Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Advertisements

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
E-handel.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Ny vår for e-Business i Norge
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Hovedprosjektoppgave 15E Kartlegging av nettverk for digitalt røntgensystem ved Helgelandssykehuset HF avd. Mosjøen Av Camilla Kvalfors, 3ddt.
Atento - innkjøpsportal for store bedrifter
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Trond Nedregård Hafslund Telekom AS. Bredbåndstrender “Åpent nett til alle, helst fiber”
KAN INNKJØPSSAMARBEID STYRKE LOKALT NÆRINGSLIV ? FOTO: krampegammeln.blogspot.com.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Konkurranseutsetting og innovative innkjøp – hvis flere oppgaver skal løses bedre Byrådsleder Stian Berger Røsland.
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
Kommunale erfaringer og muligheter Hvilke nye muligheter gir WMS? Viktige forutsetninger for å få kommunene til å satse på WMS Hvordan komme i gang?
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
SIPS eInnsyn Hva skjedde? eInnsyn referansegruppemøte innholdsleverandører Jon Sundby, Byrådsleders kontor, Oslo kommune
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
NorLense sin erfaring med det offentlige som innkjøper av Kurt Johansen.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Vil du selge til det offentlige? Næringslivsseminar Leknes 15. februar 2011 Velkommen. Presentasjon av programmet Villy Angelsen, økonomisjef.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Innkjøpssjef (Bodø/SIIS) Øystein Nilsen Leverandørtreff Scandic havet Organisering av innkjøpssamarbeid med fokus på lokalt næringsliv.
Norge Digitalt v/ Anne-Kirsten Stensby Statens kartverk Oslo.
Noen refleksjoner og innspill
Rekommunalisering eller en entreprise?
Digitalisering handler om mer enn teknologi.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Økonomi, personal og arkiv
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
ØKONOMIFORUM 12. DESEMBER 2017
25. desember 2018.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom offentlig innkjøpere og leverandørmarkedet Rolf-Inge Sleipnes

Aksess Innkjøp as Endret navn fra Prosjektservice as til Aksess Innkjøp as i høst. Fauske/Bodø/Oslo – pr. tiden 6 ansatte. Tilbyr digital løsninger innenfor området offentlige anskaffelser for både innkjøpere og leverandører Eget aksess-punkt og digital markedsplass - http://www.anskaffelser.no/verktoy/aksesspunkt-hvilke-kan-stotte-ditt-behov En av syv godkjente innkjøpsløsninger i Norge - http://www.anskaffelser.no/elektronisk-handel/ehandelsplattformen/integrerte-innkjopssystem

Rollefordeling i SIIS SIIS er innholdsleverandør og faglig ansvarlig for innkjøp Aksess Innkjøp as vant konkurransen om utvikling (2009) og videreutvikling (2013) av en digital interkommunal løsning, og er i avtalen med SIIS ansvarlig for den digitale infrastruktur og drift – og integrasjoner mot leverandør, e-handelsplattformen og integrasjon mot leverandørenes nettbutikk (punch-out). Aksess Innkjøp er ansvarlig for utviklingen av leverandørportalen som brukes i SIIS, og er også «nettbutikk» for små og mellomstore leverandører som har vunnet konkurranser i SIIS, men som mangler nettbutikk/punch-out-løsninger.

Satsningsområder for Aksess Innkjøp as KOMMUNAL SEKTOR - vi leverer helhetlige innkjøpsløsninger som i SIIS (totalt 16 kommuner fra årsskiftet 2016/2017), og modulbaserte løsninger innenfor deler av området. STATLIG SEKTOR – Aksess Innkjøp as vil trolig bli den første godkjente digitale bestillingsløsning for statlig sektor i Norge der all digitalisering skjer kun på aksesspunkt og EHF-varekataloger/EHF-ordrer. (27.10.) LEVERANDØRER TIL OFFENTLIG SEKTOR Leverandørportal for å effektivisere og øke kompetansen hos i å ta i bruk digitale innleveringsløsninger for å konkurrere om anbud i offentlige sektor.

Mottaker- register ELMA Aksesspunkt (EHF OG TILBUD) - elektroniske postkontor SML Stat/ kommune Leverandør Mottaker- register ELMA EHF EHF Aksesspunkt B Aksesspunkt A

NHO – næringslivets utfordringer Bruker mye tid til å besvare forespørsler fra det offentlige Usikker på lojaliteten hos det offentlige på inngåtte avtaler Mye gjenbruk og behov for dokumentasjon i anbud Kostnadskrevende Liten åpenhet, innsyn og kontroll etter at anbud er inngått Krav om elektronisk digital innlevering. Både det offentlige og leverandørene må anskaffe seg løsninger for dette Dordi Gjønnes NHO på EHF-konferansen i Oslo den 22.04.2016

Hvorfor utvikle digital leverandørportal ? Mest mulig gjenbruk av informasjon og dokumentasjon Egenerklæring (ESPD-skjema) som gjør at en må fremskaffe informasjon bare hvis en «vinner» konkurransen Redusere kostnader med innlevering av tilbud og effektivisering av vareflyt, bestilling og faktura på inngåtte avtaler. Lavest mulig investeringer i økonomi og ordresystemer – bruke standard . særlig viktig for små- og mellomstore bedrifter Kompetanse på lovverk og prosess Elektronisk innlevering og kommunikasjon med oppdragsgiver Synlighet for oppdragsgiver hva en kan tilby

«Look to Salten» Dordi Gjønnes brukte ordene Dagens Næringsliv I 2008 da SIIS-prosjektet ble etablert, og det ble åpnet i Sulitjelma. Åtte år etter sier virkedirektør Vibeke Hammer Madsen det samme til Kommunal Rapport den 02.09.2016; Virke ber kommunene ivareta konkurransen også under den nye terskelverdien på 1,1 kroner for å beholde lokalt næringsliv. Hun viser til Salten-kommunene som har en database hvor kommunene kan legge seg inn. På den måten får de anledning til å vise seg frem (delta i konkurranser). Madsen mener en måte å sikre konkurranse på er gjennom interkommunale samarbeid om innkjøp.

Bedriftsportalen i dag Tilgang til et godkjent aksesspunkt for leverandører – viktig for å tilfredstille fremtidige krav i lovverket Innlevering av elektroniske tilbud på forespørsler under terskelverdi Innlevering av elektroniske tilbud på forespørsler der en er prekvalifisert gjennom inngåtte parallellavtaler Selvadministrasjon og kategorisering All historikk på alle tilbud og svar fra kommune – gjenbruk av informasjon Egenadministrasjon av brukere EHF-ordrekatalog når dere vinner konkurranser Kostnad på kr. 500 pr. år dersom en skal være identifisert, og kunne levere digitalt.

Veien videre for leverandørportalen Referansegruppe leverandører for å bistå videre utvikling Kompetanse (kurs/elæring/opplæringsvideoer) Varsling på mail på forespørsler på DOFFIN i forhold til kategorier som en har registrert seg under To-veis kommunikasjon med offentlige innkjøpere på inngåtte rammeavtaler EHF-ordre og ordresvar oversatt til lesbart format EHF-faktura (selv eller i samarbeid med andre) Mulighet for det offentlige å samkjøre konkurranser under terskelverdi med publisering på DOFFIN (valgbart) Tilgang til et godkjent aksesspunkt (elektronisk postkontor) for levering av tilbud og EHF-faktura (henger sammen med ordre- og ordresvar)når det er på plass