

Sysselsetting etter klassebakgrunn Klassebakgrunn: Foreldres inntektsrank i barnas fødselskohort. Sum av foreldrenes inntekt Mellom 52-58 år. Kun norskfødte av norskfødte foreldre. Figuren viser kun menn. Sysselsetting: Inntekt over 2G i snitt fra 28-40 år. Kilde: Markussen og Røed (2017): Egalitarinism under pressure

Lav klasse = dårligere utfall enn før Inntektsrank/Inntektsandel Sysselsetting (gutter) Uførhet Tidlig død (gutter) Familieetablering (gutter)

Hvorfor? IQ? Utdanning? Uendret fordeling av IQ etter klasse Om noe, redusert betydning av IQ for arbeidsmarkedsutfall Utdanning? Lav klasse: Uendret andel av samlet utdanning, motsats til middelklassen (Relativ) utdanning viktigere for arbeidsmarkedsutfall Spesielt for personer med lav IQ

Hvorfor henger de laveste klassene etter i utdanning? Vår «forklaring»: For å ta utdanning kreves enten gode evner eller støtte hjemmefra. Mindre støtte hjemmefra i lav-klasse- familier Figuren viser relativ andel med høy IQ blant dem med utdanning utover grunnskole relativt til alle i klassen

Hvorfor henger de laveste klassene etter i utdanning? Gutter fra laveste klasse, med fullført vgs. har 50% oftere høy IQ enn klassen som helhet For jenter er det lavere, ca. 30% For barn fra høy klasse er det nesten ingen forskjell

Kabel-TV, IQ og utdanning Hva: Effekt av tilgang på kabel-tv, lokal variasjon i kabel-tv utbygging, IQ-data fra sesjon, fullføring av vgs., sammenligning av søsken Funn: Kabel-TV gir lavere IQ (gutter), effekten av 1 år med TV-tilgang tilsv. ca 4.5% av effekten av 1 års ekstra grunnskole Reduserer fullføringsgraden i vgs. - kun for gutter! TV-utbyggingen kan forklare ca. 1,2 pp. reduksjon for gutter, ca 20% av den økte kjønnsforskjellen Hvorfor? Mindre lesing, endrede TV-vaner Mest negative effekter for gutter fra hjem med høyt utdannede foreldre, her erstattet TV i større grad lesing

Oppsummering Hvorfor gjør gutter det dårligere på skolen? Våre funn tyder på at Kabel-TV har noe av skylda, men dette forklarer på ingen måte alt Er det et problem? Ja, og i økende grad fordi utdanning blir stadig viktigere for hvordan man gjør det i arbeidslivet, ikke minst hvorvidt man deltar overhodet

Om forskningen Egalitarianism under pressure – Towards lower economic mobility in the knowledge economy?, Simen Markussen og Knut Røed Television, cognitive ability and high school completion, Øystein Hernæs, Simen Markussen og Knut Røed, Journal of Human Resources, 2018