Forskningsdesign: eksperiment

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Eksempler, eksperiment
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
1 JFRYE2005 1: Vanlige 2: Kurvelinjære 3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler.
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Å forklare sosiale fenomener
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Identifisering og bruk av indikatorer
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Eksperimentell metode - I
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Testing, måling og forskningsdesign.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Siste forelesning er i morgen!
Randomiserte kontrollerte studier
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Mål for timene Forstå hvordan vi ved hjelp av et variogram kan uttrykke den romlige variasjonen til en tilfeldig variabel.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Modell av problemstilling: Kausalitet- årsakssammenhenger I forrige del av leksjon 2 ble en modell av problemstillingen presentert som en måte å visualisere.
Valg av forskningsdesign/ undersøkelsesopplegg. Beslutning om å gjennomføre en undersøkelse krever svar på følgende fem spørsmål: Hvorfor skal vi gjøre.
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Fra idé til publikasjon
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hvem stemmer på hvilke partier?
Figur 17.1 Histogram for alle DNB-kundene i undersøkelsen.
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Oppsummering fra forrige gang
Kapittel 3 Produsere data
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsdesign: eksperiment Eksperimentelt design har som mål å påvise årsaks- og effektsammenhenger – dvs. eliminere tilfeldige forklaringer og redusere målefeil Vi skiller mellom to typer eksperiment(kvalit. vs kvantit.)‏ Felteksperiment (ustrukturert eksperiment)‏ Laboratorieeksperiment (strukturert eksperiment)‏

Eksperimentelt design: randomisering Et eksperimentelt design krever randomisering – dvs tilfeldig fordeling av deltakere i grupper: kontroll og eksperimentell gruppe – f.eks ved trekking / «slå mynt og krone» Ved randomisering fordeles andre variabler likt på gruppene: - variabler som kjønn, utdanning, alder osv blir likt fordelt i kontroll og eksperimentell gruppe - dermed er det kun den eksperimentelle årsaksvariabelen (vaksine, tiltak i undervisningsopplegg etc) som forklarer variasjon i effektvariabelen

Eksperimentelt design: eksempel Testing av effekten av et nytt undervisningsopplegg Modell: Ny undervisningsmetode bedre resultat Kontrollgruppe Eksperimentell gruppe Undervisning: tradisjonell nytt opplegg Godkjent «score» på 60% 80% eksamen Antall studenter (n=100) (n=100)‏

Eksperimentelt design: eksempel Kontrollgruppe Eksperimentell gruppe Undervisning: tradisjonell nytt opplegg Godkjent «score» 60% 80% Antall studenter (n=100) (n=100)‏ Er denne differansen i %-andel som får en «godkjent» karakter tilstrekkelig til å si at det nye undervisningsopplegget har en effekt? Ved n=100 er feilmarginen omtrent +/- 12% - dermed «overlapper» disse to verdiene (60+12) og (80-12) – og det er ingen forskjell mellom kontroll- og eksperimentgruppe

Eksperimentelt design: eksempel på interaksjonseffekt kjønn Modell: Ny undervisningsmetode bedre resultat Hvordan påvirker kjønn sammenhengen? Kontrollgruppe Eksperimentell gruppe Undervisning: tradisjonell nytt opplegg menn kvinner menn kvinner Godkjent «score» 60% 60% 70% 90% Antall studenter: (50) (50) (50) (50) For kvinner har nytt opplegg en klar forbedringseffekt (60%->90%)‏

Eksperimentelt design: andre effekter I eksemplet over benytter vi statistisk kontroll med variabelen kjønn som viser at menn og kvinner reagerer forskjellig på den eksperimentelle variabelen. Andre effekter omtales med forskjellige begrep: instrumenteffekt / kontrolleffekt / placebo-effekt - og effekten er at undersøkelsen i seg selv påvirker fenomenet som studeres – jfr. Hawthorne effekt (leksjon 2)‏

Kvasi-eksperimentelt design: Kvasieksperimentelt design benytter ikke randomisering (tilfeldig fordeling av deltakere i to eller flere grupper: kontroll- vs eksperimentell gruppe Enkelte kvasieksperimentelle design benytter heller ikke kontrollgruppe (som eksemplet med effekt av fysioterapeutisk behandling over tid vist til tidligere)‏