Kilder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Informasjonskompetanse for studenter ved Samfunnsvitenskapelig fakultet og Humanistisk fakultet Del 3 Kildekritikk ved Universitetsbiblioteket i Tromsø.
Kulturnett som arena for arkivformidling
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Hvordan gjøre en god eksamen?
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Primus og prioriteringsmetoden Om utvikling av primus for å fange kulturhistorisk verdi, museal relevans og tilstand basert på metoden.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Kildebruk og kildekritikk
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Hva er viktig for næringslivet når sponsorobjekter velges ? Jacob Lund Sponsorsjef DnB NOR.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Sett inn synes eller tro.
Læreplanen Historie Vg2.
Hvem tror du at du er?.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Norsk kulturråd Organisasjonsarkiver som kilde og dokumentasjon Bjørn Bering
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO.
Generisk Modell Organisasjonsnivå Klasseringsnivå Korrespondansenivå
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Å skrive historie Kilder og kildebruk
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Munnleg ferdigheit i kroppsøving inneber å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det inneber mellom anna å kunne formidle inntrykk og opplevingar.
Visuell profil for fremtiden. Arbeidsplanen 2012 Hageselskapet mot 2019 Revitalisering, modernisering og effektivisering av organisasjonen Øke synligheten.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør-
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Julie R. Andersen Kommunikasjonsrådgiver
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Digital startpakke kurs 3
Funksjonar i dagleglivet
Hva kan vi finne? Hvordan lete? Kan vi få hjelp?
Semantiske arkiv: Framtiden eller fortiden?
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Vores historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Ledelse.
Frokostmøte om kunstig intelligens
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Kilder

Kilder- troverdighet og brukbarhet Levninger: Alle rester overlevert fra fortiden Kilder: Levninger tatt i bruk Troverdighet: Forståelse av kildens funksjon Troverdighet: Opphavspersonens vilje og evne Brukbarhet: Relevans

Bruke en kilde som levning Se på opphav Kilden som objekt i kontekst Opphavspersons meninger Veldig konsekvensrikt

Bruke en kilde som beretning Innholdet Kunnskap om hendelser som beskrives

Digitale verktøy i historiefaget Læremidler til lærebøker i skolen Arkiver (for eksempel Digitalarkivet) Filmer fra fortiden Diskusjonssider, kommunisere historie Overlegen tilgjengelighet og mengde MEN: Kildekritikk gjelder også her