Velkommen til Skøyenåsen skole ! Foreldremøte, Mandag 13.mars 2017 Velkommen Veldig hyggelig at så mange har funnet veien hit Vi vet at vi får flotte elever som er motiverte for læring og foreldre som støtter opp om skolearbeidet og at skole er viktig
Skøyenåsen skole 8.-10. trinn 5-6-7 paralleller på hvert trinn Ca. 520 elever Elever fra Trasop, Godlia og Østensjø Andre elever som søker seg til skolen Stor ungdomsskole - 1968, nedlagt i 1991, gjenåpnet i 1997 Ny skolegård skoleåret 2017/18 Skolebehovsplan ute på høring, Vedtak om i år og neste år
Skolens ledelse Rektor, Vibeke Larsen Kjesbu Assisterende rektor, Pål Reis Inspektør, Klara Dalen Sørbøl, ansvar for 8.trinn neste skoleår Inspektør, Åse Amble (i permisjon 2017/18)
Rådgiver og sosiallærer Rådgiver, Arne Hagen Sosiallærer, Anne Vold-Johansen Kontaktlærerkabalen – nesten på plass. De aller fleste er erfarne lærere på Skøyenåsen, men det kan skje endringer. Men endel utlysninger
Personalet høsten 2016
Kompetente lærere Erfaring Kompetanse
Agenda Hva er vi opptatt av på Skøyenåsen skole Hva er nytt på ungdomsskolen? Mulighet til å se skolen og stille spørsmål til oss
Skolens satsningsområder 2017 Elevmiljø Tilpasset opplæring for alle elever Ny struktur fra høsten 2017 Kollegasamarbeid, lesson study
Arbeid med psykososialt miljø Hadde lyst til å legge inn dette lysarket rett etter satsningsområdene våre – fordi det er noe vi er veldig opptatt av Vi er veldig opptatt av at ungdommene skal ha det bra hos oss – og at skal få utvikle sine sosiale ferdigheter, det å samspille med andre mens de er elever her. Det er ferdigheter som må utvikles og trenes på
Universelle tiltak for et godt skolemiljø Kontinuerlig arbeid med klasseledelse og det å skape et godt klassemiljø Elevundersøkelsen og klassetrivsel Drømmeskolen Mentorer blant elevene Velkomstprogram for elevene på 8.trinn Hvordan er det å være elev på ungdomsskolen Hva forventer vi og hvordan hjelper vi elevene med å få det til Aktiv inspeksjon(nb: elevene får lov til å bevege seg utenfor skolens område i friminuttene) Aktiviteter i storefri
Drømmeskolen Mentorprogram fra Voksne for Barn Klassementorer og aktivitetsmentorer Drømmeklassen 1 og 2 Temasamlinger, aktiviteter og arrangementer
Verdensdagen for psykisk helse
Samarbeid for godt elevmiljø ART LMT Helsesøster, Oddveig Vollan Politikontakt, Hanne Blekkan Handlingsplan for et trygt og god elevmiljø
Kantine Klassene har ansvar på tur – sosiallærer har ansvar for kantina – blir kjent med elevene på en positiv måte Ikke en erstatning til matpakka
Elevsyn Vi skal fremme positiv adferd hos elevene og hjelpe dem til å utvikle god sosial kompetanse Skolens voksne skal modellere god adferd Vi må se etter årsaken til negativ adferd Vi må gripe fatt i årsaken som gjør det attraktivt å opprettholde avvikende adferd Straff er ingen løsning på dårlig adferd, men kan være nødvendig for å markere en grense Dette
Resultater
Matematikk, eksamen 10.trinn Mål for skolen dette året er 4 skole 3,4 3,7 3,5 - Resultat skolegruppe 3,1 3,3 Resultat Oslo 3,2 Mål skole 4,1 4,0 Mål skolegruppe 3,6 Mål Oslo 3,8 <<<12345>>>
Engelsk, eksamen 10.trinn Resultat skole 3,9 4,2 3,8 - 3,9 4,2 3,8 - Resultat skolegruppe 3,7 Resultat Oslo Mål skole 4,0 4,4 Mål skolegruppe Mål Oslo 4,1
<<<12345>>> Norsk, eksamen 10.trinn Resultat skole 3,6 3,8 3,4 3,5 - Resultat skolegruppe Resultat Oslo Mål skole 4,4 4,0 Mål skolegruppe Mål Oslo <<<12345>>>
Grunnskolepoeng
Mer info www.minosloskole.no
Hva er nytt på ungdomsskolen?
Språkfag Tilbud Spansk Fransk Tysk Engelsk fordypning Velges i løpet av våren – barneskolen administrerer valget Det er ikke anledning til å bytte språk i løp av ungdomsskolen (etter utgangen av 1.termin 8.trinn) Det er karakter i faget 70-80 % av elevene på Skøyenåsen skole velger studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole Bytte av språkfag Hvorfor ha et språkfag
Språk og studiekompetanse Ca. 80% av elevene på Skøyenåsen velger studieforberedende utdanningsprogram Dersom du har et språkfag fra ungdomsskolen kan du på videregående, fortsette med språket på Vg1 og Vg2 Bytte språkfag, og ha språket på Vg1 og Vg2 Dersom du IKKE har et språkfag fra ungdomsskolen må du ha språkfag i tre år på videregående skole Ulemper: begrenset tilbud (hvilke språk du kan få), reduserer muligheter for valg av programfag i vgs Ta kontakt med oss dersom dere har spørsmål om dette!
Valgfag Tilbud blir gjort kjent for elevene på høsten (eks; fysisk aktivitet, sal og scene, innsats for andre, mediefag, teknologi i praksis) Mulighet for å ha samme fag over flere år (avhengig av tilbud), eller gjøre et bytte (det er ikke mulig å bytte underveis i året) Det gis karakter i faget Resulterer i en standpunktkarakter på vitnemålet
Ny skole Besøksdag for elevene: fredag 9.juni (mer informasjon gis av barneskolene) Første skoledag: mandag 21.august kl. 10.00 Dere møter kontaktlærerne på første foreldremøte til høsten, onsdag 23.august kl. 18.00
Nytt klassemiljø Elever fra Trasop, Godlia, Østensjø Overgangsprøver Sammensetning av klasser Godt samarbeid med barneskolene Mange behov som skal ivaretas Spill inn til barneskolene eller oss dersom dere har innspill som dere ikke allerede har formidlet Klassesammensetningen er klar til skolestart (ikke før)
Hva må barna forberedes på? Det er en overgang fra barneskolen til ungdomsskolen Mange er utrygge, det er helt naturlig Det er nytt for alle Vi er opptatt av læring, ikke karakterer Viktig at dere som foreldre blir kjent med foreldrene i den nye klassen!
Vurdering Underveisvurdering Sluttvurdering og standpunktkarakterer Tilbakemeldinger på kompetanse og vekstpunkter Utvikle evne til egenvurdering og selvregulering Underveisvurdering med karakter 1.termin (15.januar) Underveisvurdering med karakter 2.termin (20.juni) Sluttvurdering og standpunktkarakterer
Hjem- skole Foreldremøte raskt etter skolestart – møte med kontaktlærerne Utviklingssamtale tidlig på høsten med kontaktlærere
FAU- viktig samarbeidsarena FAU-leder: Jon Grimsby
Spørsmål