Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen
FT-sak 115/13 – Økonomiplan og Budsjett 2014 Pkt. 5: Det fremmes en egen strukturplansak for fylkestinget i juni 2014, der tilbudsstrukturen vurderes opp mot framtidige nedgang i elevtallet og arbeidsmarkedets behov for kompetanse.
Strukturplansak Strategier for fremtidig struktur i videregående opplæring – FT-sak i juni 2014 Mandat: Framlegge forslag til strategier og overordnede tiltak som gir klare føringer for de årlige struktursakene fram mot 2020
Prognose for utviklingen i antall åringer i Nordland, (kilde: SSBs statistikkbank) ÅrUtviklingen i antall åringerEndring i forhold til 2013Endring i forhold til året før
Prognose åringer – Fylkesoversikt
Videregående opplæring i Nordland Hovedmål: Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år.
Gjennomført etter normert tid +2 år, 2006 og kullene, Figuren er en forenklet oversikt, de som mangler på 100% er de som fortsatt er i opplæring (8%) og de som har fullført, men ikke bestått (6%).
De som begynte på yrkesfag i 2007
Antall elevplasser og ledig kapasitet for skolene de to siste årene Utdanningsprogram Elev- plasser Ledige plasser Ledig kap. i % Elev- plasser Ledige plasser Ledig kap. i % Studiespesialisering , ,1 Musikk, dans og drama , ,3 Teknikk og industriell prod , ,3 Restaurant- og matfag , ,1 Design og håndverksfag , ,7 Service og samferdsel , ,6 Elektrofag810435, ,1 Helse- og oppvekstsfag , ,6 Naturbruk286196, ,0 Idrettsfag , ,2 Medier og kommunikasjon316216, ,8 Bygg- og anleggsteknikk538448, ,3 Påbygging513173, ,5 Sum , ,3
Sluttet pr. 1. oktober hvert år. SkoleårElevtallSluttetProsent , , , , , , , , ,97
Læreplass-situasjonen per 1.november 2013 Søkere uten tilbudTotaltMed rett Alle fag6037 Iverksatte tiltak i mangel pålæreplasser: Bilfaget (12)Opprettet Vg3 (27/18) Elektrofag (15)Opprettet Vg3 (39/30) Helsearbeider/BUA (15)Opprettet Vg3 (33/16) Industrimekaniker (16)Opprettet Vg3 (48/32)
Lærefag med stor mangel på læreplasser ELEKTROFAGENE HELSEARBEIDERFAG/BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAG BILFAGENE TIP-FAGENE –MEKANISKE FAG –MATROS/MOTORMANN
Stortingsmelding nr.20 – På rett vei Fylkeskommunen får utvidet handlingsrom til å etablere fleksible og tilpassede opplæringsløp i yrkesfagene. Økt fleksibilitet gjennom veiledende fag- og timefordeling på trinn, praksisbrev, kvalifisering gjennom 2. og 3. år, bruk av vekslingsmodell ved siden av 2+2-modellen
KS, Spekter og Virke : Prosjekt: Bli helsefagarbeider Mål: - rekruttering av unge og voksne til helsearbeiderfaget -etablering av flere læreplasser Behov for å utdanne 4500 pr. år 2011: : 2220 Nordland 2012: 166
Utfordringer innen helse- og opvekstfag Overgang fra Vg2 til læreplass - 45 % som velger påbygg kommer fra h/o - 1 av 3 elever klarer ikke å fullføre med bestått 2012: 240 søkere til Vg2 helsearbeiderfaget 2013: 105 søkere til læreplass – 85 formidlet Få læreplasser eller få søkere? Inntak av lærlinger – god eller dårlig økonomi? Opplæring/verdiskaping
Utfordringer for utdanningssektoren Økonomisk: sektoren ned 45 mill i økn.perioden Bedre tilpasset struktur som er billigere –Regionalisere mindre tilbud (friere skolevalg) –Billigere tilbud –Avvikle små avdelinger (økonomiplan) Flere læreplasser –Bedrifter –Kommuner Motivere søkere til å søke utdanninger som gir fullført fagutdanning Bedre gjennomføring, fra 61,3 til 75 % innen 2018
Dimisjoneringsfaktorer –Minimum tilbud på Skolenivå Regionsnivå Fylkesnivå Oppfyllingsgrad Reduksjon av kostbare tilbud Parallelle utdanningsprogram ved «naboskoler» Hvordan redusere antall «vandrere» Flerfaglige klasser Gi skolene større handlingsrom innenfor en rammer