Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektronisk samhandling
Advertisements

Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
Strategi for digital kompetanse
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Digitaliseringsprogrammet Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Digitalisering og cybersikkerhet
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Faglig arena Arkivverket
Personvern på vikende front?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
25. desember 2018.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Status i digitaliseringsarbeidet
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digihjelpen – Levanger kommune
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan DRI 1001 Datasystemer og informasjonssystemer Arild Jansen Arild Jansen , AFIN, UiO Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan Innhold Litt om bakgrunnen Hvorfor et digitaliseringsprogram? Hva inneholder programmet? Hvordan skal det gjennomføres? Pensumstoff Regjeringens digitaliseringsprogram. Se også : St. meld 23 (2012-2013), kap. 1 og 8 DRI 1001 Arild Jansen, AFIN ,

Litt bakgrunn- spørsmål Hva er digitalisering ? Når startet digitaliseringen av forvaltningen? Har vi hatt tidligere digitaliseringsprogram ? Hva er hovedmålene for programmet ? Hvem har ansvaret for digitaliseringsprogrammet?

Digitalisering Bruk av IKT – men hvordan ? Formalisering av informasjon til data (tallverdier) Formalisering av rutiner og prosedyrer til algoritmer (entydige handlingsregler) Men også Endringer i organisering Endringer i lovverket Endringer i styring og ledelse DRI 1001 29.04.2018 Arild Jansen, AFIN ,

Litt forhistorie IKT har vært brukt i forvaltningen i snart 60 år – første datamaskin ble anskaffet i 1958 for skatteberegninger Det har vært lagt fram NoU’er, St. meldinger, planer og programmer ved (u)jevne mellomrom siden midt på 60-tallet Denne forrige regjeringen («Stoltenberg II») har lagt fram St. 17 (2006-2007) : Eit informasjonssamfunn for alle» St. meld. 19 (2008-2009) (Forvaltningsmeldingen: Ei forvaltning for demokrati og fellesskap) og Regjeringens digitaliseringsprogram Den nåværende regjeringen Solberg har så langt sluttet seg til innholdet i disse meldingen, men har også sagt at de vil «øke tempoet» i digitaliseringsarbeidet DRI 1001 Arild Jansen, AFIN ,

Bort fra papir Innbyggerne skal få én digital postkasse varsel på sms eller e-post slippe å oppgi opplysninger flere ganger trygg og god elektronisk ID offentlige tjenester hvor som helst, når som helst Ansvarlig departement : Kommunal- og moderniserings-departementet

Regjeringens mål – hva vil de oppnå ? Norge skal ligge i front internasjonalt Nettbaserte tjenester skal være hovedregelen En digital forvaltning skal gi bedre tjenester Et bedre møte med offentlig sektor Frigjøre ressurser til de store oppgavene Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har ansvaret for programmet Men svært mye av innsatsen skal gjennomføres av de enkelte etatene

Regjeringens strategiske valg digitale forvaltning bygger på følgende prinsipper (et utvalg) Digital kommunikasjon skal være hovedregelen for kontakt med forvaltningen (digitalt førstevalg) Forvaltningen skal tilby helhetlige og brukervennlige digitale tjenester Innlogging til offentlige nettjenester skal være enkel og sikker Alle innbyggere og bedrifter skal få post fra forvaltningen i én sikker, digital postkasse Utvikling av IKT-løsninger skal sees i sammenheng med forvaltningens arbeidsprosesser og organisering Hensyn til personvern og informasjonssikkerhet skal ivaretas Digitaliseringstiltak som har betydning for flere tjenester, skal samordnes

Felles tekniske løsninger Digital postkasse Felles løsning for eID Kontaktinformasjon ett sted Altinn som teknisk plattform Felles offentlige registre (grunndataregistre) Folkeregistret (Opplysninger om alle innbyggere) Enhetsregistret (opplysninger om næringslivet og offentlige etater ) Matrikkelen (Opplysninger om eiendommer mm) …flere etter hvert ) se http://www.difi.no/ mer konkret: http://www.difi.no/digital-forvaltning Nødvendig for å realisere digitalt førstevalg og sikker samhandling

Hvilket departementer har ansvaret for digitaliseringsarbeidet . Alle departementene har ansvar for å digitalisere sine egne «tjenester» til borgerne og næringslivet Finansdepartementet må godkjenne alle større IKT- prosjekter . Kommunal- og regionaldepartementet har et overordnet ansvar for å samordne digitaliseringsarbeidet, og spesielt for enkelte felles IKT-løsninger (ikke alle!) Stortinget bevilger midler til Regjeringens arbeid gjennom statsbudsjettet Kommunene har eget ansvar og myndighet for sitt digitaliseringsarbeid, men innenfor de rammer Stortinget og regjeringen definerer

Hvordan ”passer” digitaliseringsprogrammet i den forvaltningsinformatiske trekanten ?

Dette er målene , men vil det bli slik i praksis ??? Hvordan ”passer” digitaliseringsprogrammet i den forvaltningsinformatiske trekanten ? Lettere å få innsyn i offentlig dokumenter. Bedre tilgang på offentlig data Dette er målene , men vil det bli slik i praksis ??? Offentlig tjenester mer tilgjengelig og lettere å bruke Større likhet i saksbehandling Vektlegger personvernet