Endringer i arbeidstid og vaktordning for IT-seksjonen Dagfinn Grønvik
Endring av arbeidstid Utgangspunkt for endringen Arbeidstid er ikke tilpasset det arbeidet som utføres. Man kan ikke bruke overtid for planlagte faste oppgaver (systemkveld). Samferdselsavdelingen trenger vaktordning i Fram kundesenter sin åpningstid. Innsatsområde «profesjonell IT-drift – Fornøyde brukere» i IT-strategien 2016 – 2019.
Drøfting av endring i arbeidstid Gjennomføring av systemkvelder Beredskapsordning utenfor normalarbeidstid
Framdriftsplan Drøfting av mulig endring med personal Drøfting av mulig endring med samferdsel Drøfting av mulig endring med IT-seksjonen Drøfting av mulig endring S-SAMU Drøfting/avtale med de berørte fagforeningene Start 1.janaur 2017 - evaluering underveis i 2017
Gjennomføring av systemkveld «Systemkveld» - uke: 9 timer onsdag og torsdag Team 1: 09:00 – 18:00 (9 timer) Team 2: 13:00 – 22:00 (9 timer) Team 3: 15:00 – 24:00 (9 timer) Torsdag som den primære «systemkvelden», men onsdagen for en ekstra kveld der det er behov for dette. Planleggingsmøte klokken 15:00 Kveldstillegg etter klokken 17:00 Arbeid ut over 9 timer er overtid 7 timer fredagen (dagen etter) systemkveld Uka etter «Systemkveld» 7 timer onsdag – fredag
Gjennomføring av systemkveld Team 1 (4 stk) – 09:00 – 18:00 Team 2 (7 stk) – 13:00 – 22:00 Team 3 (1 stk) – 15:00 – 24:00
Beredskapsordning utenfor normalarbeidstid Beredskapsordning for Fram kundesenter Skal dekke arbeidstid: Mandag - Fredag : 08:00 - 21:00 Lørdag : 09:00 - 18:00 Søndag : 10:00 - 21:00 Høytider: Julaften: til klokken 12:00 1.juledag er stengt 2.juledag: 10:00 – 21:00 Nyttårsaften: til klokken 15:00 Påsken: søndagsåpning Beredskapsordning: 1 time for hver 7.time. Utgjør ca. 2000,- per uke
Behov Fram kundesenter Basistjenester er prioritert Samordnet Kommunikasjon Publisere avviksmeldinger til Hogia (over Internett) Internett / nettverk Epost Supportsystemet Nettsider Andre enn de på vakt må kalles inn ved behov (alle kan ikke løse alt) Responstid Maks 1,5 time (fjernbistand hvis mulig) Ved utrykning, minimum 2 timer overtid. (Erfaringstall: to ganger det siste året) Ekstra tiltak for å minske risiko ved 1,5 time responstid: «Failover»-løsning på nettverk (4g + fiber på samband mellom Fram kundesenter og Fylkeshuset) Ekstra bærbar PC med 4g og «Tims»-klienten mot Hogia (for driftsmeldinger som haster) Vakttelefon (mobil) som ikke er berørt av telefonisystemet
Dei ulike elementa etter lov-/avtaleverk
Personell 4 stk med 1 uke hver. Forslag om å utvide dette til 7 stk. for å minske belastning på disse. Kompetanse på basistjenestene til samferdsel Backupvakt (driftsleder) som kan ta vakter ved sykdom eller behov for eskalering.