Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser 2009-06-16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praktisk info til prosjektkunder
Advertisements

Kontraktsoppfølging mv.
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
E-handel.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Prosjektgjennomføring
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ØKT KONTROLL OG BESPARELSE GJENNOM EFFEKTIVE ANSKAFFELSER Trondheim 10 november 2010 Trond Edvardsen og Jostein Hårdnes, Visma Advantage AS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Overordnet målsetting
Grunnleggende testteori
Introduksjon til systemutvikling
Felles anskaffelse av LMS
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Internkontroll i norske kommuner
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Forventninger til økonomen
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
«EAs Prosjektoppskrift» Marianne M. Rieber-Mohn
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
ROS-analyse.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
(overordnet beskrivelse) Regnskap Sluttbruker Rekvisisjon
HMN Orientering om HMN LAB
Internkontroll Pilotnettverk
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
And all the men and women merely players;
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Anskaffelsen som prosjekt
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Fylkesrådmennene med gode kollegaer
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser

For en vellykket realisering må målet med respektive faser avklares 1) Hensikten med planleggingsfasen er å sikre en realistisk plan som møter bedriftens krav, mål og forventninger 2a) I analysefasen designes fremtidige forretningsprosesser og funksjonelle og tekniske krav detaljeres og prioriteres 3a) I designfasen ferdigstilles et detaljert design av applikasjon og teknisk arkitektur for å møte de foretningsmessige kravene 2b) I analysen kartlegges også innvirkning på organisasjon og behov til opplæring og støtte for å kunne ta i bruk den nye løsningen 4a) I utviklingsfasen bygges løsning og teknisk arkitektur etableres 5a) I testfasen gjennomføres flere typer av test for å sikre at utviklet løsning oppfyller funksjonelle og tekniske krav 3b) Under design defineres roller og planer for opplæring og forendringsledelse 4b) Materiell for opplæring, ferdighetsstøtte og kommunikasjon tas frem parallelt med at applikasjonen utvikles 5b) Før utrulling vil materiell for opplæring og ferdighetsstøtte testes på slutbrukere 6) Opplæring og ferdighetsstøtte er kritiske aktiviteter i utrullingsfasen, i tillegg til teknisk migrering

4 Bygg, drift og vedlikehold Systemadministrasjon Støtteprosesser (HMS, HR, økonomi, innkjøp) Arbeidsflyt 4.1 Avdekke, analysere og planlegge behov Masterdata vedlikehold 4.2 Forespørsel / bestilling 4.3 Utførelse 4.4 Overtakelse / overlevering Interne behov/krav Eksterne behov/krav Analyse, planlegging & beslutning Evaluere tilbud Foreta anskaffelse Motta og besvare forespørsel Estimere arbeidet Prioritere og planlegge arbeidet Utføre arbeidet Avslutte arbeidet Lager/logistikk Dokumentasjon Håndtere avvik Videre oppfølging Utarbeide og sende forespørsel Oppfølging / rapportering

1 Økonomi og regnskap Arbeidsflyt System administrasjon Masterdata vedlikehold 1.1 Regnskap 1.3 Virksomhetsstyring Operasjonaliserte mål og KPIer Planlegging, budsjettering og prognostisering Rapportering og analyser Investering Innkjøp Inntekter 1.2 Internrevisjon og kontroll Internkontroll Likviditetsstyring Skatteplanlegging og rapportering Internhandel Investeringskontroll og oppfølgning Lønn, reiser og utlegg Konsolidering og periodeavslutning

2 Innkjøp Systemadministrasjon Arbeidsflyt 2.1 Investeringer og reinvesteringer 2.2 Kontraktsinngåelse 2.3 Bestilling 2.4 Mottak Vurder investeringsbehov Gjennomfør utredning/ forprosjekt Behov / kravspesifikasjon Gjennomfør og dokumenter investeringsanalyse Kontroller og behandle investeringsforslag Konkurransegrunnlag / forespørsel Evaluer tilbud Opprett innkjøps- anmodning / rekvisisjon Godkjenn innkjøpsanmodning Opprett og send innkjøpsordre Motta/registrer ordrebekreftelse Registrer varemottak Følg opp avvik mot leverandør Fakturamottak (øk) Gjennomfør leverandørundersøkelse Behandle overskridelser av budsjett for investering Masterdata innkjøp Inngå kontrakt Utlegg Kontroller faktura mot Innkjøpsordre Leverandør Produkt/pris Fullmaktstruktur/roller (øk)Annet

3 HR System administrasjon Masterdata vedlikehold Arbeidsflyt 3.1 HR Lønn 3.2 Operativ HR – Tjenester, admin. og støtte 3.3 Strategisk HR Honorar / Særskilte lønnsbetalinger Timeregistrering Reiser og utlegg Utbetaling av lønn Lønnssamtale Personaladministrasjon Rekruttering Planlegging og gjennomføring av kompetansestrategi utviklingssamtale - karriereutvikling Avslutning av arbeidsforhold Mottak av ansatt Organisasjonsutvikling