Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regelverkshjelpen - bakgrunn, begrunnelser og muligheter
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter for rettsinformatikk, UiO

Perspektiver på forvaltningens informasjonssystemer Informasjonssystemer er bærende for alle forvaltningsprosesser; derfor systemutvikling en av de viktigste arenaene for påvirkning og bestemmelse av hvorledes fremtidens forvaltning skal bli; alle med interesse for morgendagens forvaltning, bør søke å påvirke anskaffelse, tilpasning, vedlikehold og nyutvikling av forvaltningens informasjonssystemer

Teknologisk Organisatorisk Økonomisk Juridisk Arbeidsmiljø

Hvordan kan systemutviklingsprosessen påvirkes? Systemutvikling i tre hovedfaser 1.Forutgående prosess, frem til mandat – Økonomiske og tids rammer – Kontekst og avhengigheter – Særlig prioriterte mål og krav – Organisering, kompetanse og metode 2.Selve systemutviklingsarbeidet – Fastlegge implikasjonene av mål og krav; valg av virkemidler; prioriteringer; endringshåndtering mv 3.Godkjenning av utviklet løsning – Reell utøvelse av myndighet (ikke kun formaliteter og sandpåstrøing) Antagelser om sammenhenger mellom fasene  Mandatet kan og bør være et sentralt styringsredskap som sikrer politisk styring av systemutviklingsarbeidet  Sluttgodkjenningen den minst viktige: veien blir til mens man går og blir stort sett liggende der den er lagt

Nærmere om krav og mål Mange krav/mål blir stilt til morgendagens informasjonssystemer: Effektive, brukervennlige, samordnede og sikre systemer, ivareta personvern (mv) Mange ytterligere krav/mål kan stilles: Rettsriktige, transparente, etterprøvbare og kompetanseutviklende systemer (mv) To avgjørende problemer: – Mange krav/mål er så vage at de gir liten retning – I møte med mothensyn blir vage mål uten særlig styringseffekt Forutsetninger for mulig gjennomslag: – For mange krav/mål blir uhåndterlig – Krav/mål må angis med klare referanser som gir retning og innhold – Hver gruppe krav/mål må gis en egen prosess i utviklingsarbeidet – Krav/mål uten egen prosess, og støtte av særlig kompetanse og metoder i utviklingsarbeidet, vil lett få liten innflytelse

Eksempel: Mål og krav begrunnet i arbeidsliv Lov- og avtalerammen må angis mest mulig konkret i mandatet Mål/krav må angis på konkret nivå med klar retning – ”Alt godt” er lite brukelig: Systemet skal sikre et godt arbeidsmiljø – Mer konkret nivå og retning: Systemet skal: ˗Gi saksbehandlere bedre støtte for saksbehandlingen og gi grunnlag for økt kompetanse gjennom bruk ˗Gi saksbehandlere mest mulig direkte og fullstendig tilgang til opplysninger i systemet om egen person ˗For å få særlig effekt må arbeidsmiljøspørsmål ˗inngå i mandatet ˗identifiseres som egen prosess med egne beslutninger, ˗knyttes til særskilte kompetanse- og metodekrav ˗være eget beslutningspunkt ved godkjenning av ferdig system

Konklusjon Systemutvikling er den viktigste beslutningsarenaen når morgendagens forvaltning skal formes Stor vekt bør legges på å gi spesifikke rammer og føringer i mandat for arbeidet og bruke mandatet aktivt gjennom hele arbeidet Nærliggende for fagbevegelsen å kreve at arbeidsmiljøspørsmål behandles innen en egen beslutningsprosess med konkrete krav og mål, egne metoder, og særlige kompetansekrav mv