Gjør-det-selv-mødrene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Kapittel 28 Norgeskartet
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
• (så): • Han følte seg ensom, så han gikk på kino. • (derfor): • Han følte seg ensom. Derfor gikk han på kino. • (siden): • Siden han følte seg ensom,
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold Kapittel 8 oppgave h.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Si adjektivene og substantivene i bestemt form. 
Kapittel 6 c Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
S AMARBEIDER OM PAPIRLØSES HELSE Side S VAR PÅ SPØRSMÅLENE 1. Uten behandling dør vel halvparten av pasientene.” Hva betyr ”vel” i denne setningen?
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Enspråklig terminologiekstraksjon TRANS 2110
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
B.
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
BIND SETNINGENE RIKTIG SAMMEN OG MED LOGISK INNHOLD Kapittel 5 oppgave h.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Kapittel 13 I begravelse.
Fattigdommen ingen ser
O PPGAVE 3 Ei/en bok boka/boken bøker bøkene. O PPGAVE 3 en bok boken – bøker – bøkene en bonde bonden – bønder – bøndene en bror broren – brødre – brødrene.
Nynorskkurs - Substantiv.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Sokrates.
Lege i liv og død Til refleksjon
Den afrikanske Nora Side
Religiøse avhoppere skal få hjelp
Små ord med stor betydning ADVERBIALER
Kun karakterer skal telle
Frem.
Gang.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Oppgave 14 Side 123 i arbeidsboken.
Kapittel 1 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Emilios jobb som assistent
Hva betyr disse adjektivene?
Kapittel 6 oppgave i Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Sokrates.
Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Utskrift av presentasjonen:

Gjør-det-selv-mødrene Side 55 – 60

1. Fortsett setningene 1. En tur til StorkKlinik i København … 2. Atmosfæren … 3. I fjor … 4. Fra danske høyskolemiljøer blir løsningen. er dempet og sval i de moderne lokalene. ble det bestemt at både leger og jordmødre kunne inseminere enslige med anonym donorsæd. rekrutteres donorene, og de er nøye vurdert ut fra fysikk og psykisk helse.

2. Forklar disse ordene og uttrykkene 1. Hva gjør du om drømmeprinsen aldri har kommet ridende?: 2. du runder 40: 3. Vibeke vasser i unger: 4. Stork-prosessen gir mer en postordrefornemmelse: 5. Atmosfæren er dempet og sval: 6. en håndsrekning: Hva gjør du om du ikke treffer den mannen du drømmer om? du blir 40 Vibeke er sammen med barn og omgås mange barn. Stork-prosessen gir en opplevelse av upersonlig kjøp og salg. Atmosfæren er rolig og litt kjølig / ikke for varm. en hjelp.

3. Bøy substantivene og adjektivene en stabel stabelen stabler stablene * et beige håndkle det beige håndkledet beige håndklær de beige håndklærne et dansk høyskolemiljø det danske høyskolemiljøet danske høyskolemiljøer de danske høyskolemiljøene et livsglad resultat det livsglade resultatet livsglade resultat(er) de livsglade resultatene * en slitsom prosess den slitsomme prosessen slitsomme prosesser de slitsomme prosessene

4. Substantiv – verb – adjektiv en opplevelse oppleve opplevelsesrik * tanke tenke tankefull; tenksom en påstand påstå påståelig; påstående en takk takke takknemlig * en hjelp hjelpe hjelpsom; hjelpende

5. Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med 5. Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med. Hun drar til Danmark for å bli gravid. siden: Siden Vibeke aldri har truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med, drar hun til Danmark for å bli gravid. Hun drar til Danmark for å bli gravid, siden Vibeke aldri har truffet en mann. så: Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med, så hun drar til Danmark for å bli for: Hun drar til Danmark for å bli gravid, for Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med.

5. Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med 5. Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med. Hun drar til Danmark for å bli gravid. derfor: Vibeke har aldri truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med. Derfor drar hun til Danmark for å bli gravid. på grunn av at: På grunn av at Vibeke aldri har truffet en mann hun ønsker å dele livet sitt med, drar hun til Danmark for å bli gravid.

5. Ideelt sett trenger barn en far og en mor 5. Ideelt sett trenger barn en far og en mor. De har det fantastisk godt uten en mann. selv om: Selv om barn ideelt sett trenger en far og en mor, har de det fantastisk godt uten en mann. De har de fantastisk godt uten en mann, selv om barn ideelt sett trenger en far og mor. likevel: Ideelt sett trenger barn en far og en mor. Likevel

5. Ideelt sett trenger barn en far og en mor 5. Ideelt sett trenger barn en far og en mor. De har det fantastisk godt uten en mann. men: Ideelt sett trenger barn en far og en mor. Men de har det fantastisk godt uten en mann. til tross for at: Til tross for at barn ideelt sett trenger en far og en mor, har de det fantastisk godt uten en mann. De har det fantastisk godt uten en mann, til tross for at barn ideelt sett trenger en far og en mor.