Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Advertisements

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Toppskolering AOFs tilbud.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Digital kompetanse i Mat og helse
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Velkommen til ST. HALLVARD VGS
Rolighetsmoen barnehage
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Mer praksis – bedre lærere?
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Forslag til endring i forskrift :
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Lærerutdanning for ungdomstrinnet – en lærerutdanning for fremtiden!
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Service- og samferdsel Presentasjon for 10. klasser Januar 2010.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Utdanningsprogrammet idrettsfag Eidsvoll videregående skole.
Valg til VG2 Søknad på VIGO.NO innen 1. mars Melding om inntak på SMS 7. juli Valg av skole Valg av programområde - Realfag - Språk, samfunnsfag.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Studiespesialisering - valg av programfag for 2013/ Januar 2013.
Kommentar til Rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning «Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting NRLU oktober.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Idrettsfag Musikk, dans, drama. VALG AV MATEMATIKKVARIANT  matematikk 1T  matematikk 1P.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Studiebarometeret
TVM4100 BM 2 – miljø- og resursteknikk Undervisningsopplegg våren 2004
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utskrift av presentasjonen:

Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007

Fra fagplanen ”I studiet blir det lagt spesiell vekt på å være ute i naturen og nærmiljøområdene, både når det gjelder by og land. Samtidig vektlegges de kulturelle møtene. Ved å bruke disse læringsarenaene vil studentenes læringsprosesser bli erfaringsbaserte. ”

”Målområdene i fagene er tredelt: faglig kunnskap, pedagogisk arbeid med barn og samhandling og refleksjon. Studiet skal være en møteplass som er preget av en utforskende tilnærming, der studenten skal skaffe seg kunnskaper og forståelse for hvordan de kan legge til rette et pedagogisk miljø for å stimulere barns utforskertrang og lærelyst.” ”Opplevelsene i studiet vil være et viktig redskap for sansing, opplevelse, tenkning og kommunikasjon.”

Fagsammensetningen Disse fagene er styrket: Naturfag med miljø 30 stp Fysisk fostring 30 stp Disse fagene har ikke studiepoeng: Drama Forming Samfunnsfag De øvrige fagene har departementet bestemte antall studiepoeng.

Fag123456Sum Pedagogikk Norsk Matematikk 10 KRL 10 Musikk 10 Nat.fag.m miljø Fysisk fostring Fordypning30 Sum30 180

Praksis i studiet Totalt 20 uker praksis er fordelt med Semester 1 2 uker (uke 38,39) Semester 2 5 uker (uke 3-7) Semester 32 uker grunnskolepraksis Semester 45 uker Semester 53 uker Semester 63 uker fordypning

Arbeidsmetoder Erfaringslæring –Bruk av ulike læringsarenaer –Ekskursjoner og obligatoriske moduler Utprøving i praksis Samarbeidslæring – arbeid i grupper Mapper – hvor vi vektlegger variasjon i dokumentasjonsformene