Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB
Fakta om ØB Grunnlagt ansatte abonnenter Dekker Folloregionen
Follo Oppegård Nesodden Frogn Vestby Ås Ski Ytre Enebakk
Hva bestemmer strategien vår?
Konkurransesituasjonen Lokalavisen Oppegård Vestby Avis Ås Avis Enebakk Avis Amta Moss Avis Nordstrand Blad Aftenposten
Flere konkurrenter
Leserne våre
Lesermarkedet For stor avstand lesere/produkt Produktene er kontaktleddet Utvikle relevante produkter Sosiale medier Flere på nett, færre på papir
Aldersstatistikken
Kompetanse
Erfarne journalister Digital kompetanse Fortrolig med sosiale medier
Opprettholde posisjonen Nytt produkt Ny forretningsmodell
Prosjekt for fremtiden Kartleggingsfase Dybdeintervjuer med lesere/ikke lesere Intervjuer med annonsører lokale/nasjonale Lesermarkedsundersøkelser Frafallsundersøkelser
Nye ØB- lansert 25.august Revitaliserer lokaljournalistikken Mer dybde og bakgrunn på papir Hendelsesnyheter, levende bilder på nett
Nye ØB Fra seks til tre dager ØB.no er dagsavisen Ny abonnementsløsning i løpet av høsten
Journalistikken i ØB Saker må angå leserne våre og engasjere dem Kommentarer på facebook og nett viktig måleverktøy Avisen setter dagsorden (in-out) * 12 temaer – 12 måneder * Servicejournalistikk, lesernes guide * Den gode historien / nostlagia Sosiale medier Flere på nett, færre på papir
Journalistikken i ØB ØB.no skriver om hendelsene (out-in)
Journalistikken i ØB forts… Kildekritisk De riktige kildene Åpne kilder Kommunikasjonsmedarbeidere er nøkkelpersoner Tilrettelegge og guide/lagspiller
Journalistikken i ØB… Hvordan forvaltes makten og ressursene i kommunene? Saker som får konsekvenser for innbyggerne Alltid på jakt etter det unike.