Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, november 2015.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, nov Oppdatert.
Status for fusjonsarbeidet, april januar 2016 slo NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. I løpet av 2016 blir det fusjonerte.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Status for fusjonsarbeidet, november januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Status for fusjonsarbeidet, oktober januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Status for fusjonsarbeidet August, Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.
1 Organisering og milepæler i fusjonsprosjektet. 2 Vi fusjonerer fordi… …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Status for fusjonsarbeidet, september januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Status for fusjonsarbeidet Mai, Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Status for fusjonsarbeidet Juni, Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Strategi & bemanningsplaner
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
LMR1 IVT rekrutterer de beste
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Gruppe administrativ organisering
Faglige arbeidsgrupper
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Status for fusjonsarbeidet
Samlokaliseringsprosjektet
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Prosjekt internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet 24.03.2015

FUSJON FRAMDRIFT 01.01. 2016 01.01. 2017 01.01. 2018 18.03 01.08 01.08 Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Samlet budsjett 2017 Nye dekaner tiltrer med fullmakter Institutt- struktur vedtatt Ny inntekts- fordelings modell for budsjett 2018 Dekan- tilsettinger fullført Instituttledere tilsatt

Prosjektorganisasjon Styringsgruppe Rektorene + organisasjonsdirektør NTNU Representant for arbeidstakere og studenter Referansegrupper: Lederfora Arbeidstaker- organisasjoner Arbeids/læringsmiljø- utvalg Hovedverneombud Studentting/student- parlament Student- samskipnadene Prosjektleder sekretariat Gruppe fusjonsplatform Gruppe faglig organisering Prosjektgruppe Arbeidsgrupper for faglig utvikling Arbeidsgrupper administrative forhold

Faglig plattform Medlemmer i gruppe oppnevnt Dekan Einar Hjorthol, HiST (leder) Prorektor Arnulf Omdal, HiST Prorektor Kari Melby, NTNU Dekan Anne Borg, NTNU Dekan Stig Slørdahl, NTNU Prorektor Gro Kvannli Dæhlin, HiG Prorektor Webjørn Rekdalsbakken, HiÅ Student Jonathan Sørfonden, HiG Student Yngve M. Hereide, NTNU Arbeidstakerrepresentant Knut Ole Lysø, Forskerforbundet – HiST

Faglig plattform - status Mandat vedtatt 18.03. Første møte 19.03. Frist for arbeidet 01.07.

Faglig organisering Gruppe oppnevnt (endelig forslagsfrist 23.3.) Prorektor Berit Kjeldstad, NTNU (leder) Dekan Marit Reitan, NTNU Dekan Ingvald Strømmen, NTNU Dekan Solrun Valen, HiST Dekan Camilla Nereid, HiST Dekan Hans Petter Hildre, HiÅ Dekan Nils Kalstad Svendsen, HiG Student Maria Honerød, NTNU Student Hans Marius Martinsen, HiÅ Arbeidstakerrepresentant Kristian Steinnes, Forskerforbundet – NTNU Varamedlem arbeidstakerorganisasjonene Terje Tvedt, Tekna – HiÅ Varamedlem arbeidstakerorganisasjonene Ronny Kjelsberg, NTL - HiST

Faglig organisering: status Mandat vedtatt 18.03. Første fase fram til 01.07.: Prinsipper og modeller Andre fase fram til 01.11.: Forslag i flere alternativer: til høring

Arbeid med administrative funksjoner Fase 1: Sikker drift, dvs. sikre at virksomhetskritiske administrative funksjoner og støttetjenester er operative og fungerer fra og med fusjonstidspunktet 01.01.2016 og fram til ny organisering iverksettes Fase 2: Utvikle framtidige systemer, rutiner og organisering av administrative funksjoner og støttetjenester slik at dette underbygger realiseringen av nye NTNU’s mandat, samfunnsoppdrag og virksomhetsprosesser Fase 3: Implementering av framtidig ny organisering

Generelt mandat for administrative arbeidsgrupper Arbeidsgruppene skal for sine respektive virksomhetsområder: 1. Identifisere virksomhetskritiske funksjoner og tjenester som må være på plass og fungere fra og med 01.01.2016, etter forslag fra arbeidsgrupper 2. Gjennomføre samlede risikovurderinger som grunnlag for prioritering av oppgaver 3. Utarbeide en tids- og milepælsplan for arbeidet 4. Vurdere systemkritiske avtaler, kontrakter e.l. som er inngått på virksomhetsområdet 5. Foreslå hvordan slike avtaler bør håndteres i fusjonsprosessen (reforhandles/videreføres/ kanselleres) 6. Foreslå løsninger vedr. hvilke systemer, prosesser og rutiner som skal gjelde fra 01.01.2016 og beskrive hvilke tiltak som er nødvendige for «Sikker drift» på gruppens ansvarsområder. 7. Kartlegge hvilke kostnader som vil påløpe for å implementere løsningene og gjennomføre tiltakene (og foreslå finansiering)

Prosjektorganisering: Administrative tjenester og funksjoner Prosjektleder ------ Prosjektgruppe Gruppe Sikker drift Studie- adminstrative funksjoner Økonomi- tjenester og funksjoner IKT- drift Lønn HR - personal-tjenester og HMS Sikkerhet og beredskap Arkiv- og dokument-forvaltning Kommuni-kasjon Støtte-tjenester for forskning og innovasjon Biblioteks-tjenester Tekniske drifts-tjenester Praksis-adminiistra- sjon Student-demokrati Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe Ressurs-gruppe

Arbeidsgrupper for faglig utvikling Første forslag i Styringsgruppa 18.03 – endelig behandling 15.04. Tre punkter til drøfting: Hvilke grupper? Mandat? Sammensetning?

Første forslag til mandat: Over lengre sikt vil det være fakulteter og institutter (eller tilsvarende) som har ansvaret for faglig utvikling spesifikt på de enkelte fagområder. Inntil ny/endret fakultetsledelse og instituttledelse er på plass, vil de faglige arbeidsgruppene kunne gi viktige innspill til ledelsen ved institusjonen(e). Det foreslås et slikt felles mandat: De faglige arbeidsgrupper skal være høringsinstans og gi bidrag til arbeidet med å utvikle faglig plattform. Hver enkelt gruppe skal deretter, når arbeidet med faglig organisering er i gang, gi innspill om faglig organisering sett ut fra spesifikke faglige utfordringer innen eget fagområde. Gruppene skal innen 2016 forberede et faglig grunnlag for arbeidet med nye mål og strategier for det sammenslåtte NTNU.

Første forslag til grupper Et utgangspunkt for videre diskusjon kan være å sette opp en første liste slik: Helse og sosialfag Økonomi og ledelse Lærerutdanning Teknologi Informasjonsteknologi Estetiske fag Disiplinfag Tverrfaglighet ………………………………..