Miljøeffektive avfallsløsninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skjer med BA-avfallet etter at det har forlatt byggeplassen?
Advertisements

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Krav og reguleringer knyttet til emballering av sjømat i Europa Lars von Krogh, Synnøve Rubach Ole Jørgen.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
PolymerTrade AS • Litt om PolymerTrade AS • Avfallsbesitterens behov • Innsamlerens behov • Gjenvinnerens behov • Sluttbrukerens behov • Traderens dilemma.
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
AVFALLSTYPER AVFALLSBEHANDLING.
Fjernvarmedagene 2011 Hvilke erfaringer har fjernvarmeselskapene med tilknytningsplikten? Akershus Energi Varme AS Berit Lindmo Markedssjef.
Leveringsmuligheter for sorterte fraksjoner i distriktene
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Sektorutvalg Levekår 3. juni Økonomi - renovasjon Brutto utgifter 75,5 mill. kr. Herav lønn 9,4 mill. kr. Inntekter 2007; 83,3 mill. kr. Gebyrfinansiert.
Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap AS 1 Hva har vi gjort for å tilpasse oss endringen i F-loven og hva gjenstår av arbeid ? Ingrid Hitland.
AFFN- Årsmøte i Tromsø 3 Mars 2011 Adm. Direktør Kjetil Romsdal.
MD 3. mai Stortingsmelding: Helse og miljøskadelige kjemikalier Opprydning i historisk forurensing Produktrettet miljøvern Industriutslipp Avfall Marius.
Kritiske faktorer for biogass basert på avfall – Kurerer klimakuren?
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Farlig avfalls konferansen Farlig avfall fra husholdningene – en kommunal innsamlers bekjennelser Avd.ing. John S. Kleivset Avfall Sør AS.
AVFALLSTYPER AVFALLSBEHANDLING.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Gjenglemt tøy - et problem for dere, en ressurs for oss?
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Avfallsforum Nord 28. april 2015
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Avfallsforum Nord 14. april 2016 Sirkulær økonomi: paradigmeskifte eller «same shit new wrapping» ? Adm.dir. Nancy A. Strand.
Stavanger kommune og IVAR- regionen – Hva skjer framover med kildesortering og gjenvinning? kildesortering Tor Larsen BMU - Miljø og renovasjon.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Forslag til hovedplan gjenvinning Komité for teknikk, kultur og fritid Sven m. Bjørnson, faggruppeleder gjenvinning.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
NEDGRAVDE LØSNINGER ER fremtiden - En effektiv, driftssikker og miljøvennlig renovasjonsløsning.
Samvirke innen offentlige tjenester
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Hjellnes Consult rapport –feb-17
Jan André Hansen Thomas Øverby Jon Torp ADMINISTRERENDE DIREKTØR
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Byggavfallskonferansen 2017
Materialgjenvinning av byggavfall
Norden som foregangsregion
Gang.
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Samvirke innen offentlige tjenester
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Globaliseringskonferansen 2018
Intro: Det finansielle systemet
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
«Globalt problem med lokale utfordringer»
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Miljøeffektive avfallsløsninger Muligheter og konsekvenser for kommunesektoren ved økt ansvar på avfallsområdet KS FoU-prosjekt nr. 164012 Civitas, 2017

Hva er næringslivets forbruksavfall Før 2005 tok kommunene hånd om alt forbruksavfall, i dag gjelder det bare husholdningsavfall.

Avfallshierarkiet og sirkulær økonomi Minst mulig uttak av jomfruelige råvarer Minst mulig restavfall Foreslått EU-regelverk setter ambisiøse mål for avfalls- forebygging, ombruk og materialgjenvinning som Norge må følge. Det blir vanskelig med dagens løsning.

Minst like mye fra næring som fra husholdning Avfall fra tjenesteytende næring er nesten bare forbruksavfall Også ande næringer har forbruksavfall Ikke tilstrekkelig at husholdningene stiller opp

Framtidens innsamlingsløsninger hindres Foto: BIR Effektive løsninger for miljøvennlig innsamling (f.eks. avfallssug) krever store investeringer. Vanskelig å få til uten at næringslivet deltar. Ett sett kostnadskrevende infrastruktur må være nok. Felles systemer gir mindre kjøring med avfallsbiler Effektiv håndtering av nedbrytbart avfall (f.eks. biogassproduk- sjon) krever lokale fellesløsninger der alt forbruksavfall inngår.

Ulike avfallsløsninger hjemme, på skolen og på arbeidsplassen er forvirrende og demotiverende Foto: Optibag Hvis kommunen tar hånd om alt forbruksavfall vil det sorteres på samme måte alle steder. I dag tar husholdningene en uforholdsmessig stor del av jobben; næringslivet har miljømessig dårligere løsninger, og er til dels gratispassasjerer i ordninger betalt av husholdningene.

Felles forvaltning av verdier i avfallet Mange er ute etter avfall med høy verdi, langt færre vil ta ansvar for avfallstyper med negativ verdi. Kommu- nene kan sikre helhetlig forvaltning av verdiene. Felles innsamling av tørt avfall vil gi retursystemene (plast, papir, glass mm.) sikrere tilgang til mer råstoff

For mye avfall på avveie Foto: Wikimedia Commons, Bengt Nyman Foto: Christoph Noever / Universitetet i Bergen Ingen vet helt hvor næringslivets forbruksavfall blir av. Når de ikke deltar i offentlig renovasjon har de incentiver for dumping. Kommunene skal føre tilsyn, men mangler ressurser. Forsøpling på land og i sjø krever oppfølging og ressurser. Både husholdninger og næringsliv bør bidra. Frivillige som rydder på strender etc. skal ikke måtte betale for å levere avfallet (ref: engasjement etter hvalmage full av plast).

Miljøvennlige energiløsninger må bevares Store investeringer i avfallsbasert fjernvarme må ikke bli offer for tilfeldige svingninger i avfallsmarkedet. Selv om EU-mål for materialgjenvinning nås, vil norske forbrenningsanlegg ha nok råstoff i 2030 så fremt avfall ikke eksporteres til forbrenning.

Kortreist avfall gir mest miljønytte Foto: Wikimedia Commons, EUs nærhetsprinsipp skal bl.a. hindre unødvendig avfallstransport. Avfall er den typen gods det fraktes mest av på vegene i Nordland. Full miljønytte av gjenvinning fordrer at vegtransport minimeres; -> effektiv innsamling med minst mulig bilkjøring, -> koordinert videretransport til gjenvinning, helst på sjø eller bane, -> aldri transport av blandet avfall over store avstander. Lokale fellesløsninger gir mindre transport.

Dette kan oppnås hvis kommunen overtar 1. Oppnåelse av kommende EU-mål for gjenvinning. 2. Enhetlige og lett forståelige avfallsløsninger hjemme, i skole/barnehage, på arbeidsplassen og på steder folk besøker. 3. Effektiv, bærekraftig og rettferdig forvaltning av verdier i avfall. 4. Oppfylle nærhetsprinsippet, og således unngå unødvendig transport av avfall, med tilhørende miljøulemper, ulykkesrisiko og veibelastning. 5. Enklere gjennomføring av produsentansvaret, med sikker tilgang på avfallsbasert råstoff for returselskapene. 6. Styrke og bevare tillit og miljøengasjement på avfallsområdet. 7. Rettmessig fordeling av arbeid og øvrige kostnader knyttet til avfall mellom næring og husholdning. 8. Et velfungerende marked for varer og tjenester tilknyttet avfall. 9. Langsiktig utnytting av muligheter for verdiskaping. 10. Langt mer effektiv og miljøvennlig innsamling av avfall, med kun ett sett moderne infrastruktur. 11. Høyere sørvisnivå til både bolig og næring, med bedre samordning av avfallsstrømmer fram til gjenvinning. 12. Miljøeffektive løsninger for fjernvarme, særlig der samfunnet har investert i kostnadskrevende infrastruktur. 13. Mye mer avfallsforebygging og ombruk. 14. Mindre avfall på avveie. 15. Bedre kontroll med avfallsstrømmene, spesielt forbruksavfall fra næringslivet.

Enkel lovendring, få negative konsekvenser Endringen i 2004 hadde ikke klare mål – vanskelig å finne positive resultater, lett å finne negative Kommunene kan få tilbake ansvaret for næringslivets forbruksavfall med enkle regelverksendringer Ubetydelige budsjettmessige konsekvenser, liten risiko Forutsetter at kommunal kjøpskompetanse styrkes – et innovativt avfallsmarked fordrer krevende kunder Forbedringer for de fleste, kanskje noe redusert inntjening i den kommersielle delen av avfallsbransjen Eneste alternativ for å få nok gjenvinning/ombruk kan være avgift som gjør produkter/emballasje basert på jomfruelige råvarer dyrere.

rune.opheim@civitas.no 915 83 199 – www.civitas.no © AS Civitas 2017