K P M G A D V I S O R Y Rapportering og virksomhetsstyring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Advertisements

Prosesstyring som styringsverktøy
Nyheter fra statsbudsjettet 2012
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Bokettersyn og ligningsbehandlingen
Håp 17. September 2012 Steinar Juel sjeføkonom «Muddling through»
ISO Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility;
North Atlantic Drilling Ltd Status 14./15. mars 2011.
Tax & Legal Services Høgskolesektorens økonomisjefssamling - juni 2011 Utvidet fradragsrett - Særskilt registrering etter mval § 2-2 annet ledd.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Hvorfor et godt regnskap?
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
The Torvald Klaveness Group
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Organisering av IKT området
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
KPMGs Fagavdeling Revisjon og Regnskap
Jobber du etter riktig metode med dine innkjøp?
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Felles regnskap og lønn Langesund 10. mars 2005 
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
The Lindorff European Credit Outlook 2015
1 Styrearbeid i bedrifter med dominerende eiere – behov for modernisering?* Den Nasjonale Styredagen 14. oktober 2004 * Forkortet versjon.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Sør- Trøndelag Idrettskrets Idrettskretsting 2016 Presentasjon av regnskap 2014 – 2015 Statsautorisert revisor Svein Aasved KPMG.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Forenkling med komplikasjoner Revisjonsplikt, unntak og “”tilhørende “ regler 20. mars 2013 Elisabet Ekberg.
© 2015 Deloitte AS Kommunereformarbeid Kommunikasjonsplan som del av en god prosess 1.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Endringer, læring og robusthet
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Forvaltningsrevisjon
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

K P M G A D V I S O R Y Rapportering og virksomhetsstyring

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 2 Stefan Holm Navn Stefan Holm (36) TittelSenior Manager, Financial Management – KPMG. AnsvarLeder for Financial Management. UtdannelseSiviløkonom (HiA & Oregon State University), Privatrett- og Sosialøkonomi grunnfag. ErfaringAnalysis Manager hos Oracle Corporation. Budsjettering, rapportering, analyser Sales Controller hos Kraft Foods. Månedsavslutning, budsjettering og rapportering. Rådgiver hos Sjøfartsdirektoratet. Budsjettering og rapportering. Hos KPMG siden januar Arbeidserfaring KPMG: Nå: Lyse Energi og Konica Minolta. Siste årene: Diverse prosjekter Statkraft AS Tidligere ansvarlig for alle KPMGs prosjekter hos AS Norske Shell. Andre kunder: Budsjettering og utvikling av ledelses rapportering Andre kunder: Evaluering og utvikling av internkalkyler. Andre kunder: Balanced Scorecard SektorPrivat (Retail, shipping, Utility) KontaktMobil

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Innledning Hva er typiske tjenester / leveranser fra en økonomifunksjon? Revisjonspliktig data. (Skatter, avgifter, regnskap etc) Tjenester til ansatte. (Lønn, reise- og utgifter, forsikringer etc.) Rapportering og internkontroll. (Finansielle og ikke finansielle data) Internt Konsern Eksternt (Regnskap og andre offentlige data) Markedet

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 4 Gode regnskapsrutinerKonsolidering og RapporteringBedre styring – Bedre beslutninger 1. Innledning: Hvorfor er kvaliteten på regnskapet viktig?

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Innledning: Hovedprosesser I en økonomifunksjon Økonomi funksjonen Inngående faktura Utgående faktura Kontering til rapportering Plan og budsjettering Hovedprosesser Inngående faktura Plan og budsjettering Utgående faktura Kontering til rapportering Rapportering

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 6 Budsjettering Rapportering Prognose Strategiske vurderinger og tiltak Q3Q4 Q1 Strategiske Målesetninger Mth 8Mth 10Mth 11Mth 3Mth 12Mth 1Mth 2Mth 9Mth 5Mth 6Mth 7Mth 4Mth 3 Budsjett P3P4P5P6P7P8P10P11P12P1P2 Strategiske vurderinger Prognose Q2 Rap Q3 Rap Q4 Rap Q2 Prognose P9P1 Prognose Q1 Rap Budsjett Q1 Q2Q3Q4Q1 1. Innledning: Sammenheng - rapportering Resultatregnskapet pr måned – Et viktig fundament

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 7 Spørsmål som stilles er: Kan vi stole på prognosene som baserer seg på regnskapsdata? Kan vi stole på Budsjetteringen som baserer seg på regnskapsdata? Kan vi stole på de strategiske valgene vi har tatt på bakgrunn av våre regnskapsdata? Hvorfor er kvalitet av regnskapsdata viktig? Gir et korrekt bilde av virksomheten løpende gjennom finansåret Forutsigbar rapportering Forutsigbare prognoser Bedre budsjetter Bedre internkalkyler Dekningsbidrag Utsalgspris  grunnleggende for god økonomi- og virksomhetsstyring 2. Fra bokføring til rapportering. Innledning

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 8 Vi følger prosessen fra transaksjoner til bedre styring 2. KPMG’s arbeidsmetode og fokus

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Transaksjonsbehandling

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 10 Infrastrukturen må gi et best mulig bilde av organisasjonen God og fornuftig kontoplan, kostnadssteder, forretningsområder Hvordan er fremtiden og infrastruktur? Hensyntas budsjettet i regnskapssystemet? Sørge for riktig tilknytning av personer, faktura belastes dedikerte konto. 2. Transaksjonsbehandling - Infrastruktur

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Månedsavslutningen

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 12 Aktivitetskalender for månedsavslutningen gir forutsigbarhet 2. Månedsavslutningen

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Konsolidering

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 14 Rapporteringskalender gir forutsigbarhet for organisasjonen. 2. Konsolidering

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Rapportering

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 16 Enighet og forankring hos lederteamet. Fokus på ikke finansielle KPI’s (Produksjon, salgslitt, markedsandeler etc.) Fokus på kommunikasjon og enhelhet. Fokus på kvalitet Fokus på mulighet for diskusjon 2. Hva kjennetegner god rapportering?

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 17 Budsjettering Rapportering Prognose Strategiske vurderinger og tiltak Q3 -> Q4 -> Q2 -> Strategiske Målesetninger Mth 8Mth 10Mth 11Mth 3Mth 12Mth 1Mth 2Mth 9Mth 5Mth 6Mth 7Mth 4Mth 3 Budsjett P3P4P5P6P7P8P10P11P12P1P2 Strategiske vurderinger Prognose Q2 Rap Q3 Rap Q4 Rap Q2 -> Prognose P9P1 Prognose Q1 Rap Budsjett Q1 Q2Q3Q4Q1 3. Neste steg – Virksomhetsstyring. Hva er det? Resultatregnskapet pr måned

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Gode prognoser = kontroll. KPMG Rapport ” Leading organizations widely acknowledge that forcasting is at the heart of the performance management process, and is potentially a significant driver of business value and investor confidence – a view this rerserach confirm” Scott Parker Head of Finacial Management KPMG international KPMG har gjennomført en global undersøkelse blant 544 toppledere. Formålet var å kartlegge hvordan suksessfulle selskap bruker prognoseprosessen.

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 19 Undersøkelsen viser De fleste selskap har ikke tilfredsstillende fokus på prognosearbeid. I møte med investorer og analytikere møter CFO stadig strenger krav om detaljert selskapsinformasjon og dets fremtidsplaner Troverdige og gjennomarbeidete prognoser gjør at selskap kan ”oppfatte og agere” på endringer i markedet Effekten av dårlige prognoser kan vise seg gjennom strategiske og operasjonelle feilvalg Undersøkelsen viser at selskap som leverte faktiske resultater +/- 5 % innenfor sine prognoser opplevde 46 % økning i aksjeprisen de tre siste årene. 3. KPMG Rapport

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 20 Ved prognosefeil - hvor mye vurdere du dette har kostet din organisasjon i form av endring i aksjeprisen de siste 3 år*? *354 respondenter besvarte dette spørsmålet 3. KPMG Rapport

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved Eksempel aksjekurs - REC Kilde: DN.no

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 22 KPMG Rapporten: Konklusjon Bedre kvalitet på prognoser kan oppnås gjennom: Bruk av mer nøyaktig underlagsdata Bedre teknologi Involvere operative ledere i prosessen Åpenhet og transparens som sikrer ærlige prognoser Vi kan sende rapporten til deg, ta kontakt! 3. KPMG Rapport

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 23 Gode regnskapsrutinerKonsolidering og RapporteringBedre styring – Bedre beslutninger 3. God virksomhetsstyring, riktige valg! Poenget! God styrings- informasjon

© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 24 The information contained herein is of a general nature and is not intended to address the circumstances of any particular individual or entity. Although we endeavor to provide accurate and timely information, there can be no guarantee that such information is accurate as of the date it is received or that it will continue to be accurate in the future. No one should act on such information without appropriate professional advice after a thorough examination of the particular situation. Kontaktdetaljer Stefan Holm Senior Manager, KPMG Kontaktinfomasjon og spørsmål