Velkommen til AITeL årsmøte 2012 Oppdal 16. – 17. mars 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Velkommen som nettstudent!
Pilotprosjektet så langt
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Forum for studentaktive læringsformer
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Årsrapport 2005 AITeL. AITeL årsrapportering 2005 Avdelingens kvalitetsrapport 2005 –Denne rapporten ble styrebehandlet 4.nov.2005 i sak 30/2005. Kvalitetsrapporten.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Kort presentasjon av HIL-prosjektet Kort presentasjon av HIL-prosjektet Heilskapleg Innovasjon i Læring HSH 10.mai 2005 kl Lars Bakka.
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
1 Rikets tilstand … i mai Program Avdelingens økonomiske tilstand, Per Studiene – søknadstall, Per Ny aktivitet ved avdelingen –FoU-prosjekter,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Velkommen til AITeL årsmøte 2011 Oppdal 24. – 25. mars 2011.
Velkommen til AITeL årsmøte 2010 Oppdal 18. – 19. mars 2010.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Videogruppe Fremme bruken av video i læringsaktiviteter Metoder, formater, teknologi etc Lage egne videoer Håndbok for videoproduksjon Lage et miljø for.
Velkommen til samlivskurset LEVE SAMMEN. Presentasjon.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
IT-studier Trondheim Møte 18.april.
Campus-funksjonalitet i FS
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Velkommen til seminar STUA2017 – Mennesket i endringsprosesser
Program: Kl – 10.15: Velkommen. Presentasjon av deltakarane.
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Tall og algebra Matematikk 1T
Program Best på å bli betre Fagdag 2. 0 kontinuerlig forbedring 7
Regnearter og negative tall
Aksjonsliste 2006 Avklare hvordan beregning av gjennomsnittskarakter beregnes i FS. (May) Lage 5-6 maler for emnebeskrivelser. (Geir Ove og Else) Lage.
Første kvadratsetning
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Konjungatsetningen (tredje kvadratsetning)
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Trådløssamling Trondheim
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til AITeL årsmøte 2012 Oppdal 16. – 17. mars 2012

Praktiske opplysninger og program Program årsmøte 2012 Fredag16.mar.12 StartSluttTidSakslisteAnsvarligOrdstyrerReferent 08:3008:4000:10Åpning, Praktiske opplysningerPerMildridHelge 08:4009:0000:20Informasjon fra avdelingenPer 09:0009:1500:15Kaffe 09:1509:4500:30Nye studiemodellerElse, Geir Ove, Svend, Greta 09:4509:5500:10Pedagogisk fornying ved AITeLPer 09:5510:1000:15Aktivisering av studenterGeir 10:1010:3000:20WebinarerSvend 10:3010:4000:10Beinstrekk 10:4011:1000:30Hva er omvendt klasserom?Elisabeth Engum 11:1011:2500:15Drømmesituasjonstudenter 11:2511:4000:15Hva er coaching av lærere?Bjørn 11:4012:0000:20Nye verktøyOlav 12:0014:0002:00Lunsj 14:0016:0002:00Gruppearbeid 16:0016:3000:30Kaffe 16:3017:0000:30Studentenes presentasjonSU 17:0017:3000:30Justering belastningsmodellPer 17:30 00:00Slutt fredag Årsmøtet Oppdal2

Lørdag 17.mar.12 StartSluttTidSakslisteAnsvarligOrdstyrerReferent 08:3009:3001:00Årsmelding TISIP 2011ThorleifKnutMonica 09:3009:4500:15Årsmelding Gugne 2011Ingrid, ToveThorleifMagnhild 09:4510:0000:15Kaffe 10:0011:4501:45Gruppearbeid, ny SP TisipThorleif 11:45 00:00 11:45 00:00Oppsummering og evalueringThorleif/Per 11:45 00:00Lunsj 11:45 00:00Slutt lørdag Årsmøtet Oppdal3

Informasjon fra avdelingen NKR omlegging Arbeid med Master Tilsettinger Tildeling 2012 Ny budsjettmodell for 2012Ny budsjettmodell Ombygginger/møbleringer Gaver Publikasjoner Årsmøtet Oppdal Antall77 Publikasjonspoeng4,685,25

Nye studiemodeller Presentasjon av nye studiemodeller Else, Geir Ove, Svend, Greta Årsmøtet Oppdal5

Årsmøtet Oppdal6 Ingeniørstudiet

Drift Årsmøtet Oppdal7

Informasjonsbehandling Årsmøtet Oppdal8

IT-støttet bedriftsutvikling Årsmøtet Oppdal9

Pedagogisk fornying ved AITeL (10 min) Vi skal ligge i front med IKT-støttet læring (og samhandling). itfag – ”tradisjonell nettbasert undervisning” Plab – studentaktive læringsformer Webinarer Video Snart får vi Lync mot egne campusstudenter Lærersamarbeid Samhandlingsrom SFU? Årsmøtet Oppdal10

Inspirasjonsforedrag Geir: 15 min. om «Aktivisering av studenter» Svend: 20 min. om «Webinarer» 10 min. beinstrekk Elisabeth Engum kl 10:40 30 min på Skype om «Det omvendte klasserom» Studenter: 15 min. om «Drømmesituasjonen» Bjørn: 15 min. om «Hva er coaching av lærere?» Årsmøtet Oppdal11

Gruppearbeid Årsmøtet Oppdal12

Justering belastningsmodell, 30 min. 1.Hva benytter vi i dag? 2.Hvilke utfordringer har vi? 3.Mulige justering for å møte utfordringene. 4.Avveininger Årsmøtet Oppdal13

Dagens modell Vi benytter to modeller, Campus og FU: Campus: Utgangspunktet er at et emne på 6 studiepoeng for en klasse gir 250 timer på belastningsplanen, alt inklusive (forberedelse, gjennomføring, eksamen, retting). - justerer for emner med flere studiepoeng - justerer noe for store klasser FU: - produksjon/vedlikehold av lærestoff (fast 14/5,5 t pr leksjon) - administrasjon og eksamen (fast 22 timer) - veiledning (0,13 timer pr student pr leksjon) - retting (0,22 timer pr student pr leksjon) Årsmøtet Oppdal14

Utfordringer med dagens modell Årsmøtet Oppdal15

Dagens FU-modell ”Fastledd 6 SP” – 88 timer (tilsvarer 14,67 timer/sp) Variabelledd –0,13 timer pr student pr leksjon –0,22 timer pr student pr leksjon –Sum 0,35 timer pr student pr leksjon (tilsv. 0,7 timer pr stud pr SP) Årsmøtet Oppdal16 Timer Studenter

Et par mulige modeller Timer = X* SP + Y * SP * Studenter Dette er dagens FU-modell dersom X=14,67 og Y=0,7 Y er for øvrig en sum av veiledning 0,26 og retting 0,44 Timer = A +B*SP+C*SP*Studenter Her innføres A som fastledd uavhengig av emnestørrelse Timekalkulator Årsmøtet Oppdal17

Viktige avveininger - 1 Proporsjonalitet mellom timer og studiepoeng? –Er det slik at noen oppgaver er mindre avhengig av emnestørrelsen? –Jo mer vi legger til faste timer pr emne, jo høyere terskel blir det for å kjøre et emne Årsmøtet Oppdal18

Viktige avveininger - 2 Proporsjonalitet mellom timer og antall studenter –Bør dette være helt lineært, eller er det riktig med: Noe økning for få studenter og Noe reduksjon for mange studenter Fordeling mellom –Veiledning (37 %) –Retting (63 %) Fordeling mellom fastledd og variabelledd Årsmøtet Oppdal19 Timer Studenter Timer Studenter

Videre prosess Disse lysarkene med avveininger blir tilgjengelig etter årsmøtet Den som ønsker kan også få tilgang til ”timekalkulatoren” Jeg mottar gjerne synspunkter på avveininger Evt. justering av modellen legges fram for avdelingsstyret Årsmøtet Oppdal20