Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
OPPLYSNINGSTIDEN Ca
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Kap 8: Litterære utviklingsliner
Biblioteket – et sted for «åpen og opplyst samtale»
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 8 Språk i kontakt Fleirspråkligheit Øyvind Nordahl Næss/VG/NTB scanpix.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Forteljing. Samlenemning Munnleg - skriftleg Sanne - oppdikta Korte - lange oppdikta = fiksjon.
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag. Mål Gjere greie for hovudtrekk i utviklinga av sakprosatekstar frå 1850 til i dag, og kva for rolle slike tekstar.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Argumenterende tekster
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Krig og etterkrigstid Lyrikk og prosa under og etter 2. verdskrig.
Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Ivar aasen. Ivar Andreas Aasen Født 5.august i 1813, i Sunnmøre. Død 23.september 1896 (83 år), i Christiania.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Kapittel 1 Litterært program.
Romantikeren og jødeforkjemperen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Retorikk og skriving.
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Kapittel 17 Tale og lytte Læreplanen seier at du skal kunne
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
1700-talet: Opplysningstida Tru på fornuft, fridom og framtid
1700-talet: Opplysningstida Tru på fornuft, fridom og framtida
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
NORSK LITTERATURHISTORIE
Kapittel 1 Litterært program.
Munnleg kommunikasjon
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Punkt og linjer Panorama Vg3 Det moderne prosjektet Læreplanmål
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix

SAKPROSA: tekstar som handlar om røyndommen, om forhold, hendingar osv. som ikkje er oppdikta. I dag: mange sjangrar - frå bussbillettar til essay, frå kokebok til flygeblad.

NB. Før romantikken: ikkje skilje mellom sakprosa og skjønnlitteratur, alle tekstar var litteratur Frå og med romantikken: den skjønnlitterære forfattaren som sjåar, geni, original.

Sakprosaen si historie startar på 1700-talet:  Opplysningstida sine krav om kunnskap og informasjon  = trykte skrifter  Skule og konfirmasjon: alle fekk innlæring i skriftkulturen  Norsk patriotisme = interesse for kartlegging av landet  (historisk-topografiske bøker)  Vekst i norsk næringsliv – nye samfunnsgrupper som har behov for informasjon

Borgarleg offentlegheit: utviklar seg på 1700-talet = medium og kanalar for offentleg debatt av mange slag: politikk, litteratur, språk, religion, kultur, økonomi. Ideal: gjennom open og fri debatt skal dei beste argumenta sigre. Sensuren blei oppheva i tre år frå I grunnlova av 1814: trykkefridom

Ludvig Holberg (1684–1754)  skreiv sakprosa på dansk om emne som før var blitt skrivne om på latin  bidrog til å skape eit nytt og større publikum for sakprosa  tekstane hans er prega av kritisk fornuft: kritisk til haldningar og samfunnsforhold som ikkje kunne forsvarast ut frå logisk argumentasjon  favorittmetode: stille spørsmål ved allmenne sanningar og så drøfte dei ved hjelp av ironi og overraskande samanlikningar

Erik Pontoppidan (1698–1764)  biskop, skulemann, professor og forfattar  Sandhed til Gudfrygtighed (1737)  ei av dei meste lesne bøkene i Noreg  759 spørsmål og svar som konfirmantane måtte lære  stor påverknad gjennom lang tid  Døme: «Hvad er horeri i ord?»

Lærdomskulturar utanfor Christiania  eit nettverk mellom vitskapsinteresserte embetsmenn i distrikta  Gerhard Schøning (1722–1780) i Trondheim  Norges Riiges Historie fekk stor innverknad på korleis folk tenkte om norsk historie om det å vere norsk

(lærdomskulturar, framhald)  Hans Strøm ( ) i Volda:  skreiv historisk-topografisk skildring av Sunnmøre  del av lærdoms- og kulturmiljø på Sunnmøre som seinare Ivar Aasen blei del av

Henrik Wergeland ( )  både romantikar (skjønnlitteraturen) og opplysningsmann (sakprosaen)  føregangsmann i arbeidet med folkeopplysning  starta og gav ut tidsskrifta For Almuen og For Arbeidsklassen  skildra fattigdom og sosiale motsetnader

(Wergeland, framhald)  skarp religionskritikar, ville m.a. ha skilje kyrkje-stat, ikkje blande religion og politikk  arbeidde for å få oppheva «jødeparagrafen» i grunnlova  argumenterte for toleranse og respekt for alle  blandar ofte sjangrar i tekstane sine (eit anna syn på sjangrar i den tida enn i dag)

Sakprosa i og 1840-åra:  mange innlegg om språksaka: korleis få til eit norsk språk?  mange sakprosatekstar om eventyr, segner og folkeviser (les om språkspørsmål og folkeminne i andre kapittel i læreboka)