Offentlige anskaffelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Deltakerloven – arv og generasjonsskifte Aalesunds Rederiforening 26. august 2011 Vidar Landmark, Fiskeri- og kystdepartementet.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Prosessuell Materiell Personell
Kurs i forvaltningsrett
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
3 Marius Stub.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
IKS-loven Anskaffelsesregelverket KOFAs gebyradgang
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
JUS OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del I 11. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Leiekontrakt eller bygge- og anleggskontrakt? Fagdag i offentlige anskaffelser Bergen 28. januar 2010 Rådgiver Bente Therese Brekken Sekretariatet.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Gaver mellom ektefeller
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Nye føringer for offentlige anskaffelser som verktøy for innovasjon og næringsutvikling Byggavfallskonferansen – 7. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Praktisk bruk av regelverket
3 Marius Stub.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Offentlige anskaffelser Regelverkets virkeområde/2

Avgrensningskriteriene Kontrakt Egenregi faller utenfor – ingen transaksjon mellom rettssubjekter Utvidet egenregi – anskf § 3-1, konsf. § 3-1 og forsf. § 3-1 Kodifisering og konkretisering av rettspraksis. C-107/98, Teckal grunnleggende. C-15/13, Datenlotsen illustrerende Kontraktsgjenstand Offanskl, § 2 tredje ledd – EØS art. 123-anskaffelser Offanskl. § 2 fjerde ledd – hjemmel for unntak ved forskrift Anskaffelsesforskriften kap. 2 § 2-1 (1) –forskriftsvalgregel, ikke unntak fra loven § 2-4, litra a) (fast eiendom), f) (ansettelser) og h) (utøvelse av offentlig myndighet) særlig praktisk

Avgrensningskriteriene Personelle kriterier Offanskl. § 2 annet ledd Bokstavene a til d Særlig om «offentligrettslig organ», 2014/24 art. 2 nr. 1 (4), jf. anskf.§ 1-2(2), konsf. § 1-3(2) og forsf. § 1-2(2). KOFA 2012/95 - illustrativ Offentlige foretak som utøver forsyningsaktivitet «Offentlige foretak», 2014/25 art. 4 nr. 2, forsf. § 1-2(3) Forsyningsaktivitet drevet på grunnlag av særrett «enerett eller særrett», 2014/25 art. 4 nr. 3, forsf. § 1-2(4) «Forsyningsaktivitet», 2014/24 art. 8 til 14, forsf. § 1-1 a) til g).

Avgrensningskriterier Subsidierte kontrakter inngått av andre, anskf. § 1-3 Subsidiegrad: 50 % Terskelverdier Bare kontrakter om nærmere angitte anskaffelser

Innenfor loven – hvilken forskrift? Anskaffelsesforskriften § 1-1: vare-, tjeneste-, bygge og anleggskontrakter, plan/designkonkurranse med verdi som er lik eller overstiger hundre tusen kroner § 2-1: Unntak for anskaffelser som omfattes av andre regler Litt om grensen mot konsesjonskontrakter Konsf. §1-2 Poenget: vederlaget er ikke (bare) betaling fra oppdragsgiver Ved betaling – driftsrisikoen ligger hos leverandøren, § 1-2 (2) Eksempel: Anlegg og drift av vei der leverandørens vederlag består i en rett til å ta seg betalt av brukerne

Innenfor forskriften – hvilken del? Forskriftenes del I – alle anskaffelser Terskelverdier Anskaffelsesforskriften kapittel 5, forsyningsforskriften kapittel 5, konsesjonskontraktforskriften kapittel 5. Litt ulike løsninger i de forskjellige forskriftene Hvorfor?

Innenfor forskriften, hvilken del? Systemet i anskaffelsesforskriften Forskriften del II Over 1,1 mill., men under EØS-terskelverdiene i § 5-3 første ledd Likevel ikke kontrakter om helse- og sosialtjenester Kontrakter om særlige tjenester over 1,1 mill «Særlige tjenester» er angitt i vedlegg 2, jf. § 4-1 f). Altså, disse følger forskriftens del II: Andre enn statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter og plan og designkonkurranser med en verdi på mellom 1,1 og 1,75 mill. kroner Bygge- og anleggskontrakter til en verdi mellom 1,1 og 44 mill. kroner Unntak: § 5-2

Innenfor forskriften, hvilken del? Systemet i anskaffelsesforskriften Forskriften del III Kontrakter hvis verdi er lik eller overstiger EØS-terskelverdiene i § 5-3 (1) mer enn 1,1 mill. for statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter og plan og designkonkurranser Andre enn statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter og plan og designkonkurranser med en verdi mer enn 1,75 mill. kroner Bygge- og anleggskontrakter med en verdi mer enn 44 mill. kroner

Innenfor forskriften, hvilken del? Systemet i anskaffelsesforskriften Forskriften del IV Kontrakter om helse- og sosialtjenester med en anslått verdi over 6,3 mill. kroner Kontrakter om «særlige tjenester» med en anslått verdi over 6,3 mill. kroner Forskriften del V Plan- og designkonkurranser med en anslått verdi på minst 1,1 mill. kroner

Innenfor forskriften, hvilken del? Systemet i forsyningsforskriften Forskriftens del I – alle anskaffelser omfattet av forskriften Forskriften del II Kontrakter med verdi lik eller større enn EØS-terskelverdiene i § 5-2 første ledd (3,5 mill. for vare- og tjenestekontrakter og plan- og designkonkurranser, 44 mill. for bygg og anlegg) Unntatt kontrakter om «særlige tjenester» og om helse- og sosialtjenester. «Særlige tjenester» - vedlegg 3, jf. forsf. § 4-1 f). Forskriften del III Kontrakter om «særlige tjenester» og om helse- og sosialtjenester med anslått verdi minst 8,4 mill. kroner (§ 5-2 annet ledd)

Innenfor forskriften, hvilken del? Systemet i forsyningsforskriften Del IV Plan- og designkonkurranser med anslått verdi på minst 3,5 mill. kroner

Innenfor forskriften, hvilken del? Systemet i konsesjonskontraktsforskriften Del I Gjelder alle anskaffelser som omfattes av forskriften Del II Gjelder konsesjonskontrakter med anslått verdi lik eller over EØS-terskelverdi 44 mill. kr Unntatt konsesjonskontrakter om «særlige tjenester» og helse- og sosialtjenester Del III Gjelder konsesjonskontrakter om «særlige tjenester» og helse- og sosialtjenester med anslått verdi lik eller over EØS-terskelverdi 44 millioner

Innenfor forskriften – hvilken del? Sammenfatning Konsesjonskontraktsforskriften og forsyningsforskriften EØS-terskelverdiene de eneste relevante Forsyningsforskriften EØS-terskelverdier – selvfølgelig Men også lavere, spesifikt norske Begrunnelse

Terskelverdienes betydning Bestemmer hvilke prosedyrer som skal, og kan, følges Bestemmer hvilke virkninger regelbrudd kan ha anskl. § 13 – reaksjonen «uten virkning» bare aktuell ved kontrakter over terskelverdiene anskl. § 14 – vilkårene for rettens adgang til å forkorte en kontrakt, eventuelt ilegge overtredelsesgebyr er forskjellige over og under EØS-terskelverdiene

Beregningsutfordringer Problemene Hva kontraktsverdien er, vet man tidligst når anskaffelsesprosessen er gjennomført, og kan hende ikke før kontrakten er oppfylt. Men vurderingen må gjøres i forkant Terskelverdiene varierer med kontraktsytelsen/kontraktsgjenstanden. Hvordan verdsette sammensatte kontrakter? Omgåelsesproblemet – oppdeling av anskaffelser slik at terskelverdiene ikke passeres – legitim tilpasning eller ulovlig omgåelse?

Beregning av verdi, anskf. § 5-4 Samlet betaling - § 5-4 (1) Nærmere regler om hva som skal inngå i § 5-4 (5) til (7) Anskaffelse ved separate delkontrakter – samlet verdi av alle delkontraktene. § 5-4 (8). Poenget: Én anskaffelse i relasjon til kunngjøringsreglene Praktisk eksempel: Brøyting, der det dreier seg om flere roder Anskaffelser som gjentar seg (som oppdragsgiver inngår regelmessig)§ 5-4 (9) – erfaringstall. Poenget: Én anskaffelse i relasjon til kunngjøringsreglene Tidsbegrensede kontrakter § 5-4 (10) og (12) Forsvarlighetskrav, § 5-4 (2) På kunngjøringstidspunktet, alternativt Når anskaffelsesprosessen innledes

Blandede anskaffelser Innenfor anskaffelsesforskriften Reglene som gjelder kontraktens hovedelement. Bestemmes etter den ytelsen som har den høyeste verdien, §6-1 (1) og (2) Samlet verdi legges til grunn ved vurderingen av hvilken del av forskriften som gjelder, § 6-1 (3) Der ytelsene kan skilles fra hverandre «på en objektiv måte», og ytelsen som utgjør kontraktens hovedelement ikke overstiger EØS-terskelverdiene men den andre ytelsen gjør det, skal reglene for den del av ytelsen som overstiger EØS-terskelverdiene følges. § 6-1 (4) Eksempel: Statlig tjenestekontrakt der hovedelementet består av helse- og sosialtjenester verdt 5 mill., men verdien av de øvrige tjenesteelementene overstiger 1,1 mill. Tilsvarende der den delen som ikke er hovedelementet omfattes av del II, men hovedelementet ikke gjør det. § 6-1 (5)

Blandede anskaffelser Delvis unntatt anskaffelsesregelverket og delvis omfattet av forskriften, § 6-2 Hvis ytelsene kan skilles «på en objektiv måte» – adgang til å inngå separate kontrakter etter de regler som gjelder den enkelte kontrakt Hvis ikke – reglene for ytelses som gjelder kontraktens hovedelement skal følges

Blandede anskaffelser Delvis omfattet av forskriften og delvis knyttet til forsyningsaktiviteter, § 6-3 Separate kontrakter, inngått etter de regler som gjelder den enkelte kontrakt Blandet kontrakt «etter reglene som gjelder for aktiviteten anskaffelsen i hovedsak er beregnet for» Forbehold for omgåelseshensikt Umulig å avgjøre hvilken aktivitet anskaffelsen i hovedsak er beregnet for og ene aktiviteten er omfattet av forskriften og den andre forsyningsforskriften – forskriften, med mindre ytelsen omfattet av forsyningsforskriften overstiger terskelverdiene der, og ytelsen omfattet av forskriften ikke overstiger EØS-terskelverdiene

Blandede anskaffelser Delvis omfattet av forskriften, og delvis innebærer en konsesjon Separate kontrakter, inngått etter de regler som gjelder den enkelte kontrakt Blandet kontrakt etter forskriften Ikke mulig å skille – reglene som gjelder kontraktens hovedelement

Omgåelsesproblemet Utforming av anskaffelser slik at de reglene man anser mest fordelaktige kommer til anvendelse – legitim tilpasning eller omgåelse? § 5-4 (4) – oppdragsgiver skal ikke velge beregningsmåte eller dele opp en kontrakt med det formål å unnta kontrakten fra forskriften (Il)legitime hensyn for oppdeling Ingen ting i veien for å tillate interessenter i å by på deler av et oppdrag – brøytetjenester som eksempel.

Sammenfatning – regelverkets virkeområde Pliktsubjekter etter regelverket Stikkord «Oppdragsgiver) – offanskl. § 2 annet ledd Situasjoner der regelverket kommer til anvendelse Anskaffelse Egenregi faller utenfor Uegentlig egenregi faller utenfor gitt at visse vilkår er oppfylt Kontroll Aktivitet Enkelte anskaffelser er positivt unntatt Utfordring: Klassifisering av kontrakten

Sammenfatning – regelverkets virkeområde Innenfor regelverket Hvilken forskrift? Innenfor forskriften Hvilken del av forskriften? Kapittel 5 i alle Terskelverdier Blandede anskaffelser, igjen Utfordringene i praksis Erverv/leie av fast eiendom eller bygge- og anleggskonttrakt? Verdiberegning – terkelverdiene