Velkommen til AITeL årsmøte 2012 Oppdal 16. – 17. mars 2012
Praktiske opplysninger og program Program årsmøte 2012 Fredag16.mar.12 StartSluttTidSakslisteAnsvarligOrdstyrerReferent 08:3008:4000:10Åpning, Praktiske opplysningerPerMildridHelge 08:4009:0000:20Informasjon fra avdelingenPer 09:0009:1500:15Kaffe 09:1509:4500:30Nye studiemodellerElse, Geir Ove, Svend, Greta 09:4509:5500:10Pedagogisk fornying ved AITeLPer 09:5510:1000:15Aktivisering av studenterGeir 10:1010:3000:20WebinarerSvend 10:3010:4000:10Beinstrekk 10:4011:1000:30Hva er omvendt klasserom?Elisabeth Engum 11:1011:2500:15Drømmesituasjonstudenter 11:2511:4000:15Hva er coaching av lærere?Bjørn 11:4012:0000:20Nye verktøyOlav 12:0014:0002:00Lunsj 14:0016:0002:00Gruppearbeid 16:0016:3000:30Kaffe 16:3017:0000:30Studentenes presentasjonSU 17:0017:3000:30Justering belastningsmodellPer 17:30 00:00Slutt fredag Årsmøtet Oppdal2
Lørdag 17.mar.12 StartSluttTidSakslisteAnsvarligOrdstyrerReferent 08:3009:3001:00Årsmelding TISIP 2011ThorleifKnutMonica 09:3009:4500:15Årsmelding Gugne 2011Ingrid, ToveThorleifMagnhild 09:4510:0000:15Kaffe 10:0011:4501:45Gruppearbeid, ny SP TisipThorleif 11:45 00:00 11:45 00:00Oppsummering og evalueringThorleif/Per 11:45 00:00Lunsj 11:45 00:00Slutt lørdag Årsmøtet Oppdal3
Informasjon fra avdelingen NKR omlegging Arbeid med Master Tilsettinger Tildeling 2012 Ny budsjettmodell for 2012Ny budsjettmodell Ombygginger/møbleringer Gaver Publikasjoner Årsmøtet Oppdal Antall77 Publikasjonspoeng4,685,25
Nye studiemodeller Presentasjon av nye studiemodeller Else, Geir Ove, Svend, Greta Årsmøtet Oppdal5
Årsmøtet Oppdal6 Ingeniørstudiet
Drift Årsmøtet Oppdal7
Informasjonsbehandling Årsmøtet Oppdal8
IT-støttet bedriftsutvikling Årsmøtet Oppdal9
Pedagogisk fornying ved AITeL (10 min) Vi skal ligge i front med IKT-støttet læring (og samhandling). itfag – ”tradisjonell nettbasert undervisning” Plab – studentaktive læringsformer Webinarer Video Snart får vi Lync mot egne campusstudenter Lærersamarbeid Samhandlingsrom SFU? Årsmøtet Oppdal10
Inspirasjonsforedrag Geir: 15 min. om «Aktivisering av studenter» Svend: 20 min. om «Webinarer» 10 min. beinstrekk Elisabeth Engum kl 10:40 30 min på Skype om «Det omvendte klasserom» Studenter: 15 min. om «Drømmesituasjonen» Bjørn: 15 min. om «Hva er coaching av lærere?» Årsmøtet Oppdal11
Gruppearbeid Årsmøtet Oppdal12
Justering belastningsmodell, 30 min. 1.Hva benytter vi i dag? 2.Hvilke utfordringer har vi? 3.Mulige justering for å møte utfordringene. 4.Avveininger Årsmøtet Oppdal13
Dagens modell Vi benytter to modeller, Campus og FU: Campus: Utgangspunktet er at et emne på 6 studiepoeng for en klasse gir 250 timer på belastningsplanen, alt inklusive (forberedelse, gjennomføring, eksamen, retting). - justerer for emner med flere studiepoeng - justerer noe for store klasser FU: - produksjon/vedlikehold av lærestoff (fast 14/5,5 t pr leksjon) - administrasjon og eksamen (fast 22 timer) - veiledning (0,13 timer pr student pr leksjon) - retting (0,22 timer pr student pr leksjon) Årsmøtet Oppdal14
Utfordringer med dagens modell Årsmøtet Oppdal15
Dagens FU-modell ”Fastledd 6 SP” – 88 timer (tilsvarer 14,67 timer/sp) Variabelledd –0,13 timer pr student pr leksjon –0,22 timer pr student pr leksjon –Sum 0,35 timer pr student pr leksjon (tilsv. 0,7 timer pr stud pr SP) Årsmøtet Oppdal16 Timer Studenter
Et par mulige modeller Timer = X* SP + Y * SP * Studenter Dette er dagens FU-modell dersom X=14,67 og Y=0,7 Y er for øvrig en sum av veiledning 0,26 og retting 0,44 Timer = A +B*SP+C*SP*Studenter Her innføres A som fastledd uavhengig av emnestørrelse Timekalkulator Årsmøtet Oppdal17
Viktige avveininger - 1 Proporsjonalitet mellom timer og studiepoeng? –Er det slik at noen oppgaver er mindre avhengig av emnestørrelsen? –Jo mer vi legger til faste timer pr emne, jo høyere terskel blir det for å kjøre et emne Årsmøtet Oppdal18
Viktige avveininger - 2 Proporsjonalitet mellom timer og antall studenter –Bør dette være helt lineært, eller er det riktig med: Noe økning for få studenter og Noe reduksjon for mange studenter Fordeling mellom –Veiledning (37 %) –Retting (63 %) Fordeling mellom fastledd og variabelledd Årsmøtet Oppdal19 Timer Studenter Timer Studenter
Videre prosess Disse lysarkene med avveininger blir tilgjengelig etter årsmøtet Den som ønsker kan også få tilgang til ”timekalkulatoren” Jeg mottar gjerne synspunkter på avveininger Evt. justering av modellen legges fram for avdelingsstyret Årsmøtet Oppdal20