CAMPAIGNING From vision to action
How do we think? Two questions we ask ourselves: Why is the world unjust? How can we change it?
How do we take action? Find the structural causes for injustice. Finner the people with power to change Influence them! Easy!
Tax justice
We <3 Siggy
MAKING A CAMPAIGN
What’s our goal? A lot of time on the political demands How to make them happen?
Green hat! First part of the process: Big thoughts Everything’s allowed Å forandre verden kan virke fryktelig vanskelig og komplisert. Men hvis prøver å se på det på en grunnleggende måte, oppdager vi at det på en måte bare er tre enkle steg som skal til for å forandre verden. Er det noen som gjenkjenner disse personene? (Barack Obama, Jonas Gahr Støre, paven, en forbruker). Etter at vi har funnet de grunnleggende årsakene til fattigdom og urettferdighet, må vi finne de menneskene som har makt og som bestemmer. Dette kan være både politikere, men også mennesker med makt på andre måter i samfunnet, inkludert religiøse ledere og forbrukere. Til slutt jobber vi med å påvirke de menneskene som har makt, slik at de tar valg som bekjemper fattigdom og urettferdighet. I virkeligheten er det selvfølgelig litt mer komplisert, men i bunn og grunn er det disse tre enkle stegene som skal til for å forandre verden! 8
COMMUNICATION
Communication What’s our message? Why should people listen to us? Who’s the listener? What channel of communication? How do we present it?
Conscious communication Signal words: Positive words that we want to be associated with. Example: Just trade, responsible. Label words: Negative words we use on the other side: Example war material, unresponsible.
Conscious communication No-words: Words we want to avoid. The good sentence
Giving edge to the message Inward-process: What ideas are the best? Eliminate, but still be open to new ideas
What can I do? Mapping the resources: Find what you’re good at! How to use that in the campaign?
Strategy Hvordan to get the work started? Who are the allies? Who are our target people?
Resources in the local environment Hvilke lokale ressurser kan vi bruke? 4 categories: - Descision makers - helpers - allies - Competators
PLAN OF ACTION
Means of participation There’s no end to the possibilities! F.eks: Texts in media stands Café, campaign day, mass mobilization
Practical implementation Make a concrete plan! When? Where? Who?