Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe 1 17.03.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
Advertisements

Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan skrive delegert vedtak Sentralarkivet og Politisk sekretariat Kurs for saksbehandlere Dette gjelder vedtak på: ansettelser elevpermisjoner.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Velg digital postkasse på Norge.no
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Samarbeid og medbestemmelse
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Kurs for saksbehandlere
Utlysning av studentoppgave
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Presentasjon på KS-nettverk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Introduksjon til workshop
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Digital postkasse til innbyggere
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Oppsummering fra forrige gang
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Informasjonsmøte om «Felles læringsplattform for statlige virksomheter» (Virksomhetsplattformen) Tone Kastnes Difi
Utskrift av presentasjonen:

Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe 1 17.03.2016

Hovedoppgave for gruppearbeid: Vi skal som gruppe svare på spørsmålene som tidligere er sendt ut per e-post – og som følger på de neste sidene. Svarene på hvert spørsmål fylles inn i dette Powerpoint dokumentet. Vi skal få opp spørsmål/problemstillinger/muligheter rundt post. Vi skal IKKE diskutere løsning

Hvilke spørsmål har dere? Er det mulig å ha et integrasjonspunkt og en pakke for tilkopling? Er det andre felles gevinster - se helhet ikke bare porto Hva ligger i helhetlig behandling av post? Hvordan kan man samarbeide om oppdaterrt og fersk kontaktinformasjon? Hvordan få til 2 veis dialog? – innenfor eller utenfor denne rammen? Hva skal være felleskomponenter? Kan vi få til felles løsning for å skrive ut brev, også for virksomheter som ikke har el. Kontaktinfo?

Hvilke spørsmål har dere? Hvordan kan vi heve oss fra post begrepet, til maskin til maskin, dialog? Hvordan gå fra vedtaksbrev til forpliktende dialoger? Kan man fjerne kravet om varsling Kan det gjøre brukerstyrt Kan det være andre varlingsmåter Skal man skille mellom formell, vedtak, og ren info, s.eks tilbakeemeldinger Man må se på lovverket, skille tjenester som er lovfestet, og ikke Kan tjenestene dekke alle brukergrupper samtidig, flerpartsdialoger ? Hvordan få en helhetlig tilnærming til varsling?

Hvilke spørsmål har dere? Hvordan lage fellesløsningene så de blir like å anvende? Hvordan kan fellesløsninger integreres med virksomhetsportaler? Hvordan få med brukere med lavere sikkerhetsnivå enn 4, f.eks helt ned til nivå 0? Når er man privatperson og når er man virksomhet, og hvordan få til dialog? Kan man tenke nytt om arkivering av hele dialogen?

Hvilke spørsmål har dere? Hvor skal fokuset ligge, Brukerne eller internt i forvaltningen Hvordan bruke markedet i dette bildet riktig for oss? Kan vi binde brukerne opp i komersielle markedsinterresser ? Hvordan håndtere utenlandske brukere uten fnr/dnr og org.nr ? Kan man sende faktura gjennom kanalen? Varslingshierarkier er ikke klare, hvordan få til enighet, er det bare myndighetsutøvelse, eller er det f.eks «brukerundersøkelse» del av dette Hvordan få til en god balanse mellom å treffe riktig person i foretak/ virksomhet og samtidig gjøre det enkelt for avsender?

Hvilke problemstillinger ser dere? Skal dette dekke «Alt for Alle» ?

Er det nye muligheter dere ser med en helhetlig tilnærming? I samarbeidet Difi, KS og Altinn ligger det muligheter i dagens situasjon. Mange systemer og behov for felles integrasjonspkt, men gir også mulighet Må se det langsiktige men må kortsiktige gevinster Felles offentlig arkitektur målbilde «Lokke» flere inn en elektronisk dialog Er det mulig å kople dpi til integrasjonspunktet.

Hva er best for de forskjellige brukergruppene, virksomheter, innbyggere, internt i forvaltningen med en helhetlig tilnærming ? Virksomheter: Innbyggere: Internt i forvaltningen:

Er det andre spørsmål eller elementer som bør belyses?