Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet Tore Askim, prosjektsjef Buskerudbysamarbeidet
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget (1) Størst måloppnåelse ved å benytte virkemidler i transportpolitikken i sammenheng – både positive virkemidler, kombinerte virkemidler og restriktive virkemidler - samtidig. Trafikkreduserende tiltak må følges opp med forbedringer av tilbudet og attraktiviteten for kollektivtrafikk.
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget (2) Ikke felles men samordnet parkeringspolitikk – kommunene er forskjellige. Viktig at alle kommunene håndhever de parkeringsbestemmelsene som gjelder i dag. Prioritering av kortidsparkering i sentrum framfor langtidsparkering.
Status for sentrale oppgaver Felles areal og transportplan. Transporttiltak Buskerudbypakke 1/belønningsordningen 2010 – 2013. Buskerudbypakke 2 tilknyttet NTP 2014 - 2023
Fremdriftsplan Felles areal- og transportplan Behandling av planprogrammet: 19. november: Møte i ATM-utvalget. Desember 2010: Felles politisk saksframlegg og forslag til vedtak i formannskap/k-bystyre/hovedutvalg/fylkesting: Formell varsling av oppstart av planarbeidet og høring av planprogrammet Jan. - feb. 2011: Høring av planprogram. Høringsmøter Mars - mai 2011: Sluttbehandling og vedtak av planprogram 5
Felles areal og transportplan: 2011: Utredningsfase og analysefase. August - januar 2012: Analysefase Mars 2012: høringsutkast areal- og transportplan april – mai 2012: Politisk behandling og vedtak om høring av planforslag Mai – aug. 2012: Medvirknings- og høringsprosesser Aug. – des. 2012: Utarbeidelse av endelig planforslag og politisk sluttbehandling